گفت‌وگوهای هسته ای در وین ادامه می یابد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 29 ارديبهشت 1403 - 13:44

گفت‌وگوهای هسته ای در وین ادامه می یابد

شماره: 16024
Aa Aa

مذاکره‌کننده ارشد ایران می گوید اقدامات غیرسازنده و تخریبی آمریکا در حین مذاکرات در نشست کمیسیون مشترک مورد اعتراض چند کشور ۱+۴ قرار گرفته است.

با حضور نمایندگان گروه 1+4، اتحادیه اروپا و ایران؛
گفت‌وگوهای هسته ای در وین ادامه می یابد

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان گروه 1+4، اتحادیه اروپا و ایران برگزار و مقرر شد گفت‌وگوها در خصوص متون پیشنهادی ایران در سطوح مختلف ادامه یابد.

به گزارش اسپادانا خبر، علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام و درباره اختلافات بر سر لغو تحریم‌ها در مذاکرات وین گفت:

این اختلافات درباره تحریم‌ها به اراده جدی و آمادگی عملی آنها دارد و هر وقت این اراده جدی احراز شود ما می‌توانیم به سمت لغو تحریم‌ها گام برداریم. لغو تحریم‌ها گشایش جدی برای پیشبرد گفتگوها به ویژه در رابطه با اقدامات هسته‌ای ایجاد می‌کند. آنچه امروز احساس کردم با آنچه روز جمعه احساس کردم متفاوت بود و احساسم این است که طرف مقابل اراده جدی‌تر برای ورود به گفتگوهای موثری و نتیجه‌بخش پیدا کرده است.

مذاکره کننده ارشد ایران درباره تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران اظهار کرد:

اقدامات غیرسازنده و تخریبی آمریکایی‌ها که در حین مذاکرات انجام می‌شود امروز در نشست کمیسیون مشترک مورد اعتراض چند کشور ۱+۴ قرار گرفت و آنها هم این اقدام را غیرسازنده خواندند و خواستار آن شدند که آمریکا از این اقدامات تخریبی خودداری کند.

وی افزود:

هیئت جمهوری اسلامی ایران در این نشست تاکید کرد که مسیر گفت‌وگوها را بر اساس مواضع و دیدگاه‌های خودش قبلا بیان کرده و با جدیت ادامه می‌دهد و اراده جدی برای مذاکرات دارد. جمهوری اسلامی ایران درمورد دستیابی به توافق هم اگر زمینه‌های لازم فراهم شود مانعی نمی‌بیند.

باقری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرف‌های مقابل در جلسه کمیسیون مشترک برجام به پیشنهادهای ایران پاسخ مستند و مستدلی را ارائه دادند گفت که این موضوع باید در جلسه کارگروه‌ها پیگیری شود.

او ادامه داد:

همین که طرفین برای استمرار گفت‌وگوها اراده جدی دارند نشان دهنده این است که دو طرف می خواهند به هم نزدیک شوند.

علی باقری کنی گفت که برای شرکت در مذاکرات وین جلسات و قرار ملاقات‌های دیگرش را به‌هم زده و این رفتار نشان دهنده اراده ایران در گفت‌ وگوهاست:

ببینید چه کسی جلسات دیگرش را به هم زده و اینجا مانده و چه کسانی جلسات دیگر را ترجیح دادند و اینجا نماندند.

باقری در پاسخ به این پرسش که آیا صحبت بر سر متون پیشنهادی ایران آغاز شده گفت که از دیشب گفت‌ وگوها آغاز شده است.

  •  

انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام پس از پایان نشست کمیسیون مشترک در جمع خبرنگاران گفت که شاهد تجدید اراده تمام طرف های مذاکره کننده ازجمله ایران برای رسیدن به یک توافق به منظور احیای برجام بوده است اما این مسئله با بررسی جزئیات توسط نمایندگان کشورهای عضو مورد آزمون قرار می گیرد:

آنچه از سوی تمام هیئت های مذاکره کننده مشاهده کردم یک تجدید اراده و نظر درخصوص لزوم کار و دستیابی به یک توافق برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود.

  •  

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

این نشست نسبتا کوتاه اما سازنده بوده است. شرکت کنندگان شاهد یک سری اشتراکات مهم در مواضع خود بودند ازجمله در ارتباط با ضرورت نهایی کردن مذاکرات وین برای احیای موفقیت‌آمیز و هرچه سریعتر برجام.

میخائیل اولیانوف نوشت:

مذاکرات وین براساس پیش‌نویس‌هایی که تا 20 ژوئن (پایان دور ششم) تدوین شده، ادامه پیدا خواهد شد اما ایده های جدید ایران باید به درستی و به صورت کامل مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

  •  

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«ما همه در وین هستیم که مذاکره کنیم تا به یک توافق خوب برسیم. طرف‌های غربی باید بدانند در هشت سال گذشته به اندازه کافی حرف زده شده و وعده‌ی بی عمل داده‌اند اما امروز وقت عمل است و ما برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می‌کنیم. برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است اما رفع نگرانی هسته‌ای ادعایی طرف‌های غربی با رفع کامل تحریم‌های برجامی ارتباط مستقیم دارد. هر چند تردید داریم که آیا طرف غربی اصولا آماده رفع تحریم‌ها است یا اینکه صرفا به دنبال رفع یکطرفه نگرانی‌های خود است اما اگر طرف غربی مذاکرات با حسن نیت، ابتکار عمل و ایده‌های سازنده در ادامه مذاکرات حضور یابد، یقینا شاهد پیشرفت سریع مذاکرات خواهیم‌ بود.»

  •  

«رابرت مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه با الجزیره گفت:

«ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و برای مواجهه با دنیایی که ایران می‌خواهد برنامه هسته‌ایش را پیش ببرد آماده نباشیم. مشخص است که مجبوریم به چنین رویدادی پاسخ بدهیم و این همان کاری است که داریم انجام می‌دهیم.»

او مدعی شد:

چارچوب زمانی برای گفت‌وگوهای وین نامحدود و ابدی نیست. «ما در اینجا با یک ساعت فنی و با یک مسئله زمان‌مند مواجه هستیم. اگر ایران برنامه هسته‌ایش را آهسته بکند زمان بیشتری خواهیم داشت. اگر با همین سرعت فعلی ادامه بدهند، زمان رو به اتمام است.»

وی با بیان این‌که برگزاری مذاکرات غیرمستقیم باعث پیچیده‌ شدن روند رایزنی‌ها شده است گفت که مذاکره‌کنندگان آمریکایی آماده دیدار با دیپلمات‌های ایرانی «در هر زمان و مکانی» هستند:

ما آماده دیدار مستقیم با ایرانی‌ها هستیم و آن را بهتر از مذاکرات غیرمستقیم می‌دانیم. ما با یک امر بسیار پیچیده، بی‌اعتمادی شدید  و قابلیت بالای سوء تفاهم روبه‌رو هستیم.  

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال رویارویی نظامی با تهران در سایه تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل گفت:

«ما به مسیر دیپلماسی امتیاز می‌دهیم و معتقدیم که این بهترین راه است. این برای ما بهترین گزینه است و به اعتقاد ما این برای ایران نیز بهترین گزینه است اما آنها باید در این خصوص تصمیم بگیرند».

  •  

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تصریح کرد:

«در حال حاضر تمرکز ما روی دیپلماسی است. ما کماکان معتقدیم که بازگشت متقابل به پایبندی برجام مثمرثمرترین روش است اما داریم با نزدیکترین متحدانمان از جمله اسرائیلی‌ها درباره گزینه‌هایمان رایزنی می‌کنیم. داریم درباره این رایزنی می‌کنیم که چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. اگر رژیم ایران شک کند که ما ضعیف هستیم کاملاْ شگفت‌زده خواهند شد.»

او گفت:

ما در حال حاضر بر دیپلماسی متمرکز هستیم تا ببینیم می‌توانیم بازگشتی دوجانبه به برجام[توافق هسته‌ای] داشته باشیم یا نه. ما همچنان بر این باور هستیم که بازگشت دوجانبه به برجام هنوز امکان‌پذیر است.

او در پاسخ به این سؤال که چه نظری درباره مبلغ ۳٫۵ میلیارد دلار پول بلوکه شده‌ای دارد که ایران می‌ گوید آزاد شده‌اند گفت:

آمریکا هیچ پولی را برای ایران آزاد نکرده است و هر گزارشی خلاف این صحت ندارد. ما همچنین مطلعیم که شرکایمان نیز پول بلوکه‌شده‌ای به ایران انتقال نداده‌اند. مسلما آمریکا انتقال هیچ‌گونه پول بلوکه‌شده‌ای به ایران را تایید نکرده یا اجازه آن را نداده است. تمامی تحریم‌های ما پابرجا هستند و تا زمانی که بتوانیم به یک توافق دیپلماتیک برسیم، پابرجا خواهند بود.

پرایس در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که نظر او درباره برخی گزارش‌ها چیست که می‌گویند ایران از طریق مذاکرات برای پیش‌برد برنامه هسته‌ای خود زمان می‌خرد گفت:

ما روشن ساخته‌ایم ایران قادر نخواهد بود وقت‌کشی کند و توسعه‌های هسته‌ای ایران و تحریکات آن اهرم فشار اضافه‌ای برای آن ایجاد نخواهند کرد. تنها کاری که این تحریکات و توسعه‌ها می‌کند، این است که ما را به نقطه یک بحران بالقوه نزدیک‌تر می‌کند. ما دنبال بحران نیستیم. امیدواریم ایرانی‌ها هم دنبال بحران نباشند. دولت جو بایدن تمایل دارد برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران مسیر دیپلماسی را در پیش بگیرد. وقتی بر اساس ارزیابی‌های خودمان و ارزیابی‌هایی که درباره اطلاعات علنی و غیر علنی انجام می‌شوند، برایمان معلوم شود که بازگشت به برجام دیگری پرفایده‌ترین مسیر برای ما نیست، دیگر این مسیر را دنبال نخواهیم کرد. ترجیح ما همیشه دیپلماسی است، نه صرفا به این خاطر که دیپلماسی همیشه تنها راه خواهد بود بلکه به این خاطر که دیپلماسی همیشه پایدارترین رویکرد برای نظارت بر این خواهد بود که ایران به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

  •  

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید kdc با اشاره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دستور داده تا «زمینه‌چینی لازم» در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک انجام شود.

سخنگوی کاخ سفید، وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران را از جمله اقداماتی دانست که آمریکا در صورت شکست مذاکرات انجام خواهد داد.

  •  

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو، آمریکا و ایران را به گام‌های هماهنگ در خصوص احیای برجام فرا می‌خواند و آماده است در این راستا تلاش خود را به کار گیرد.

زاخارووا افزود:

«معتقدیم که حرکت پویا و هماهنگ واشینگتن و تهران امکان بازگرداندن اجرای توافق هسته‌ای را در مسیری باثبات فراهم می‌کند و ما تمام تلاش خود را برای کمک به این امر به کار خواهیم بست. امیدواریم که این (مذاکرات) مثمر ثمر بوده و آغازی بر فعالیت آتی در سطح کارشناسی در گروه‌های ویژه‌ای که برای احیای عملی اجرای تمام‌عیار توافق هسته‌ای ایجاد شده است باشد».

  •  

لوید آستین و بنی گانتز، وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل در نشستی در واشینگتن درباره موضوع ایران گفتگو کردند.

آستین اطمینان داد که ایالات متحده به تلاش‌های خود برای جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران ادامه خواهد داد.
در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است:
"لوید آستین، وزیر دفاع با بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل ملاقات و بر عزم ایالات متحده برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تأکید کرد".
وی از تعهد آمریکا به تضمین امنیت و برتری نظامی کیفی اسرائیل خبر داد.
آستین خاطرنشان کرد که موضع جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد حل و فصل خاورمیانه مبتنی بر "ایجاد دو کشور" است.
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان