سالانه ۱۵۰ هزار مورد ابتلا به سرطان در ایران بروز می‌یابد | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 8:25

سالانه ۱۵۰ هزار مورد ابتلا به سرطان در ایران بروز می‌یابد

شماره: 24567
Aa Aa

لیلا مؤدب‌شعار می گوید از سال آینده احتمالاً انجام ماموگرافی و کولونوسکوپی در بیمارستان‌های بخش دولتی در قالب نظام ارجاع رایگان خواهد شد.

اداره سرطان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران؛
سالانه ۱۵۰ هزار مورد ابتلا به سرطان در ایران بروز می‌یابد

سالانه ۱۵۰ هزار مورد ابتلا به سرطان در کشور بروز می‌یابد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، لیلا مؤدب‌شعار، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر گفت:

میزان شیوع 5 ساله سرطان نیز 400 هزار مورد است.

وی اظهار داشت:

شایع‌ترین سرطان در ایران سرطان پستان است؛ سرطان‌های روده بزرگ، معده، ریه و پروستات در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سرطان‌های پستان و روده بزرگ قابلیت پیشگیری و تشخیص زودهنگام را دارند و به همین دلیل برنامه غربالگری رایگان این دو سرطان در مراکز بهداشتی کشور در حال اجرا است. به‌زودی غربالگری سرطان ریه و معده در برخی استان‌ها که آمار مبتلایان در آن استان‌ها بیشتر است برای اولین بار انجام خواهد شد.

سرطان‌های پستان و روده بزرگ قابلیت پیشگیری و تشخیص زودهنگام را دارند و به همین دلیل برنامه غربالگری این دو سرطان در مراکز بهداشتی کشور به صورت رایگان در حال اجراست. با مراجعه افراد به مراکز بهداشتی، در این مراکز معاینه‌های لازم انجام می‌شود و در صورت وجود شک به ابتلا به سرطان پستان، بانوان به مراکز درمانی برای انجام ماموگرافی و در صورت شک به سرطان روده بزرگ برای انجام کولونوسکوپی به مراکز تخصصی ارجاع داده می‌شوند. موارد مشکوک به سرطان روده بزرگ و پستان به کلینیک‌های سرپایی و بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شوند؛ در بیمارستان‌ها خدمات رایگان نیست اما تعرفه دولتی دارد. از سال آینده احتمالاً انجام ماموگرافی و کولونوسکوپی در بیمارستان‌های بخش دولتی در قالب نظام ارجاع (ارجاع بیمار از مراکز بهداشتی به بیمارستان‌ها) رایگان خواهد شد و در زمان حاضر در حال تأمین امکانات لازم برای توزیع تجهیزات مورد نیاز و دستگاه‌های ماموگرافی و کولونوسکوپی هستیم.

او از بررسی وضعیت بروز سرطان در هر استان در وزارت بهداشت خبر داد و گفت:

در حال بررسی هستیم که کدام انواع سرطان در کدام استان‌ها شایع‌تر هستند تا براساس میزان شیوع سرطان در هر استان، اقدامات تشخیصی و غربالگری برای انواع سرطان انجام شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان