وضعیت مصرف لبنیات در ایران نامطلوب است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 4:52

وضعیت مصرف لبنیات در ایران نامطلوب است

شماره: 23733
Aa Aa

مصرف لبنیات در ایران متأسفانه به اندازه یک واحد در روز است؛ مواد غذایی از نظر قیمتی باید به گونه‌ای باشد که به راحتی در دسترس مردم قرار گیرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت؛
وضعیت مصرف لبنیات در ایران نامطلوب است

احمد اسمعیل‌زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران ضمن تشریح برنامه‌های این وزارتخانه در خصوص تامین امنیت غذایی در این کشور وضعیت مصرف لبنیات در کشور را نامطلوب خواند.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت:

جلسات متعددی با وزارتخانه‌های رفاه، صمت، جهاد کشاورزی و ... داریم که بتوان یا روی قیمت لبنیات مداخله‌ای انجام شود یا بر روی تخصیص یارانه به لبنیات از طریق دولت کار شود. اگر بر اساس آمارهای جهانی نگاه کنید در کشورهای غربی مصرف لبنیات بسیار بالا است و همین موضوع هم گاهی باعث دردسر شده است که به افزایش دریافت کالری دامن می‌زند اما مشکل در کشور ما این است که مصرف لبنیات کم است.

اسمعیل‌زاده با اشاره به اینکه نیاز به لبنیات در گروه‌های سنی مختلف از ۲ تا ۴ واحد متفاوت است بیان کرد:

لبنیات منبع غنی تامین کلسیم، پروتئین و ویتامین B۲ است که اگر از طریق لبنیات تامین نشود یا مجبور هستیم مکمل‌های غذایی دریافت کنیم و یا باید سایر مواد غذایی را در حد زیادی مصرف کنیم که بتوانیم نیاز خود به این مواد را تامین کنیم. مصرف لبنیات در کشور ما متأسفانه به اندازه یک واحد در روز است این در حالی است که نیاز ما در کشور مصرف روزانه دو تا سه واحد لبنیات است. این نیاز در کودکان و افراد سالمندی که مبتلا به پوکی استخوان هستند و زنان باردار و شیرده اهمیت دو چندان دارد. امسال در وزارت بهداشت به منظور ارتقای مصرف لبنیات، برنامه افزایش مصرف لبنیات را تدوین کردیم که با همکاری شورای عالی سلامت و امنیت غذایی پیش می‌رود. هدف نهایی این برنامه این است که بتوانیم از سال۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۵ مصرف لبنیات را در کشور حداقل ۲۵ درصد ارتقا دهیم. برای دستیابی به این هدف دو استراتژی انتخاب کردیم که یکی آموزش و یکی افزایش دسترسی است.

اسمعیل‌زاده افزود: در بخش آموزش، هم در مدارس و هم در مراکز جمعی و رسانه‌ها از طریق شهرداری‌ها و ... اقدام می‌کنیم و با همکاری شورای عالی سلامت و امنیت غذایی دست به دست هم داده‌ایم تا بتوانیم اهمیت مصرف لبنیات را برای تمام گروه‌های سنی روشن کنیم تا مردم از هزینه‌هایی که برای غذا می‌کنند، بخشی را به مصرف لبنیات اختصاص دهند. از سوی دیگر تاکید ما بر روی برقرار شدن برنامه شیر مدرسه است که خوشبختانه با خبرهایی که می‌رسد این برنامه هم امسال آرام آرام آغاز می‌شود.

وی گفت:

مواد غذایی از نظر قیمتی باید به گونه‌ای باشد که به راحتی در دسترس مردم قرار گیرد که این امر هم مربوط به وزارت صمت، سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، وزارت رفاه و وزارت جهاد کشاورزی است. بحث مرتبط با وزارت بهداشت این است که ببینیم آیا این غذا به صورت درستی مصرف می‌شود یا خیر که ما مرتبا در سیستم بهداشتی در حال ارزیابی مصرف هستیم تا ببینیم میزان مصرف مواد غذایی در کشور چگونه است، کدام غذا مفید و کدامیک غیرمفید است.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان