دومین ماهواره نظامی ایران به فضا پرتاب شد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 29 ارديبهشت 1403 - 19:08

دومین ماهواره نظامی ایران به فضا پرتاب شد

شماره: 17049
Aa Aa

پیش از این نیز ماهواره نور در سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ توسط سپاه پاسداران و به وسیله ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد به فضا پرتاب شده بود.

ماهواره نور-۲ در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت؛
دومین ماهواره نظامی ایران به فضا پرتاب شد

دومین ماهواره نظامی ایران با نام نور-۲ توسط ماهواره‌بر قاصد نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

به گزارش اسپادانا خبر، این دومین ماهواره نظامی ایران است که در مدار نزدیک زمین (LEO) قرار می‌گیرد.
پیش از این ماهواره نور در سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به وسیله ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد به فضا پرتاب شده بود و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین تزریق شده بود که کماکان در مدار زمین قرار دارد.

با پرتاب ماهواره نور-۲ جمهوری اسلامی ایران اکنون صاحب دو ماهواره نظامی در مدار نزدیک زمین است.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم پرتاب ماهواره نور ۲ گفت:

خداوند متعال را شاکریم که یک هدیه عظیم و دستاورد بزرگ را به ملت ایران ارزانی کرد و صمیمانه اعلام می کنم این چیزی جز امداد و نصرت الهی نیست که در چنین موقعیتی شما یک هدیه بزرگ، یک خبر بسیار دل‌انگیز و یک افتخار بزرگ را به ملت هدیه می کنید. قرار گرفتن در فضا یکی از معیارها و شاخص های کشورهای پیشرفته جهان است و این که ما می‌توانیم مجدداً چشمانمان را در آسمان قرار بدهیم و از فضا به زمین نگاه کنیم یک پیشرفت بزرگ است. اینکه به نام یک ملت مسلمان و یک نظام اسلامی در فضای تحریم گسترده بین المللی، فرزندان ملت ایران در سپاه با ایمان و اراده و تکیه به ذهن های پویا و خلاق سینه آسمان را شکافته و توانستند ماهواره در مدار قرار دهند، افتخار و جهادی بزرگ است.

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اولین کشور مسلمانی است که ماهواره در فضا قرار می دهد گفت:

این اتفاق و دستاورد مهم تنها یک عمل فنی نیست بلکه غلبه بر اراده هایی است که می خواستند ما را در زمین قفل کنند. امروز توانستیم بر دشمن غلبه کنیم و این فناوری های پیچیده و دانش های نوین را به دست آوریم و آن را به یک محصول موفق تبدیل کنیم. این دستاورد به معنای پیروزی ما در نبرد فناوری بر دشمنانی است که اراده کرده بودند تا ما را عقب مانده نگه دارند.

  •  

جعفرآبادی، فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران در گفتگویی رادیویی در خصوص قرار گرفتن ماهواره ایرانی نور ۲ در مدار زمین گفت:

ماهواره نور ۲ می تواند پدیده های مختلف را از آن ارتفاع بالا در مقیاس های بزرگ رصد کند و اطلاعات آن ها را روی زمین ارسال کند به عنوان مثال در حوادث طبیعی می توان میزان آبگرفتگی در سیل آب های وسیع را اندازه گیری کرد. پدیده ها و اهدافی را می توان به وسیله این ماهواره شناسایی و کشف کرد و در حقیقت با کمک این ماهواره همواره هوشیاری لازم برای رصد را داریم.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان