سازمان ملل قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران را تصویب کرد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 22:51

سازمان ملل قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران را تصویب کرد

شماره: 24251
Aa Aa

جمهوری اسلامی با طرح این موضوع که این قطعنامه وضعیت حقوق بشر را هدف قرار می‌دهد آن را مغرضانه و سیاسی خوانده و رد کرده است.

با ۷۸ رای موافق به قطعنامه پیشنهادی کانادا؛
سازمان ملل قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران را تصویب کرد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، این قطعنامه پیشنهادی کانادا در پیشتر در ۲۴ آبان ماه سال جاری در کمیته سوم هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیده بود.

قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران در مجمع عمومی سازمان ملل با ۷۸ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۶۸ رای ممتنع به تصویب رسید.

این در حالی است که این قطعنامه در ۲۴ آبان ماه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل با ۸۰ رای موافق و ۲۹ رای مخالف به تصویب رسید و ۶۵ کشور به آن رای ممتنع دادند.

در این قطعنامه ادعا شده که حقوق اقلیت ها، زنان، زندانیان سیاسی در ایران نقض شده است.

زهرا ارشادی، معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هنگام تصویب این قطعنامه در کمیته سوم مجمع عمومی گفت:

جمهوری اسلامی ایران قطعنامه مغرضانه و با انگیزه سیاسی را که وضعیت حقوق بشر در کشور ما را هدف قرار می‌دهد به شدت رد می‌کند.  در حالی که ما اذعان داریم که همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد ضروری است که ماهیت گزینشی، جانبدارانه و ریاکارانه اتهامات علیه ما را مورد بحث قرار دهیم. کمیته سوم، ارگانی محوری که زیر نظر سازمان ملل تأسیس شده است به عنوان چراغی برای ترویج گفت وگو و همکاری برای پیشبرد حقوق بشر در سراسر جهان است. متأسفانه به جای استفاده از این بستر برای رسیدگی جدی به نگرانی‌های حقوق بشر، برخی کشورها از آن برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی خود سوء استفاده می‌کنند و در نتیجه ماموریت اصلی این کمیته را تضعیف می‌کنند.

قطعنامه ضدایرانی حقوق بشرى فاقد وجاهت قانونی است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام برخی کشورهای غربی در طرح و تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در موضوع حقوق بشر را مصداق روشن استاندارد دو‌گانه و استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اهداف نامشروع سیاسی دانست و آن را به شدت محکوم کرد.

 ناصر کنعانی گفت:

این قطعنامه فاقد وجاهت قانونی بوده و مردود است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان