ادامه رفتار غیرسازنده آمریکا با پاسخ متناسب ایران مواجه خواهد شد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 2 مرداد 1403 - 5:47

ادامه رفتار غیرسازنده آمریکا با پاسخ متناسب ایران مواجه خواهد شد

شماره: 18281
Aa Aa

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته اکنون زمان آن است که گفتگوها مجدداً و با سرعت از سر گرفته شود؛ تا رسیدن به توافق فاصله زیادی نداریم.

حسین امیرعبداللهیان در گفتگو با جوزف بورل؛
ادامه رفتار غیرسازنده آمریکا با پاسخ متناسب ایران مواجه خواهد شد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد آخرین تحولات «گفتگو برای لغو تحریم ها» تبادل نظر کردند.

به گزارش اسپادانا خبر، وزیر امور خارجه ایران ضمن قدردانی از تلاش های بورل برای رسیدن به توافق و انتقاد از اقدامات غیر سازنده و شتابزده آمریکا در صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و در پاسخ به درخواست تداوم مذاکرات اظهار داشت: تهران از مذاکره منطقی و مبتنی بر نتیجه همواره استقبال کرده است اما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار ضروری است طرف مقابل رفتارهای دوگانه و متناقض خود را کنار بگذارد.

امیرعبداللهیان افزود:

ما بعد از صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس نشان دادیم که از حقوق ملت عقب نشینی نمی کنیم و اگر آمریکا بخواهد رفتار غیرسازنده خود را ادامه دهد با پاسخ متناسب ما مواجه خواهد شد. ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین و مناسب ترین مسیر و راه حل است. ایران هیچگاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است. به همین دلیل همواره در گفتگوها ابتکارات مهمی را برای رسیدن به توافق مطلوب ارائه کرده ایم اما باید مذاکره نتیجه بخش باشد.

جوزف بورل نیز در این گفتگوی تلفنی با ابراز تمایل برای تداوم ایفای نقش مثبت در رسیدن به توافق نهایی اظهار داشت:

راه برون رفت از شرایط کنونی پیگیری دیپلماسی و اجتناب از اقدامات غیر سازنده است. تا رسیدن به توافق در وین فاصله زیادی نداریم و اکنون نیز زمان آن است که گفتگوها مجدداً و با سرعت از سر گرفته شود و تلاش شود تا از افزایش تنش جلوگیری شود.

بورل افزود: آماده ام تا در اسرع وقت مساعی لازم را برای نیل به نتیجه مورد توافق طرفها صورت دهم.

  •  

حسین امیرعبداللهیان همچنین با «شیخ عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات متحده عربی به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

او در این گفتگو با اشاره به اولویت همسایگان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر افزایش دیدار و رایزنی های دوجانبه میان مقامات دو کشور تاکید و آن را زمینه ساز توسعه و گسترش مناسبات میان دو کشور ارزیابی کرد:

جمهوری اسلامی ایران خواهان حفظ امنیت و پیشرفت برای همسایگان و منطقه بوده و مداخله و حضور بیگانگان را مخل امنیت منطقه می‌داند.

وزیر امور خارجه ایران حضور رژیم اشغالگر قدس در منطقه را موجب بی ثباتی و ناامنی و عامل ترور و خراب‌کاری در کل منطقه دانست.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات نیز در این گفتگوی تلفنی با اشاره به منافع مشترک دو کشور در توسعه روابط فی مابین از رایزنی‌های منظم مقامات ایرانی و اماراتی استقبال کرد:

امارات متحده عربی به هیچ طرفی اجازه اقدامات مخرب از خاک خود بر علیه کشورهای همسایه امارات را نخواهد داد و امنیت همسایگان را همیشه مد نظر خواهد داشت.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان