توانمندی‌های هسته‌ای ایران نگران‌کننده است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 20:26

توانمندی‌های هسته‌ای ایران نگران‌کننده است

شماره: 24090
Aa Aa

اگر فعالیت راستی‌آزمایی و نظارت بازرسان آژانس رضایت‌بخش نباشد ممکن است کار آن به شورای امنیت سازمان ملل برسد یا تحریم‌هایی علیه آن اعمال شود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛
توانمندی‌های هسته‌ای ایران نگران‌کننده است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با شبکه فرانس‌۲۴ درباره ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با بیان این که «ایران تسلیحات هسته‌ای ندارد» مدعی شد که ایران از برخی توانمندی‌هایی برخوردار است که نگران‌کننده‌اند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او گفت:

این توافق (برجام) از زمان خروج آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸ به نوعی وارد یک برزخ شده است و ایران هم از آن پس پایبندی به این توافق را متوقف کرد. از این رو امکان انجام دادن فعالیت‌هایی فراهم شد که تا حدی می‌تواند نگران‌کننده باشد. به طور مثال غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بسیار بالا.»

وی با بیان این که ایران عضوی از پیمان منع اشاعه تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) است و کشوری هسته‌ای نیست ادامه داد:

درباره ذرات یافت‌شده اورانیوم در برخی محل‌ها در ایران اختلافاتی وجود داشته است به طور مثال بازرسان آژانس ذرات اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا را در محل‌هایی که نباید اورانیومی در آن وجود می‌داشت، کشف کردند بنابراین، مسائل زیادی درباره این برنامه هسته‌ای پیش آمد و ما در تلاش بوده‌ایم با ایران همکاری لازم را داشته باشیم تا آن‌ها را حل کنیم. ما در برخی موارد موفق شده‌ایم (این مسائل را حل کنیم) و در برخی موارد دیگر نتوانسته‌ایم. در حال حاضر در موقعیتی قرار داریم که هنوز سوالات بی‌جوابی وجود دارد. ما یک نهاد بین‌المللی هستیم و به راهکار‌های دیپلماتیک باور داریم اما در این زمینه در شرایطی قرار داریم که مطلوب‌مان نیست.

او گفت:

آن‌ها مواد هسته‌ای مهمی در اختیار دارند. تنها کشور‌های هسته‌ای، کشور‌های دارنده سلاح اتمی این مواد را در اختیار دارند. در مورد ایران به معنای این نیست که آن‌ها سلاح اتمی دارند. آن‌ها نوعی توانمدی دارند که مسلما نگران‌کننده است. اگر فعالیت راستی‌آزمایی و نظارت بازرسان آژانس رضایت‌بخش نباشد می‌توان گفت که در حال عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی است و ممکن است کار آن به شورای امنیت سازمان ملل برسد یا تحریم‌هایی علیه آن اعمال شود. ایران می‌گوید می‌خواهد مانند یک کشور عادی و کشوری که در حال عمل به تعهدات خود است با آن رفتار شود. آنچه ما می‌گوییم این است که (در) تاسیسات خود را باز و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سطوح لازم همکاری کنید.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان