یک نماینده مجلس ایران: صدا و سیما را آزاد کنید | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 15 ارديبهشت 1403 - 2:37

یک نماینده مجلس ایران: صدا و سیما را آزاد کنید

شماره: 8356
Aa Aa

مازنی می گوید به جای فیلترینگ باید رسانه های بخش خصوصی را تقویت کنیم. اگر مردم اخبار را از رسانه های داخلی بشوند تاثیر شبکه های خارج حداقل خواهد بود.

اسم ما فراکسیون امید است و با امید زنده هستیم؛
یک نماینده مجلس ایران: صدا و سیما را آزاد کنید

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خبرفوری، احمد مازنی، سیاستمدار اطلاح طلب و نماینده مردم تهران، ری شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی گفت: فضای مجازی به دلیل اینکه سابقه زیادی ندارد و پدیده‌ای جدید است ، طبیعی است که مسوولین فرهنگی و امنیتی کشور مراقبت های و نظارت هایی بر این فضا اعمال کنند . معتقدم فیلتر برای کوتاه مدت میتواند مفید باشد ولی در دراز مدت نه تنها مفید نیست، بلکه میتواند مخرب باشد به همین دلیل بنده با فیلترینگ فضای مجازی مخالفم. فرض کنید در کوتاه مدت لوله آب منطقه ای ترکیده باشد آب آن منطقه رو قطع می‌کنند تا زمانی که خرابی درست شود ولی وقتی خرابی برطرف شود مردم نمیتوانند آب نداشته باشند.

بحث فیلتر فضای مجازی نیز همین است . از اول با فیلتر تلگرام ، فیسبوک و تویئتر موافق نبودم و معتقدم به ضد خودش تبدیل شد . همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید نهضت تولید محتوا را جدی بگیریم و فضای مجازی را به جای تهدید به فرصت تبدیل کنیم. مسئله هم قضایی و امنیتی نیست، موضوعی در حوزه ارتباطات است. دانستن حق مردم است مردم باید در جریان اخبار نظام باشند و در حدی از مصونیت باشند که اخبار خارج از نظام بر روی آنها تاثیری نگذارد. معتقدم  به جای فیلتر کردن تلگرام و تویئتر باید صدا و سیما را آزاد کنیم و رسانه های بخش خصوصی را تقویت کنیم . چراکه اگر مردم اخبار ما را رسانه های داخلی بشوند ، طبعا تاثیر کانال‌ها و شبکه های خارج از کشور بر روی آنها حداقل خواهد بود.

مازنی می گوید وقتی بحث صدا و سیمای خصوصی می‌شود و اینکه به شکل دیگری رسانه صوت و تصویر مدیریت شد، بحث مغایرت به قانون اساسی مطرح می‌شود . معتقدم تفسیری که از قانون اساسی در این ارتباط میشود غلط است.  ما میتوانیم بر اساس همین قانون اساسی برای صدا و سیما شرایطی فراهم کنیم تا از انحصار خارج شود . در طول 3 سال و چند ماه گذشته در مجلس دهم یکی از اولویت های مهم ما  در کمیسیون فرهنگی طرح اداره و  نظارت بر خط مشی صدا و سیما بوده و هست. ما بیش از 40 جلسه با مسوولین صدا و سیما ، وزارت اتباطات،  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان دولت داشتیم، حاصل این جلسات نفس گیر طرحی شد که از کمیسیون فرهنگی تصویب گرفت و در نوبت طرح در صحن مجلس است. یکی از ویژگی های این طرح که بر اساس اصل 175 قانون اساسی پس از 30 سال از بازنگری قانون اساسی مطرح می‌شود این است که بتوانیم صدا و سیما خصوصی با مجوز صدا و سیما ملی داشته باشیم. چیزی شبیه هیات نظارت بر مطبوعات که برای روزنامه مجوز می‌دهد. صدا و سیما که از آن در اصل 44 قانون اساسی به رادیو و تلویزیون تعبیر شده است و در اصل 175 به صدا و سیما تعبیر شده است میتواند بر این اساسی طرح پیشنهادی ما ، مجوز رادیو و تلویزیون خصوصی به بخشهای مختلف  بدهد.  در این طرح هیات امنای منصوب رهبری پیش‌بینی شده است که خود رییس صدا و سیما عضو هیات امنا است. طبعا وقتی مدیریت متمرکز و فردی به مدیریت شورایی تبدیل می‌شود حداقل در عرصه تصمیم سازی و سیاستگذاری، خطای جمع کمتر از خطای مدیریت فردی است.  بر اساس این طرح اشراف و نظارت بر شورای نظارت صدا و سیما را تقویت کردیم و امکان نظارتشان را به نظارت استصوابی نزدیک کردیم. ما از دوستان شورای نگهبان می‌پرسیم که چطور نظارت خود بر انتخابات را استصوابی تعریف می‌کنید ولی نظارت  هیات نظارت بر صدا و سیما که از سه قوه آنجا حضور دارند را استصوابی تلقی نمی‌کنید ؟ فارغ از این بر اساس طرح پیشنهادی ما اصلاحات اساسی در حوزه رسانه صوتی و تصویری خواهیم داشت. 

او با اشاره به این که طرح نظارت بر صدا و سیما در نوبت صحن است گفته اسم ما فراکسیون امید است و ما اصلا با امید زنده هستیم .همین که پس از 30 سال مصوبه ای در این ارتباط از کمیسیون فرهنگی در نوبت صحن قرار گرفت مهم است.  علت اینکه هنوز در صحن مطرح نشده است این است که  طرح های یک فوریتی و دو فوریتی می آید  و یا لوایحی که از طرف دولت می آید اولویت پیدا میکند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان