سلامت از مهمترین دستاوردهای نظام است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 19:29

سلامت از مهمترین دستاوردهای نظام است

شماره: 23276
Aa Aa

به مردم فقیر به‌صورت رایگان خدمات سرپایی و بستری ارائه می شود| نیازمند همکاری امامان جمعه برای تشویق مردم به فرزندآوری هستیم.

وزیر بهداشت سبک زندگی غربی ها را مضر خواند؛
سلامت از مهمترین دستاوردهای نظام است

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در نشست با نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:

۴.۵ میلیون نفر در سطح کشور می‌توانند بارور شوند اما نابارور هستند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او با بیان اینکه سلامت یکی از مهمترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است افزود:

امروزه قوی ترین حوزه سلامت منطقه با توجه به شاخص هایی از جمله امید به زندگی، مرگ و میر مادران باردار، مرگ و میر نوزادان و کنترل بیماریهای واگیر، جمهوری اسلامی است.

او گفت:

وزارت بهداشت هم اکنون ۶۷ دانشگاه و دانشکده، با ۲۲ هزار عضو هیئت علمی، ۸۵۰ مرکز تحقیقات و ۲۷۰ هزار دانشجو در سطح کشور دارد.۴۰درصد لوازم و تجهیزات موردنیاز پزشکی را در کشور می سازیم و ۹۹ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود.

وی اظهارکرد:

در شروع دولت روزی ۵۰ هزار بیمار کرونایی داشتیم، ۲۰ هزار بیمار بستری، ۸ هزار حال بد داشتند و بالای ۷۰۰ نفر مرگ و میر ثبت می شد که با این وضعیت دولت سیزدهم را تحویل گرفتیم. با همت دولت واکسن به کشور سرازیر شد و روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن تزریق می شد و فوتی های ناشی از کرونا کاهش یافت و نهایتا به صفر رسید. ۱۵۵ میلیون نفر را واکسن زدیم و هم اکنون نیز ۵۰ میلیون واکسن ذخیره داریم.

او با اشاره به طرح بیمه همگانی گفت:

با اجرای این طرح به مردم فقیر و سه دهک جامعه بصورت رایگان خدمات سرپایی و بستری ارائه می شود، اعتبارات لازم گذاشته شد و اختصاص می یابد. دو دهک بعدی نیز  بیمه رایگان شدند.

عین اللهی گفت:

در زمینه سبک زندگی در کشور مشکلاتی داریم، سبک زندگی که غربی ها به ما داده اند مضر است و در این زمینه طرحی را شروع کرده ایم و هدف از اجرای این طرح سلامت خانواده است.

وی با اشاره به شروع طرح پزشک خانواده در ۹۱ شهرستان کشور ادامه داد:

در این طرح برای هر نفر یک پرونده سلامت تشکیل می شود و ۹۵ درصد هزینه ها از طریق بستری و جزو سه دهک نباشند تقبل خواهد شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروزه یکی از تهدیدهای بزرگ کشور پیری جمعیت است گفت:

 متأسفانه کشور در اوایل انقلاب رشد جمعیت بالای ۴ درصد داشت که بدلیل سیاست‌های غلط و کنترل جمعیت هم اکنون این رشد به یک درصد رسیده است. در صورتی که طی پنج ۶ سال آینده کار مثبتی انجام نشود جوانی جمعیت را از دست دهیم دیگر هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم و با مشکلاتی مواجه خواهیم شد که در این زمینه نیازمند همکاری امامان جمعه و جماعات سراسر کشور برای تشویق مردم هستیم و جوانی جمعیت را کار اساسی خود قرار داده ایم.

عین اللهی بیان کرد:

در سطح کشور چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر وجود دارد که می توانند باردار  شوند اما نابارور و نازا هستند، مراکزی در سطح برای درمان زوج های نابارور ایجاد کرده ایم که رویکرد ما در سطح کشور تشویق به فرزندآوری و جوانی جمعیت است و اگر بهورزی تعداد زنان باردار تحت مدیریت افزایش پیدا کند تشویق خواهند شد. البته این مهم تنها از دست وزارت بهداشت بر نمی آید و باید مشوق ها نیز پرداخت شوند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان