اعتراض با اغتشاش و جرم سیاسی با جرم امنیتی متفاوت است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 29 ارديبهشت 1403 - 9:26

اعتراض با اغتشاش و جرم سیاسی با جرم امنیتی متفاوت است

شماره: 15986
Aa Aa

رضایت مردم را بر رضایت خواص ترجیح می‌دهیم|برخی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند تا مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند|حاضریم از آبرویمان مایه بگذاریم.

سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور ایران؛
اعتراض با اغتشاش و جرم سیاسی با جرم امنیتی متفاوت است

سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور ایران در نشست با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به مناسبت روز دانشجو گفت:

عده‌ای در تلاشند همراه با مذاکرات نرخ ارز را بالا ببرند.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته های خود را به ملت تحمیل کنند. هرگز سفره مردم را به مذاکرات بند نخواهیم کرد، با حرف‌های حاشیه‌ای جا نخواهیم خورد و آینده را بسیار روشن میبینم.

رییس‌جمهور در واکنش به سؤال دانشجویی که چرا این افراد را معرفی نمی‌کنید گفت:

دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر موضوع هستد. برخی از این افراد در داخل و برخی نیز در خارج از کشور در محافل و فضای مجازی و واقعی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند.

او با تاکید بر اینکه اقتصاد، نان و سفره مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم گفت:

منابع ارزی موجود در وضعیت خوبی قرار دارد و برخلاف روزهای اولی که دولت را تحویل گرفته‌ایم نگران وضع نیستیم. فروش نفت نیز به رغم تهدیدها و تحریم‌ها شرایط خوبی دارد و صادرات نفت و میعانات بیش از گذشته افزایش یافته است.

او گفت:

لایحه حذف ارز ترجیحی با مطالعه و حساب شده تدوین و ارائه شده است و برخی مطالب مطرح شده درباره پس گرفتن آن از مجلس صحت ندارد و خلاف واقع است. فوریت بررسی این لایحه در مجلس رای نیاورده است.

او با تاکید بر اینکه ساماندهی یارانه و ارز به‌ویژه ارز ترجیحی و وضعیت بازار با جدیت پییگیری‌ می‌شود ادامه داد:

اقتصاد ما نیاز به جراحی دارد و حاضریم برای سامان یافتن اقتصاد کشور و زندگی مردم از آبرویمان مایه بگذاریم. باید زندگی مردم سامان یابد و آرامش بر فضای جامعه حاکم شود و هر اقدام اقتصادی که دولت بخواهد انجام دهد مردم و فعالان اقتصادی را در جریان می گذارد.

وی تصریح کرد: در دوگانه رضایت خواص و رضایت عموم مردم رضایت مردم را بر رضایت خواص ترجیح می‌دهیم.

رییس دولت سیزدهم درباره برنامه دولت برای حمایت از تولید داخل نیز گفت:

به هیچ شرکت دولتی اجازه واردات کالاهایی را نمی‌دهیم که مشابه ‌آن با کیفیت مناسب در داخل کشور تولید می‌شود.

رییس جمهور با بیان اینکه اعتراض با اغتشاش تفاوت دارد و جرم سیاسی با جرم امنیتی متفاوت است گفت:

نقد و نقدپذیری را زمینه‌ساز رشد کشور می‌دانیم و به نقدها توجه می‌کنیم.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در نشست با اساتید و فناوران دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت:

نخبگان و فناوران دانشگاهی سرمایه‌های کشور هستند. باید دولت و دانشگاه در همکاری مشترک، دغدغه‌ها و مشکلات این عزیزان را حل و فصل کرده و زمینه‌های خدمت آنان به کشور را تسهیل کنند.

او لا بیان این که دانشگاه شریف باید در موضوع حفظ نخبگان پیش‌قدم باشد افزود:

تغییر وضع موجود به سمت وضعیت مطلوب باید مبتنی بر علم و نوآوری باشد و در این زمینه دانشگاه، اساتید و دانشجویان فرهیخته نقش برجسته‌ای دارند. علم قادر است در کشور ایجاد ثروت و قدرت کند. بدون تردید با نقش‌آفرینی افکار و اندیشه‌های بالنده فرهیختگان و دانشجویان می‌توان با علم و نوآوری، ثروت و قدرت ایجاد کرد و کشور را در مسیر توسعه پایدار قرار داد و در این زمینه باید با مدیریت دقیق زمینه شکوفایی استعدادهای کارآمد و فرهیخته‌ای که در کشورمان وجود دارد را فراهم سازیم. با علم و فناوری می‌توانیم در عرصه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی تحول ایجاد کنیم و دیگر خام‌فروشی نکنیم و این کار امکان‌پذیر است همچنان‌که در صنایعی که بیشترین محدودیت و تحریم را داشتیم پیشرفت‌های قابل توجهی به دست آوردیم و با سرریز این پیشرفت‌ها به سایر صنایع می‌توان تحول ایجاد کرد.

او گفت:

دولت در ۱۰۰ روز گذشته تلاش کرده فاصله بین خود و مردم را کاهش دهد و لازم است فاصله بین دولت و دانشگاه هم برداشته شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های دولتی باید از توانمندی و امکانات داخلی استفاده کنند گفت:

دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی حق ندارند وقتی کالای داخلی با کیفیت و دارای استانداردهای لازم وجود دارد از محصول خارجی استفاده کنند و تاکید جدی داریم که همه اجزای دولت از محصولات داخلی استفاده کنند و این کار اقدامی در راستای حمایت از شرکت‌های فناورانه کشور و نخبگان جوان است. دولت و دانشگاه باید در همه حوزه‌ها ارتباط و همکاری نزدیک داشته باشند و معتقدم حرکت تحولی در کشور باید علم‌پایه باشد چرا که در غیر این صورت، سلیقه‌ای و مقطعی بوده و چه بسا با سلایق سیاسی تغییر کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان