سالیانه بیش از ۱۳۵ هزار نفر در ایران به سرطان مبتلا می‌شوند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 22 تير 1403 - 19:45

سالیانه بیش از ۱۳۵ هزار نفر در ایران به سرطان مبتلا می‌شوند

شماره: 16562
Aa Aa

او از رشد پنج درصدی سالیانه بروز سرطان در ایران خبر داده و گفته سرطان کودکان ۴ تا ۵ درصد کل سرطان‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

رییس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت ایران؛
سالیانه بیش از ۱۳۵ هزار نفر در ایران به سرطان مبتلا می‌شوند

علی قنبری، رییس اداره پیشگیری از سرطان مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ایران از رشد پنج درصدی سالیانه بروز سرطان و درمان رایگان این بیماری در قالب نظام ارجاع در این کشور خبر داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او اظهار کرد:

مقرر شد خدمات تشخیص زودهنگام به شرط آنکه در شبکه بهداشتی درمانی در قالب نظام ارجاع صورت گیرد تحت پوشش ۱۰۰ درصدی سازمان‌های بیمه‌گر قرار گیرد.

او ادامه داد:

برنامه پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان برای ۳ سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم است. این سرطان‌ها که قابل پیشگیری هستند به لحاظ بروز و شیوع هم درصد بالایی دارند. این سه سرطان بیش از ۲۵ درصد کل سرطان‌های دو جنس و بیش از ۴۰ درصد سرطان خانم‌ها را تشکیل می‌دهند بنابراین شناسایی آنها اهمیت بالایی دارد.

وی بیان کرد:

به طور کلی بیش از ۱۳۵ هزار نفر در سال به سرطان مبتلا می‌شوند و سالانه حدود پنج درصد رشد تعداد موارد سرطان را داریم‌. شایع‌ترین سرطان در خانم‌ها سرطان پستان و در آقایان سرطان پروستات است. بروز این دو سرطان کاملا وابسته به سبک زندگی افراد است. تا پیش از سال ۱۳۹۵ سرطان معده شایع‌ترین سرطان در میان آقایان بود ولی اکنون یک رده کاهش یافته و سرطان پروستات در صدر قرار گرفته است. این موضوع به علت تغییر شیوه زندگی، استفاده از غذاهای نامناسب، کم‌تحرکی، مصرف سیگار و... است.

وی درخصوص تامین دارو و درمان بیماران مبتلا به سرطان اظهار کرد:

گاهی برخی داروهایی که در لیست دارویی ایران قرار دارند در مقطعی زمانی دچار کمبود می‌شوند ولی مجددا در دسترس قرار می‌گیرند البته همان زمان‌های کوتاه بروز کمبود هم بیماران را دچار مشکل می‌کند که امیدواریم با همت سازمان غذا و دارو این مشکلات مقطعی برطرف شود. بیشتر چالش‌ها مربوط به داروهایی است که در لیست دارویی ایران نیست و تجویز می‌شود.

او در خصوص سهم آلودگی هوا در بروز سرطان‌ها نیز گفت:

از سال ۲۰۱۴ سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان رسما اعلام کرد که آلودگی هوا یکی از عوامل مؤثر در بروز سرطان است ولی اینکه چه درصدی از سرطان‌ها به دلیل آلودگی هوا ایجاد می‌شود، مشخص نیست چون هنوز بررسی کافی در این زمینه صورت نگرفته است. نکته مهم این است که نقش آلودگی هوا در بروز سرطان‌ها حتما کمتر از شیوه زندگی نادرست است زیرا ما با شیوه ناسالم زندگی می‌کنیم اما در روزهای کمتری در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیریم.

قنبری مطلق گفت:

سرطان کودکان حدود ۴ تا ۵ درصد کل سرطان‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان