آمریکا برخی از معافیت‌های تحریمی ایران را بازگرداند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 14 تير 1403 - 20:55

آمریکا برخی از معافیت‌های تحریمی ایران را بازگرداند

شماره: 16653
Aa Aa

همزمان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته تا زمانی که تهران به تعهدات خود در قالب برجام بازنگردد معافیت تحریمی به ایران ارائه نکرده و نخواهیم کرد.

با امضای آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا؛
آمریکا برخی از معافیت‌های تحریمی ایران را بازگرداند

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد برای تسهیل مذاکرات وین برخی از معافیت‌ها تحریمی ایران را که دولت ترامپ لغو کرده بود بازگردانده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از رویترز، یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که این اقدام برای تسهیل در روند مذاکرات وین است و به معنی بازگشت به برجام نیست.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا چندین معافیت از تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را امضا کرد.

معافیت‌های جدید به کشورها و شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد تا در پروژه‌های غیرنظامی نیروگاه هسته‌ای بوشهر ایران، آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران کار کنند.

دونالد ترامپ در مه ۲۰۲۰ به این معافیت‌ها به‌عنوان بخشی از برنامه «فشار حداکثری» خود علیه ایران پایان داده بود.

وزارت خارجه آمریکا همچنین "تهدید به تحریم" علیه کشورها و شرکت‌های خارجی از جمله روسیه، چین و کشورهای اروپایی را که با بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران همکاری می‌کردند لغو کرد:

معافیت از این فعالیت‌ها برای تسهیل گفت‌وگوها طراحی شده است که برای رسیدن به توافق در بازگشت متقابل به برجام کمک می‌کند و زمینه را برای بازگشت ایران به اجرای تعهداتش فراهم خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا این اقدام را به کنگره نیز اطلاع داده است.

این اقدام برای کمک به منافع منع اشاعه و ایمنی هسته‌ای ایالات متحده و محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران طراحی شده است.

وزارت خارجه آمریکا با اعلام این موضوع که این اقدام طبق یک تعهد یا به‌عنوان بخشی از توافق قبلی نیست افزود آن‌ها همچنان بر همکاری با شرکا و متحدان برای مقابله با طیف گسترده‌ای از تهدیدات ایران متمرکز هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:

ما دقیقاً همان کاری را کردیم که دولت قبلی کرد؛ به شرکای بین‌المللی خود اجازه می دهیم به خطرهای فزاینده مرتبط با عدم اشاعه و ایمنی هسته‌ای در ایران رسیدگی کنند. در عین حال تا زمانی که تهران به تعهدات خود در قالب برجام بازنگردد معافیت تحریمی به ایران ارائه نکرده و نخواهیم کرد.

  •  

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد:

طبیعتا جمهوری اسلامی ایران منتظر است که در خصوص ابعاد رفع تحریمی برجام هم ایالات متحده به وظایف و تعهدات خودش عمل کند. آنچه که ایالات متحده باید انجام دهد در تمامی ابعاد رفع تحریمی و همچنین ابعاد هسته ای است. اخباری که شنیده می شود در خصوص ابعاد رفع تحریمی هسته ای است و همه می‌دانند که این کفایت نمی کند و کافی نیست.

او گفت:

طبیعتا هر اقدامی که در مسیر درست عمل به تعهدات برجامی باشد توسط تهران با دقت مورد توجه قرار می گیرد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان