فرونشست دشت‌های ایران افزایشی شد | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 10 تير 1403 - 17:35

فرونشست دشت‌های ایران افزایشی شد

شماره: 25797
Aa Aa

در اکثر دشت‌هایی که در آن ها کشاورزی به‌طور گسترده انجام می‌شود و وابسته به منابع آب زیرزمینی است فرونشست در حال پیشرفت است.

معاون سازمان زمین‌شناسی ایران خبر داد؛
فرونشست دشت‌های ایران افزایشی شد

معاون سازمان زمین‌شناسی ایران از افزایشی شدن فرونشست زمین در دشت‌های ایران خبر داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، او گفت:

در اکثر دشت‌های ایران که در آن‌ها کشاورزی به‌طور گسترده انجام می‌شود و وابسته به منابع آب زیرزمینی است پدیده فرونشست با شدت متفاوت در حال پیشرفت است.

وی اعلام کرد:

در برخی استان‌ها مثل استان یزد نرخ فرونشست کاهش پیدا کرده و در استان‌هایی مثل خراسان‌ رضوی، تهران، قزوین، کرمان، فارس و اصفهان همچنان فرونشست با نرخ بالا مشاهده می‌شود.

شمشکی گفت:

در برخی استان‌ها مثل استان گلستان که در کنار دریا قرار دارد و دارای منابع آب مناسبی بوده، متصور نبودیم که فرونشست در آن رخ بدهد ولی متأسفانه بیشتر پهنه‌های آبرفتی آن درگیر مسئله فرونشست شده است. برای استان خوزستان نیز متصور بودیم فرونشست در آن روی ندهد ولی متأسفانه در زمان کم‌آبی، ساخت سدها و فشار به منابع آب زیرزمینی باعث می‌شود حتی در این استان هم پدیده فرونشست مشاهده ‌شود که البته مسائلی از جمله رهاسازی سدها، بارندگی، کاهش فشار به منابع آب زیرزمینی باعث اثر توقفی و کنترل‌شونده بر فرونشست می‌شود.

او درباره ترک‌های موجود در بناهای شهری و تاریخی شهر اصفهان و این‌که این علائم می‌تواند نشان‌دهنده بروز فرونشست در این استان باشد یا خیر گفت:

فرونشست پدیده‌ای است که باعث می‌شود سطح زمین با نرخ‌های متفاوت تغییر کند که این امر در مناطق دارای سازه‌های خطی مثل مترو  یا راه‌آهن یا لوله‌های انتقال نفت و گاز و انرژی با تنش به همراه است که این تنش به مقاومت سازه بستگی دارد که آیا مقاومت کافی در برابر فرونشست را دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سؤال باید مطالعات بیشتری انجام شود که البته در سطح جهانی و همچنین ایران مطالعات در این زمینه کم بوده و آنچه که از این به بعد باید بیشتر به آن توجه کرد تاثیر فرونشست بر روی سازه‌ها شهری و عمرانی است.

شمشکی درباره جاری بودن یا نبودن آب زاینده‌رود و تاثیر آن بر تشدید خطر فرونشست در استان اصفهان تصریح کرد:

همواره امیدواریم آب به طور دائم در زاینده‌رود جاری باشد و این در حالیست که این رودخانه با آبگیری غیرمدوام مواجه است و در مقطعی پر آب و در مقطعی کاملاً خشک می‌شود که این امر با توجه به وضعیت ژئوتکنیکی خاک منطقه اصفهان بر اساس نتیجه برخی تحقیقات اثرات نامطلوبی بر سازه‌های اطراف خود از جمله پل‌های تاریخی دارد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان