هیچ بن بستی وجود ندارد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 29 ارديبهشت 1403 - 12:40

هیچ بن بستی وجود ندارد

شماره: 15972
Aa Aa

برای ده ها سال پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد|دولت باید هر ماه ۱۰ هزار میلیارد تومان فاکتورهای از قبل خرج شده را باید پرداخت کند.

سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران؛
هیچ بن بستی وجود ندارد

سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران در سومین گفت‌وگوی تلویزیونی خویش گفت:

نمره ۱۰۰ روز فعالیت دولت را باید مردم بدهند. داوری و قضاوت مردم در این رابطه منصفانه و عادلانه است.

به گزارش اسپادانا خبر، وی افزود:

مردم هم از شرایطی که دولت تحویل شد و هم گذر زمان خوب آگاهند و شرایط کرونایی که کشور با آن مواجه بوده و هستند و شرایط مالی و اقتصادی کشور، وضعیت خزانه و وضعیت کالاهای اساسی را می‌دانند. امید و اعتماد مردم آسیب دیده بود و از وظایف دولت بود که اعتماد مردم را بازآفرینی کند. دولت مسائل مربوط به واکسن را باید دنبال کند و بتواند مردم را نسبت به مشکلات معیشتی همراهی کند و برای گره‌گشایی‌ها گام بردارد. روز تنفیذ حکم رییس جمهوری مسائل اولویت دار را اعلام کردم که کرونا و ضرورت واکسیناسیون کرونا مهمترین آن بود. در آن زمان روزی ۷۰۰ خانواده ایرانی داغدار می‌شدند و این برای ما و مردم غصه شده بود که چرا کار جدی تر از این انجام نمی‌شود. پاسخی که آن روزها می‌شنیدم این بود که تخصیص ارز به دلیل مشکلات ارزی امکان ندارد و یا کشورها به دلیل شرایط تحریمی به ما واکسن نمی‌دهند. در صدمین روز دولت بیش از ۱۰۰ میلیون دز واکسن وارد شده است و برخی در کشور الان درحال تزریق دز سوم واکسن هستند. آن روز مردم دنبال واکسن می‌گشتند و  امروز ما به دنبال مردم برای تزریق واکسن هستیم.

رییس دولت سیزدهم ادامه داد:

برای تامین واکسن با کشورهای مختلفی که به راحتی می‌توانستند واکسن را تامین کنند صحبت کردم و سیل ورود واکسن به کشور آغاز شد و وضعیت را متفاوت کرد. شخصاً با برخی کشورها تماس گرفتم و موضوع را پیگیری کردم. مساله تامین ارز را آقای مخبر پیگیری کرد و قرارگاه و ستاد جدید تشکیل داد. وزارت امور خارجه هم پیگیر تماس با کشورهای مختلف شد و غیر از تماس شخصی، از آقایان خواستم همه کارهای خود را معطوف به پیگیری و تامین واکسن کنند. تهیه واکسن اولویت نخست دولت شد.

او گفت:

مساله دسترسی آسان و ارزان به پزشک به‌ویژه پزشکان متخصص در سراسر کشور موضوع مهمی است. در شهرستان‌ها پزشک داریم اما آیا دسترسی به پزشکان متخصص برای همه مردم امکان‌پذیر است؟ برای رفع مشکل کمبود پزشک متخصص در کشور به زودی تصمیم می گیریم.

او درباره سفرهای استانی گفت:

باید فاصله را با مردم کم کنیم. به همه دولتمردان توصیه کردم که با مردم ارتباط بگیرید و حرف و درد دل مردم را بشنوید. در کنار مردم باشید که اگر کسی مشکلی داشته باشد ممکن است صدایش بلندتر شود اشکالی ندارد. دولت ما دولت مردمی است. ما در استانها پروژه جدید آغاز نمی کنیم. آنقدر پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم و می توان گفت برای ده ها سال پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد. من جایی نمی روم کلنگ جدید بزنم همین کلنگ هایی که زده شده باید پیگیری شود. برکات زیادی در ارتباط با مردم وجود دارد. در ارتباط با مردم برکاتی نهفته است که هرگز این ارتباط با نشستن در اتاق دربسته و در پشت میز کاری اتفاق نمی افتد.

او یکی از دغدغه های اولویت دار دولت بعد از جان مردم را مساله نان و معیشت مردم عنوان کرد و گفت:

ذخایر کالاهای اساسی نگران کننده بود و باید رفع نگرانی می‌شد. امروز تامین کالاهای اساسی به حد قابل قبولی رسیده که نگرانی نداریم و در حوزه گندم هم مشکلی نیست و نگرانی از این جهت وجود ندارد. روزهای پایانی مرداد ماه زمانی که هنوز دولت ما از مجلس رای اعتماد نگرفته بود و با اعضای دولت قبل جلسه تشکیل می‌دادم موضوعی به نام حقوق کارکنان دولت در مرداد ماه مطرح بود که از کدام منبع و بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول حقوق را پرداخت کنیم. امروز سه ماه می گذرد و بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود.

رییسی ادامه داد: 

دولت هر ماه علاوه بر هزینه‌های خود ماهیانه به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان فاکتورهای از قبل خرج شده ر ا باید پرداخت کند، این فاکتورها همان سر رسید اوراق است و تاکید شد که از بانک مرکزی قرض نگیریم. استقراض از بانک مرکزی به معنای خلق پول و دارای آثار تورمی است که مردم در سفره‌های خود احساس می‌کنند. اگر استقراض از بانک مرکزی داشتیم مردم در چند ماه در سفره خود آن را حس می‌کردند. قرار شد از این به بعد نسبت به خلق پول، افزایش نقدینگی و هر اقدام تورم‌زا به جد حساس باشیم و در بودجه ۱۴۰۱ هم تلاش شد ساختارهای بودجه طوری تنظیم شود که ضد تورم باشد.

او با بیان اینکه گزارش مراکز آمار در این مدت حاکی از کنترل شدن تورم است گفت:

این موضوع باید ادامه یابد تا گرانی کنترل شود. در توزیع کالاها متأسفانه شاهد صف‌هایی بودیم که با کرامت مردم همخوانی نداشت. امروز توزیع با استفاده از خدمات و کسب و کار نوین هوشمند انجام می‌شود و این کار در برخی استان‌ها شروع شده است. دولت نسبت به ثبات اقتصادی و کنترل قیمت‌ها موفق بود و این اقدامات هر روز انجام می‌شود. اقدام بعدی ثبات اقتصادی برای مردم، خریدار، فروشنده و تولید کننده است که این اتفاق افتاد چون بازار باید برای مردم قابل پیش بینی باشد و برای خرید و فروش و اقدام کنند. به دنبال تحقق این موضوع هستیم و این کاملا دست یافتنی است.

رییس‌ دولت سیزدهم مولدسازی دارایی‌های دولت را منبع درآمد دیگر دولت نوان کرد و گفت:

دولت باید زمین و امکانات را  به کار بگیرد. در قانون آمده مازاد آنچه در اختیار دولت است واگذار وتبدیل به پول شود و به مصرف برسد. ما با کسری جدی بودجه مواجهیم و باید تا آخر سال این موضوع را حل کنیم. درآمدها را باید افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

رییسی با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۱ مراحل نهایی را می‌گذراند اضافه کرد:

این لایحه هم در این راستا است که بر محور عدالت باشد و توزیع امکانات براساس عدالت انجام شود. آمایش سرزمینی ملاک است. برخی بخش‌ها در کشور غیر برخوردار یا کم برخوردار است و  باید عدالتی در توزیع ایجاد کنیم تا به رضایت همگانی بینجامد اما در عین حال ممکن است عده‌ای نارضایتی اجمالی پیدا کنند اما رضایت عمومی مردم برای ما از همه چیز مهمتر است. 

رئیسی در پاسخ به این سؤال که چرا علی علیرغم همه اقدامات صورت گرفته اجناس در بازار به قیمت گزاف به دست مردم می‌رسد؟ گفت:

ما معتقدیم که باید سامانه جامع فعال شود. بخش‌های مختلف دارای سامانه بوده اما جامعیت ندارد و به هم متصل نیست و ما نمی‌توانیم از آن بهره‌برداری کاملی داشته باشیم. 

رئیسی با تاکید بر اینکه باید دستهای ناسالم را قطع کرد گفت: 

دولت مصمم است که این روابط ناسالم خاتمه دهد و حتماً این روابط ناسالم به کشور، اقتصاد و بازار ضربه می زند. 

وی گفت:

ما به مردم گفته بودیم کاری که بخواهد به اقتصاد کشور شوک وارد کند انجام نخواهیم داد و به دنبال غافلگیر کردن مردم هم نیستیم، بنابراین مسئله ارز ترجیحی در جلسات تخصصی بررسی شد و تمهیداتی نیز در دولت برای این قضیه اندیشیده شده تا بتوانیم دست دلالها را قطع کنیم و این امکان مستقیم در جیب مردم قرار بگیرد. ما در دولت بنا داریم در نظام توزیع و تخصیص این اعتبارات دست دلالی و سوداگری را قطع کنیم و به سمتی برویم تا مردم از این امکانات بهره‌مند شود من قبلا هم قول دادم اکنون هم تاکید می‌کنم که ما در تصمیمات اقتصادی حتماً مردم را غافلگیر نخواهیم کرد بلکه با مردم در میان می‌گذاریم و مقدمات  نیز در حال انجام شدن است. هرگونه اصلاحات و اقداماتی را با کارشناسان و اندیشمندان اقتصادی مطرح و مردم را نیز در جریان خواهیم گذاشت.

رئیس جمهور تاکید کرد: بحران های زیادی  ظرف 100 روز آغاز فعالیت داشتیم یکی از آنها حمله سایبری بود که دولت با اعتماد مردم مؤثر عمل کرد و این بحران مدیریت شد و مسئله حل شد. شایعاتی پخش کردند که دولت به دنبال افزایش قیمت بنزین است اما مردم دیدند کذب است. فتنه ها با اعتماد مردم خنثی شد. در خدمتگزاری مصمم هستیم تا مشکلات را از پیش پای مردم برداریم. بیش از همیشه به آینده کشور امیدوار هستم. هر چه کار دولت پیش می رود با اینکه می‌بینم مشکل وجود دارد اما راهکار هم هست و هیچ بن بستی وجود ندارد. جوانان و مردم انسداد را حس نمی کنند، راه برون رفت وجود دارد. با کمک مردم مشکلات را حل خواهیم کرد. ساعتی نیست که از دغدغه های مردم غافل شوم، مبالغه هم نمی‌کنم. از لحظه ای که از بعد از نماز صبح کار را آغاز می‌کنم دغدغه های مردم را پیگیری می‌کنم.

او درباره مذاکرات هسته ای عنوان کرد:

خنثی سازی تحریم‌ها را با تشکیل قرارگاهی در دولت دنبال کردیم و مسئله رفع تحریم را از ابتدا دولت در دستور داشتیم. غربی‌ها فکر می‌کردند ایران در مذاکرات شرکت نمی‌کند و ابتکار عمل ندارد اما به جهان ثابت شد که ایران در مذاکرات شرکت میکند و دو سند هم ارایه کرد. خنثی سازی تحریم ها و رفع تحریم ها با قوت در دولت دنبال می‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان