فواید عضویت ایران در بریکس تاریخ‌ساز می‌شود | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 19:13

فواید عضویت ایران در بریکس تاریخ‌ساز می‌شود

شماره: 23243
Aa Aa

او گفته سلطه‌طلبی و بی‌عدالتی جهان را در وضعیت بغرنجی قرار داده و بریکس نماد پی‌ریزی یک نظام عادلانه و برخاسته از منافع جمعی است.

رئیس جمهور اسلامی ایران در نشست گروه «بریکس»؛
فواید عضویت ایران در بریکس تاریخ‌ساز می‌شود

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در سخنانی در در پانزدهمین نشست گروه «بریکس» که در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی پس از اعلام پذیرش رسمی عضویت جمهوری اسلامی ایران در این گروه گفت:

ایران از ظرفیت‌های بی‌نظیری برخوردار است و آمادگی دارد در هر سه حوزه اصلی فعالیت‌های بریکس یعنی حوزه‌های سیاسی- امنیتی، اقتصادی- مالی و اجتماعی مشارکت نماید.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت که همکاری‌های راهبردی مختلف بین ایران و اعضای بریکس از جمله در حوزه‌های ترانزیت، انرژی و تجارت، دستور کار جهانی بریکس را حمایت می‌کند.

وی اظهار داشت:

جمهوری اسلامی ایران به صورت قاطع از تلاش‌های موفق بریکس در راستای دلارزدایی از روابط اقتصادی میان اعضاء و همچنین استفاده از ارزهای ملی و تقویت سازوکارهای بریکس برای پرداخت و تسویه مالی حمایت می‌کند.

متن سخنان رئیسی به شرح زیر است؛

جناب آقای سیریل رامافوسا
رئیس جمهوری محترم آفریقای جنوبی

در ابتدا لازم می‌دانم از جنابعالی، دولت و ملت آفریقای جنوبی به خاطر دعوت از اینجانب و میزبانی گرم شما سپاسگزاری ‌نمایم. لازم است از جنابعالی و روسای محترم جمهور چین، روسیه، برزیل و نخست وزیر محترم هند به جهت فراهم نمودن این فرصت تشکر ‌کنم و خرسندی خویش را از حضور در جمع همکاران عزیزم از قاره آفریقا و کشورهای دوست بریکس نیز ابراز ‌دارم.

بدون تردید تصمیم اعضای بریکس برای گسترش گروه، اقدامی قابل تقدیر است که مسیر توسعه جهانی را در بستر عدالت هموار می‌کند. مطمئنا فواید عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس تاریخ‌ساز خواهد شد و فصلی نو و گامی قوی‌تر در حهت عدالت، انصاف، اخلاق و صلح پایدار در صحنه بین‌المللی رقم خواهد زد.

جناب آقای رئیس،
این سومین بار است که کشور آفریقای جنوبی ریاست بریکس را بر عهده گرفته است. در هر سه نوبت، اهتمام آفریقای جنوبی به تقویت همکاری و شراکت اقتصادی در گروه بریکس و قاره آفریقا ستودنی است.

قاره آفریقا یکی از سرمایه‌های اصلی «جهان جنوب» است. تنوع غنی فرهنگی، قومی و زبانی در کنار مناظر زیبای طبیعی و منابع سرشار معدنی، این قاره را متمایز کرده است. خوشبختانه وزن سیاسی و اقتصادی قاره آفریقا روز به روز رو به افزایش است و بخش مهمی از آتیه‌ی جهان در حال توسعه در این پهنه جغرافیایی در حال رقم خوردن است.

من به آقای ماندلا و قهرمانان آفریقا که در مقابل استعمار ایستادگی کردند باید احترام بگذارم و یاد و نام آنها را گرامی بدارم.

جمهوری اسلامی ایران از دیرباز، یار آفریقا بوده و تقویت همکاری‌های اقتصادی با کشورهای آفریقایی در دستور کار ما قرار داشته است و در سطوح دوجانبه و چندجانبه برنامه‌های ویژه‌ای برای همکاری با کشورهای مختلف آفریقایی داریم.

حضار گرامی،
سلطه‌طلبی، بی‌عدالتی، تبعیض و بحران اخلاقی، جهان را در وضعیت پیچیده و بغرنجی قرار داده است. ظهور و گسترش مشکلاتی همچون گرسنگی، تغییرات اقلیمی، محدودیت منابع انرژی، عدم دسترسی به امکانات بهداشتی و پزشکی، در کنار ناامنی سایبری و همچنین تهدیدات فرهنگی، ارزشی و هویتی، تنها بخشی از این چالش‌هاست که نیازمند اهتمام همگانی و همگرایی برای تعمیق گفتمان عدالت و پی‌ریزی یک نظام عادلانه و برخاسته از منافع جمعی است.

بریکس نماد چنین تغییر و تحولی در مناسبات جهانی است که می‌تواند به حل معضلات جامعه جهانی کمک کند؛ به‌ویژه آنکه اعتماد جهانی به اثرگذاری بریکس رو به افزایش است. گسترش بریکس به سایر قدرت‌های جهان جنوب و در حال توسعه، این چشم‌انداز را منسجم‌تر و جهانی‌تر خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های سیاسی و اقتصادی چشمگیری با هر پنج عضو گروه بریکس دارد و در دوره اخیر نیز آشکارا شاهد جهش و تعمیق این همکاری‌ها بوده‌ایم.

همکاری‌های راهبردی مختلف بین ایران و اعضای بریکس از جمله در حوزه‌های ترانزیت، انرژی و تجارت، در دستور کار جهانی بریکس از این نگاه حمایت می‌کند، فواید اقتصادی پایداری را برای ملت‌های ما و جهان رقم می‌زند. جمهوری اسلامی ایران به صورت قاطع از تلاش‌های موفق بریکس در راستای دلارزدایی از روابط اقتصادی میان اعضاء و همچنین استفاده از ارزهای ملی و تقویت سازوکارهای بریکس برای پرداخت و تسویه مالی حمایت می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های کم‌نظیری برخوردار است و آمادگی دارد در هر سه حوزه اصلی فعالیت‌های بریکس؛ یعنی حوزه‌های سیاسی- امنیتی، اقتصادی- مالی و اجتماعی مشارکت نماید. تعامل حداکثری و تقویت سازوکارهای همکاری چندجانبه به خصوص با کشورهای مستقل در حال توسعه در کانون سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. در همین راستا به دلیل موقعیت خاص ترانزیتی و با برخورداری از منابع گسترده انرژی و همچنین توان بالای علمی و مهندسی در حوزه‌های متنوع، از جمله: تولیدات صنعتی، فناوری، نانو و پزشکی، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری، اقدام مشترک اقتصادی و سرمایه‌گذاری با کشورها اعلام می‌داریم.

حضار محترم؛
در پایان مایلم اشاره کنم، یکی از چالش‌های موجود در «جهان جنوب»، تداوم سیاست‌های نژادپرستانه، ناامنی‌های برآمده از ظلم، اشغالگری، هژمونیسم و تروریسم دولتی به‌خصوص از سوی رژیم صهیونیستی است؛ که نه تنها مردم فلسطین را از اعمال حق تعیین سرنوشت خود بازداشته، بلکه حق توسعه را نیز از آنها سلب کرده است.

جناب آقای رئیس، بار دیگر لازم می‌دانم از جناب‌عالی و ملت کشور دوست و برادر، آفریقای جنوبی به جهت میزبانی در این نشست مهم قدردانی می‌نمایم و از توجه حضار محترم به خاطر توجه آنها سپاسگزاری کنم.

والسلام علیکم رحمه‌الله و برکاته

  •  

ابراهیم رئیسی در دیدار رئیس جمهور چین در حاشیه نشست بریکس گفت:

عضویت ایران در بریکس موجب تقویت رویکردهای این گروه در مخالفت با یکجانبه‌گرایی آمریکا خواهد بود.

 

254

 

او گفت که بر اجرای توافق‌ها در چهارچوب همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله دو کشور تاکید داریم.

رئیس‌جمهور چین نیز گفت:

عضویت ایران در بریکس را تبریک می‌گوییم. چین آماده تقویت همکاری‌های دوجانبه و توسعه همکاری در بسترهای مختلف برای تقویت روند چندجانبه‌گرایی است.

  •  

رئیس‌جمهور اسلامی ایران در دیدار با نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز اظهار داشت:

ایران و هند همواره روابط دوستانه‌ای داشته‌اند.

 

555

 

او گفت:

ایران و هند ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های علمی، فناوری، فضایی، انرژی و ترانزیت دارند. همچنین تقویت همکاری‌های فیمابین در زمینه کریدور شمال-جنوب می‌تواند منافع هر دو کشور و هر دو ملت را تامین کند.

نخست‌وزیر هند نیز گفت که حضور ایران در این گروه می‌تواند انرژی مضاعفی به فعالیت‌های آن ببخشد.

  •  

«فیصل‌بن‌فرحان» وزیر خارجه عربستان نیز با سید ابراهیم رئیسی در حاشیه اجلاس بریکس دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

2224

 

سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی و برای شرکت در پانزدهمین نشست سران «بریکس» عازم آفریقای جنوبی شده با استقبال وزیر تجارت این کشور وارد شهر پرتوریا شد.

او علاوه بر شرکت و سخنرانی در نشست «بریکس پلاس» که سران ۷۰ کشور جهان به آن دعوت شده‌اند با شماری از سران کشورهای حاضر نیز دیدار و گفتگو کرده است.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس در دیدار «لولا داسیلوا» رئیس جمهور برزیل ضمن ابراز خرسندی از انتخاب مجدد آقای داسیلوا به ریاست جمهوری برزیل، بر توسعه بیش از پیش روابط دو کشور و گسترش همکاری‌های فیمابین تاکید کرد.

 

123

 

او با اشاره به اذعان مقامات آمریکایی‌ مبنی بر شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری علیه ایران افزود:

با وجود تحریم‌های ظالمانه پیشرفت‌های ایران در علم و فناوری جهشی است.

«لولا داسیلوا» رئیس جمهور برزیل نیز در این دیدار ضمن تبریک پیوستن جمهوری اسلامی ایران به گروه «بریکس» تصریح کرد:

فرصت‌ها و زمینه‌های زیادی در عرصه‌های تبادلات علمی، فناوری، تجربیات دانشگاهی و نیز مسائل فرهنگی برای گسترش همکاری‌ها و روابط فیمابین وجود دارد.

رئیس جمهور برزیل تحریم را نوعی سلاح جنایی علیه ملت‌ها دانست که مردم کشور تحریم شده را هدف قرار می‌دهد.

داسیلوا ساختار کنونی سازمان ملل را در جلوگیری از تجاوز قدرت‌ها علیه حقوق ملت‌ها ناتوان دانست و با تاکید بر اینکه ساختارهای فعلی نیاز به بازطراحی دارد گفت:

بریکس باید بتواند منطق اقتصادی و نظمی جدید را در جهان بنا کند.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به تهران در تشریح دستاوردهای این سفر عنوان کرد:

بریکس یکی از ائتلاف های جهانی است که نقش بسیاری در همکاری های اقتصادی و تجاری در جهان دارد.

او با بیان اینکه ائتلاف های جهانی مثل بریکس و شانگهای نوظهور و مخالف یک‌جانبه گرایی هستند و با نگاه به استقلال کشورها برای همکاری و همگرایی در جهت پیشرفت امور ملت ها تلاش می کند گفت:

اهمیت و جایگاه ژئوپلتیک و کنشگری فعال ایران در عرصه های مختلف منطقه برکسی پوشیده نیست و عضویت ایران با اجماع اعضا صورت گرفته است و سازوکارهایی می طلبد که این سازوکارها با سرعت دنبال می شود.

وی با بیان اینکه بریکس بر همکاری‌های تجاری و اقتصادی متمرکز است اظهار داشت:

ارتباط ما با بریکس در راستای روابط اقتصادی مستقل با کشورهای عضو این گروه است. اگر چه نظام سلطه به دنبال این است که کشور ما از نظر اقتصادی رشد نکند اما رشد اقتصاد کشور در پرتو ارتباط با اقتصادهای مستقل منطقه است که می تواند اقتصاد مقاومتی را در کشور ما رقم بزند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نقشه راه دولت گفت:

در سیاست خارجی فقط یک گزینه را دنبال نمی‌کنیم و با یک پرونده روی میز مواجه نیستیم. ما پرونده‌های متعددی در سیاست خارجی داریم. کارهای نیمه تمامی داریم که باید آنها را به سامان برسانیم که  یکی از آنها موضوع رفع تحریم هاست، پرونده ای که باز شده و باید این پرونده را دنبال کنیم که این تحریم های ظالمانه پایان پذیرد. پرونده‌های دیگری از جمله ارتباط با همسایگان، پرونده نیمه تمام بود و با برخی همسایگان سال ها ارتباط نداشتیم که ظرف این دو سال تلاش بسیاری شد تا ارتباط با این کشورها برقرار شود و گام های موثری در این راه برداشته شد. از دیگر پرونده هایی که به دنبال آن بودیم عضویت ایران در سازمان‌های منطقه ای و فرامنطقه‌ای بود که باید دنبال می‌شد از جمله موضوع عضویت ایران در شانگهای و بریکس که به توان اقتصادی ایران می انجامد و اینها انجام شد.

او محور حضور ایران در سازمان های بین المللی را منافع ملی عنوان کرد و گفت:

آنچه انجام شده یک رخداد اتفاقی نبوده است بلکه این یک سیاست انتخابی بوده است که دولت انجام داد و دنبال می‌کند. ما کار سیاست خارجی را زمینه ای برای رقابت های داخلی قرار نداده و نخواهیم داد و این مسائل را همراه با جنجال های سیاسی دنبال نمی کنیم، بلکه هدف آن است که کار واقعی در زندگی مردم اتفاق بیفتد و تمام ساز و کارهای اجرایی که اتفاق می‌افتد در راستای این است که بتواند منافع ملی را تامین و تضمین کند لذا این رویداد، رویداد قابل توجهی است که باید نهایت بهره را برای کشورمان و منافع ملی داشته باشد.

وی مبادلات تجاری را مهم ترین موضوع سیاست خارجی عنوان کرد و گفت:

جمهوری اسلامی ظرفیت خوبی از نظر تجاری در منطقه دارد و باید این ظرفیت بازسازی می شد، اقدامی که در ۴۰ ساله گذشته تا این میزان کار تجاری نداشتیم و این رکورد زد.

رییسی خطاب به مردم گفت:

فرزندان شما در دولت در تمامی بخش ها تلاش دارند تا تمام توان خود را برای خدمت در جهت حفظ منافع ملی بکارگیرند و از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

پنج پالایشگاه در آفریقای جنوبی به چرخه تولید بر می گردد

او با اشاره به دیدارهای صورت گرفته در حاشیه اجلاس بریکس گفت:

در این سفر ۱۴ دیدار صورت گرفت که نیمی از آنها رسمی و اعلامی بود و نیمی از دیدارها اعلام‌ نشد.

وی از دیگر توانمندی های کشور را صدور خدمات فنی و مهندسی برشمرد و عنوان کرد:

صدور خدمات فنی و مهندسی به آفریقای جنوبی صورت خواهد گرفت و پنج پالایشگاه در این کشور به دست دانشمندان ایرانی و به همت وزارت نفت به چرخه تولید واقعی خود برمی گردند.

رئیسی با اشاره به روحیه ضد استعماری و ضد آپارتایدی آفریقا گفت:

روحیه بیداری در تمام آفریقا بوجود آمده است و این روحیه ضد استعماری در آفریقا و مسئولان عالی آن ادامه دارد. سخنان و مطالبی که در بریکس اعلام شد شاهد بر این مدعاست که نگاه آنها بر تضمین استقلال و تامین استقلال کشورشان است که این روحیه ایران و آفریقا را به هم نزدیک می کند و می تواند ایران را به کشورهای آفریقایی پیوند دهد و در جهت همکاری اقتصادی و مبارزه با استعمار و استثمار حرکتی همگام داشته باشیم.

او ابراز امیدواری کرد که این سفر بتواند به زودی آثار عملی و اجرایی در همکاری بین ایران و کشورهای عضو بریکس و در منطقه و همکاری های ویژه تجاری و اقتصادی داشته باشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان