جمعی از متولیان ایران در خواب هستند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 16 تير 1403 - 4:55

جمعی از متولیان ایران در خواب هستند

شماره: 10389
Aa Aa

اسماعیلی خبر آزادی برخی محکومان پرونده بانک سرمایه را کذب خوانده و گفته نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان از اموال زنجانی به وزارت نفت تحویل شده است.

سخنگوی قوه قضاییه ایران مطرح کرد؛
جمعی از متولیان ایران در خواب هستند

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما و درخصوص عزم قوه قضاییه برای کمک گرفتن از مردم گفت:
برای این‌که ادعای خود را اثبات کنیم اقدامات متعددی در این حوزه انجام دادیم. به‌عنوان مثال، دستورالعملی تحت عنوان دستورالعمل همکاری نهادهای مردمی با قوه قضاییه ابلاغ شد و اعلام کردیم مردم، خبرنگاران و دلسوزان هر کجا از مفسده‌ای مطلع شدند حتما به دادستان‌ها منعکس کنند.
به گزارش اسپادانا خبر، وی افزود: جمعی از متولیان در خواب تشریف دارند؛ ماموریت ما این است که آن‌ها را بیدار کنیم.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: بایستی زمینه‌های بروز این‌گونه مفاسد را از بین برد و در جاهایی که این تجاوز و تعدی را انجام می‌دهند مجازات‌های عبرت‌آموز را اعمال کنیم.
وی با اشاره به این‌که بابک زنجانی داخل زندان است و بخش زیادی از اموال وی به وزارت نفت تحویل داده شده است اظهار کرد: نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان از اموال بابک زنجانی به وزارت نفت تحویل داده شده است.

اسماعیلی ادامه داد: ارقام قابل توجهی از اموال و دارایی‌های به تاراج رفته از بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان با پیگیری‌های دستگاه قضایی بازگردانده شده است و در همین ایام یکی از متهمان این پرونده بخش قابل‌توجهی از این پول‌ها را به بانک بازگردانده است.
وی با بیان این‌که بخشی از این پرونده هنوز درحال طی کردن فرایند قضایی است بیان کرد: خبر آزادی برخی محکومان این پرونده خبر کذبی بود.
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: برخی از این افراد درپی اعطای مرخصی به زندانیان در ایام شیوع کرونا به مرخصی آمدند اما همه لیست اعلامی در داخل زندان هستند و هیچ تقلیلی در میزان مجازات این افراد انجام نشده است.

وی درباره سوالی پیرامون پرونده "اکبر طبری" گفت: این موضوع از اولین پرونده‌هایی بود که در دوره مسئولیت جدید قوه قضاییه آغاز شد و کار تحقیقات مقدماتی این پرونده بیش از یک‌سال زمان برد و با تحقیقات کاملا دقیق، فنی و همه‌جانبه، ابعاد و زوایای این پرونده در مرحله دادسرا رسیدگی شد و یافته‌های خوبی هم به دست آمد، نهایتاً بخش اصلی این پرونده که ناظر به ۲۱ نفر از متهمان است با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و مردم ما شاهد این هستند که چهار، پنج جلسه دادگاه تا الان برگزار شده است.

اسماعیلی افزود: کار تحقیقاتی و بررسی بسیار عمیقی بدون ملاحظه انجام و سعی شد که همه زوایای پنهان این پرونده کشف شود و موفق هم شدیم و امروز این پرونده برای ما نقطه تاریک ندارد؛ زوایای آن کاملاً روشن شده و در مرحله دادسرا هم اظهارات و مدافعات متهمان شنیده شده است و اکنون در فرآیند دادرسی بار دیگر از ناحیه قاضی دادگاه که قاضی بی‌طرف است، هم استنادات ارائه شده از ناحیه دادسرا، هم مدافعات متهمان و هم وکلای مدافع آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد  که بیش‌از ۵۰ وکیل دادگستری کار وکالت متهمین متعدد این پرونده را انجام می‌دهند و بیانگر این است که یک پرونده کاملاً قضایی در چارچوب ضوابط و مقررات کار خودش را انجام می‌دهد رسیدگی‌های آن انجام می‌شود. استثنا همه جا بوده و یک فساد موردی است که رسیدگی می‌شود و مردم می‌بینند که بدون ملاحظه کار رسیدگی آن انجام می‌شود. این را نباید به بخش‌های مختلف دستگاه قضا و حتی سایر بخش‌های دیگر تعمیم دهند و همان‌طور که مکرر گفتیم از این پرونده برای تسویه‌حساب‌های شخصی و سیاه‌نمایی و ترویج این‌که فساد سیستمی شده، نباید استفاده شود؛ مردم می‌بینند که قوه قضاییه با صلابت و اقتدار امر رسیدگی را انجام می‌دهد و اجازه بدهند که داوری این پرونده را قضات انجام دهند تا انتهای پرونده فرآیند دادرسی به اتمام برسد و همه ما نظر قاضی را پذیرا باشیم.

اسماعیلی در مورد آخرین پیگیری‌های قوه قضاییه در رابطه با فوت متهم منصوری گفت: برخی از متهمان پرونده‌های قضایی به خارج از کشور رفتند و به کشور بازنگشتند. به موجب قانون برای بازگشت همه این‌ها اقدامات قضایی بین‌المللی را انجام دادیم و کوتاهی نکردیم و ماموریت و مسئولیت‌مان را انجام دادیم. گلایه ما از کشورهای دیگر به‌ویژه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها و کشورهایی است که ادعای مبارزه با فساد و پولشویی دارند ولی پناهگاه تبهکاران و تروریست‌ها و افرادی که اموال و دارایی‌های مردم را به یغما برده‌اند، شده‌اند و متاسفانه همکاری‌های لازم را برای استرداد و بازگشت این افراد را نمی‌کنند البته ما کوتاه نیامدیم و پیگیری کردیم. در این پرونده هم نسبت به متهم منصوری که یکی از متهمان این پرونده‌ها بود، بنا بر آنچه که از طریق دولت رومانی و به‌ویژه از ناحیه پلیس اینترپل و پلیس بخارست به پلیس اینترپل ما اعلام کردند، این بود که او در هتلی در شهر بخارست پایتخت رومانی مبادرت به خودکشی کرده و اسناد، مدارک و مستندات محدود و جزیی را برای ما ارسال کردند. متاسفانه هنوز روایت رسمی از دولت رومانی که به وزارت خارجه‌ ما یا به سفارت ما در بخارست اعلام شده باشد، نداریم. از دوستان در وزارت خارجه خواسته‌ایم که مجدانه پیگیری کنند و ما نسبت به آنچه که اتفاق افتاده است ابهام داریم و قضایا شفاف و روشن نیست. مدعی هستیم به لحاظ این‌که هم یک شهروند ما آنجا کشته شده است و هم این‌که در مورد این شهروند قبلاً اعلان قرمز فرستاده بودیم؛ مکاتبه کرده و مستنداتی ارسال کرده بودیم و تحت نظارت و مراقبت پلیس بود. به دادگاه مراجعه کرده بود و برای او پرونده تشکیل شده بود، طبیعی است که از چنین فردی باید مراقبت‌های ویژه‌تری انجام می‌شد و این تعلل آن‌ها برای ما جای سئوال دارد و این‌که چه حادثه‌ای واقعاً باعث جان‌باختن این فرد شده است؛ سوالات فراوانی است که ما مکاتباتی انجام داده‌ایم ولی متاسفانه همکاری‌های مناسبی نیست. تقاضا می‌کنیم که وزارت امور خارجه مجدانه پیگیری کنند که ما به جواب روشنی در این حوزه برسیم. در این پرونده تحقیقات خوبی چه نسبت به متهم منصوری و چه نسبت به متهم دیگری که در خارج از کشور است و چه نسبت به متهمانی که اکنون در ایران هستند، انجام داده‌ایم. تحقیقات دقیق، فنی و جامع انجام شده است و این پرونده زوایای تاریک ندارد. حضور متهمان و وکلای آن‌ها در مقام دفاع خود آن‌ها موثر است و قطعاً دفاعیات آن‌ها را هم استماع می‌کنیم، به لحاظ تحقیقات جامع در این پرونده، نبود این فرد خللی ایجاد نمی‌کند و روند قضایی آن ادامه پیدا خواهد کرد. شایعاتی که در ارتباط با متهم منصوری در فضای مجازی و بخش‌های مختلف منتشر می‌شود، گویای این است که با روایتی که پلیس بخارست انجام می‌دهد و کم و بیش اسنادش را ارسال می‌کند انطباق ندارد، روایت آن‌ها فوت قطعی این شخص است و علت فوت را خودکشی می‌دانند و در این ارتباط هم پیگیری‌هایی انجام شده و مدارکی ارسال شده است، چون هنوز برای ما زوایای تاریکی است خودمان در این باب قضاوتی نداریم و قضاوت ما زمانی خواهد بود که مستندات کافی به ما ارائه شود. ما قاضی هستیم و بدون مستند کافی اظهارنظر و قضاوت نمی‌کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت خصوصی‌سازی‌های بی‌ضابطه اظهار کرد:

موضوع نیشکر هفت‌تپه یک موضوع چندوجهی است. یک بخش مربوط به تخلفاتی است که مدیران فعلی شرکت در ارتباط با ارزهایی که گرفته‌اند و رفع تعهداتی که نکرده‌اند، انجام شده و ارتباطات ناسالمی که با برخی از عوامل بانکی گرفته‌اند و سوءاستفاده‌هایی که انجام شده است که این یک بخش پرونده است و پرونده به دادگاه آمده و چند جلسه دادگاه نیز برگزار شده است. بخش دیگر این پرونده ارتباطی با پرونده‌ای دارد که ما از آن به پرونده سازمان خصوصی‌سازی و واگذاری هفت‌تپه تعبیر می‌کنیم که آیا اصل این واگذاری برابر ضوابط و مقررات قانونی بوده و آیا کسی که هفت‌تپه را به او واگذار کرده‌اند شرایط لازم را داشته است یا به تعهدات خود در برابر سازمان خصوصی‌سازی عمل کرده یا نه که این بخش دیگری در حوزه پرونده‌ای که با عنوان سازمان خصوصی‌سازی است. چه موضوع هفت‌تپه و چه برخی از خصوصی‌سازی‌هایی که توسط این سازمان انجام شده، در حال رسیدگی است. سیاست دستگاه قضا بر این است که رسیدگی‌های قضایی انجام شود، متخلفان تحت تعقیب قرار گیرند، هر کجا خصوصی‌سازی برخلاف ضوابط و مقررات بود، خصوصی‌سازی ابطال شود اما کار، کارگاه و صنعت تعطیل نشود. در هفت‌تپه نیز ما همین سیاست را تعقیب کردیم و اگر تدابیر دستگاه قضایی نبود این مجموعه باید امروز تعطیل می‌شد.
سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: قصه هپکو پیشرفت بیشتری کرده و در خصوص اقدامات اولیه‌ای که ما پیشنهاد کردیم، دولت استقبال کرده که ایمیدرو سهام واگذار شده را عهده‌دار شود و همچنین در خصوص ماشین‌سازی تبریز که کلا به دولت برگشت و فعالیت آن کاملا جدی شده است. ما به دنبال این هستیم که با متخلفان در عرصه‌های مختلف برخورد قانونی انجام دهیم اما به گونه‌ای که این رسیدگی‌ها موجب تعطیلی صنعت و بیکاری کارگران نشود.
اسماعیلی در خصوص صدور حکم اعدام برای سه نفر از متهمان اغتشاشات آبان ماه ۹۸ عنوان کرد: هنوز رای دیوان عالی کشور به دست من نرسیده و رای قبلی را داشتیم و اعلام هم کرده بودیم که در مورد این‌ افراد دادگاه حکم داده و نه تنها در مورد این‌ها بلکه در مورد خیلی از افراد دیگر. ما همان روزهای اول و بارها اعلام کردیم که ما بین اعتراض و اغتشاش فرق قائل هستیم. در فتنه بنزینی عده‌ای اعتراض کردند که حساب آن‌ها را از حساب اغتشاشگران جدا کردیم اما هنوز آثار جنایت اغتشاشگران موجود است. بانک‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و فروشگاه‌ها و پاساژهایی که آتش زدند و از همه مهم‌تر انسان‌های بی‌گناهی که توسط اغتشاشگران کشته شدند، جنایتی بود که توسط اغتشاشگران انجام شد و طبیعی است که بر مبنای قانون و مقررات افرادی که مرتکب جنایتی شدند باید مجازات قانونی آن جرم را پذیرا باشند. در ارتباط با این افراد هم در زمینه اغتشاشات بودند، در آتش‌زدن پمپ بنزین، ماشین شهرداری و تخریب بانک و آتش زدن آن و در به یغما بردن ثروت مردم جنایت‌هایی را انجام داده بودند. بعدا که ورود پیدا کردیم متوجه شدیم که این‌ها پرونده سرقت مسلحانه با سلاح سرد و ارتباطاتی با خارج از کشور دارند و از جنایت‌های خود فیلم تهیه کردند و به خارج از کشور فرستادند. یکی از این‌ها در سفری که قبلا به خارج از کشور داشته در آلمان ارتباط با جریان نفاق پیدا می‌کند و در کمپ منافقین حاضر شده و از آن‌ها خط مشی گرفته است. این‌گونه نبود که فقط بگوییم یک اتهام بلکه اتهامات متعددی برای این چند نفر مطرح بود و رسیدگی‌های قضایی انجام شد و دادگاه حکمی صادر کرد، پرونده به دیوان عالی کشور رفت و از وکلای این‌ها نقل کردند که دیوان عالی کشور حکم را تایید کرده اما چون پرونده دستی به ما برمی‌گردد، هنوز پرونده برنگشته و اطلاع قطعی نداریم اما این‌که وکلا ممکن است زودتر مطلع شوند امر بعیدی نیست.
وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده قتل رومینا اشرفی و نگاه دستگاه قضایی به این پرونده اظهار کرد: ما این اقدام را یک جنایت می‌دانیم و برای انسان حرمت و احترام قائلیم و او را اشرف مخلوقات می‌دانیم.
اسماعیلی گفت: ما اشکال مختلف جنایت مانند خودکشی، برادرکشی، فرزندکشی، پدرکشی، مادرکشی و همسرکشی را نمی‌پسندیم. کشتن، جنایت است و جانی باید مجازات شود و حتماً مجازات می‌شود. در این زمینه دو بخش داریم، یک بخش حق‌الناس و دیگری حق حکومت از جنبه عمومی جرم هم وجود دارد. ما حتما در ارتباط با این جنایت برابر ضوابط قانونی اقدام خواهیم کرد و با این عمل جنایتکارانه مقابله و اقدام عبرت‌آموز و بازدارنده می‌کنیم. حتماً در این مورد رسیدگی خواهد شد و مردم در دادگاه خواهند دید چه تصمیمی گرفته خواهد شد. قوه قضاییه با قدرت تمام در این زمینه ورود پیدا می‌کند و برابر ضوابط و مقررات رسیدگی می‌کنیم که این جنایت است و هیچ‌کس این جنایت را برنمی‌تابد.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان