حدود ۱۰ دوربین آژانس در اصفهان فعال شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 6:21

حدود ۱۰ دوربین آژانس در اصفهان فعال شد

شماره: 22511
Aa Aa

عملکرد آژانس بین‌الملل انرژی اتمی تحت فشارها و رویکرد‌های سیاسی است| با انتصاب بازرسان آمریکایی و کانادایی و برخی کشورهای دیگر موافقت نمی‌کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران؛
حدود ۱۰ دوربین آژانس در اصفهان فعال شد

ایران به دلایل شرعی و انسانی بدنبال سلاح هسته‌ای نیست.

به گزارش اسپادانا خبر، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که غرب بدنبال جمع کردن توانایی هسته‌ای کشورمان بود گفت:

رهبری در حوزه هسته‌ای تذکرات به‌موقعی می‌دهند که همواره نصب‌العین ما قرار می گیرد. غربی‌ها و آمریکایی‌‌ها در رسانه‌ها اعلام می‌کنند مذاکرات هسته ای برای آنها اولویت ندارد ولی این موضوع دروغ است. رویای آمریکا این است که صنعت هسته‌ای ایران را از بین ببرند البته این مطلب را حالا دیگر بیان نمی‌کنند.

او گفت:

اگر سؤال این باشد که ایران توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را دارد یا خیر باید بگوییم که ایران به دلایل اعتقادی و انسانی دنبال سلاح هسته ای نیست.

وی اظهار داشت:

دوربین‌های که طبق توافق با آژانس بین‌الملل انرژی اتمی دوباره فعال شدند در مرکز تولید سانتریفیوژ اصفهان است. این مرکز فعلی ساخت سانترفیوژ در اصفهان همان خط تولید سانتریفیوژ کرج است که بعد از خرابکاری به جای امنی منتقل شد. ۲۹ دوربین و دستگاه آژانس جمع‌آوری شده بود که با توافق انجام شده حدود ۱۰ دوربین در نطنز فعال شد. اطلاعات ذخیره شده در دوربین‌ها نزد ایران خواهد ماند تا رسیدن به توافق برای آژانس قابل دسترسی نیست. نظارت‌ها در فردو پادمانی است و هیچ دوربین فراپادمانی در آنجا نصب نشده است‌.

او گفت که آژانس دیگر سوالی درخصوص دو مکان ادعایی آباده و جابر بن حیان ندارد.

بهروز کمالوندی، با بیان این که موضوع تورقوزاباد و ورامین یک روزه قابل حل است گفت:

مذاکرات با آژانس ادامه دارد اما برخی از کشورهای شورای حکام درک درستی از مباحث فنی ندارند و عملکرد آژانس بین‌الملل انرژی اتمی تحت فشارها و رویکرد‌های سیاسی است.

برخی از کشورهای شورای حکام که حتی درک درستی از مباحث فنی ندارند و ما مجبوریم موضوع را برای آنها توضیح دهیم بر اساس رویکرد سیاسی و نه فنی موضعگیری می‌کنند.

وی با بیان این که هیچ بازرسی آنلاین در تاسیسات هسته‌ای ایران وجود ندارد گفت:

با انتصاب بازرسان با تابعیت آمریکایی و کانادایی و برخی کشورهای دیگر موافقت نمی‌کنیم. بازرسان ممکن است تابعیت کشورهای مختلف را داشته باشند البته با انتصاب بازرسان با تابعیت کشورهای هدف مانند آمریکا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی موافقت نمیشود. در برخی کشورها مثل ژاپن بازرسی از تاسیسات هسته‌ای به‌صورت آنلاین است یعنی تاسیسات آنها به صورت برخط از وین مورد نظارت قرار می‌گیرد. هیچ بازرسی آنلاین در تاسیسات هسته‌ای ایران وجود ندارد فقط بر روی خروجی غنی سازی ۶۰ درصد فردو و نطنز دستگاه غنا سنج قرار دارد که پادمانی است. سوابق همه بازرس‌ها توسط دستگاهای امنیتی مورد بررسی قرار می گیرد. سوابق بازرس‌های هسته‌ای را بررسی می‌کند و اگر با فردی موافق نباشیم اجازه بازرسی به او نمی‌دهیم و حتی اگر بعد از صدور مجوز ملاحظات امنیتی ایجاب کند مجوز او می‌تواند لغو شود.

  •  

هیچ‌گونه دوربین نظارتی در نطنز فعال نیست

سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:

در روزهای اخیر سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها از توافق داوطلبانه ایران با آژانس برای فعال‌سازی و نصب مجدد ۱۰ دوربین در «تاسیسات اصفهان» خبر داد. در حالی‌که بهروز کمالوندی در این گفت‌وگوی تصویری از توافق داوطلبانه ایران با آژانس برای فعال‌سازی ۱۰ دوربین در تاسیسات اصفهان صحبت کرده است تعدادی از خبرگزاری‌ها به فعال‌سازی دوربین‌ها در «نطنز» اشاره کردند. کمالوندی در گفت‌وگوی تصویری که فیلم کامل آن نیز موجود است در مورد نصب دوربین در اصفهان صحبت ‌کرده است که تنها در یک بخش از مصاحبه سهواً به‌جای تاسیسات «اصفهان» از «نطنز» یاد شد و برخی رسانه‌ها نیز به اشتباه از نصب دوربین در تاسیسات نطنز خبر دادند. این در حالی است که اساساً هیچ‌گونه دوربین نظارتی برای ثبت و ضبط فعالیت‌ها و در راستای توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مرکز غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن‌ (نطنز) فعال نیست.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان