جمهوری اسلامی هیچگونه فعالیت هسته‌ای پنهان و نوشته‌نشده ندارد | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 22 مرداد 1403 - 18:55

جمهوری اسلامی هیچگونه فعالیت هسته‌ای پنهان و نوشته‌نشده ندارد

شماره: 18122
Aa Aa

اینها از ۲۰ سال پیش اتهام می‌زنند ایران دارد بمب می‌سازد. کدام بمب؟ اول گفتند در شیان و لویزان، بعد گفتند پارچین و بعد گفتند جنوب غرب تهران.

ممکن است در باقیمانده حسن نیت خود تجدیدنظر کنیم؛
جمهوری اسلامی هیچگونه فعالیت هسته‌ای پنهان و نوشته‌نشده ندارد

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار کرد:

اقدام اخیر سه کشور اروپایی و آمریکا که پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای طرح در شورای حکام دادند یک حرکت سیاسی و در راستای سیاست فشار حداکثری است که پشتوانه فکری و راهبری آن را رژیم صهیونسیتی دنبال می‌کند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی افزود:

اتهامات و ادعاهایی که الان مطرح شده ۲۰ سال است به ما نسبت می‌دهند و اساس برجام برای رفع همین اتهامات است. اگر جمهوری اسلامی پذیرفت که مذاکره کند به خاطر همین رفع اتهام‌ها و اعتمادسازی است. تمام این موارد ادعایی در قالب PMD بسته شده است یعنی مذاکره شده، بازدید شده و پرونده بسته شده است. تفاهمی انجام شده که طرف‌ها برای آن تکالیفی داشتند. آنان باید تحریم‌ها را لغو می‌کردند و همکاری‌ها و تسهیلاتی را برای توسعه صنعت هسته‌ای کشور انجام می‌دادند و جمهوری اسلامی هم پذیرفته که محدودیتی در پیشبرد برنامه هسته‌ای خود در دوره زمانی مشخصی داشته باشد تا اعتمادسازی صورت گیرد.

او با بیان اینکه الان به اول سطر برگشته‌ایم و دوباره همان ادعاها و داستانها مطرح شده است گفت:

جمهوری اسلامی ماه‌ها مذاکره کرده و متن توافق به لحاظ فنی تمام شده و در بخش مربوط به تحریم‌ها مطالب گفت‌وگو شده است. باز رژیم صهیونسیتی هم به عملیات تروریستی، هم عملیات تخریبی، هم عملیات روانی و هم با زیاده‌گویی در قالب تهدیدهای مکرر کشور را تهدید می‌کند که اگر دیپلماسی، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکند ما خودمان متوقف می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران هیچگونه فعالیت هسته‌ای پنهان و نوشته‌نشده ندارد. مردم عزیز ما این را بدانند که القائاتی که این‌ها در رسانه‌های تحت نفوذ صهیونیست‌ها و غربی‌ها به شکل پرتکراری مطرح می‌کنند، هیچ سایت معرفی نشده یا هیچ فعالیت معرفی نشده، وجود ندارد. مواردی که در قالب همین اسناد کذایی و ادعایی هست کاملاً در قالب چهار مکان مطرح شده که آمدند و چهار مکان را رفتند و بازرسی کردند و یکی از این چهار مکان را بستند. حالا این مکان چیست؟ صفحه اورانیوم فلزی است که اگر مردم خاطرشان باشد اینها از ۲۰ سال پیش اتهام می‌زنند ایران دارد بمب می‌سازد! کدام بمب؟ اول گفتند در شیان و لویزان، بعد گفتند پارچین، بعد گفتند جنوب غرب تهران. هر روز یک آدرسی را منافقین و صهیونیست‌ها بیان می‌کردند که کشور را متهم کنند و ایران را تحت فشار قرار دهند. ما دقیقاً طبق ضابطه و مقررات آژانس کار می‌کنیم و هیچ فعالیت ما نیست که تحت نظارت آژانس نباشد و رویه‌های آژانس را رعایت نکرده باشد. نه ما این اتهامات را می‌پذیریم و نه با این عملیات سنگین روانی‌شان عقب‌نشینی می‌کنیم. ما یک باقیمانده حسن نیتی در برجام داریم که اگر نخواهند به تعهدات خود عمل کنند حتماً در آن باقیمانده حسن نیت خود تجدیدنظر می‌کنیم. جریان صنعتی تولیدمان برقرار است و تحت تاثیر احساسات حرکت نمی‌کنیم. ما یک برنامه داریم و قانون اقدام راهبردی مجلس تکالیفی را برای ما تعریف کرده که عین آن را اجرا می‌کنیم و نظارت هم صورت می‌گیرد.

  •  

محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین در نشست شورای حکام با موضوع راستی آزمایی و نظارت بر اجرای برجام در جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد.

او با تأکید بر اینکه انتظار نتیجه متفاوت داشتن در حالی که کماکان علل و ریشه های اصلی مشکل موجود در ارتباط با برجام وجود دارد از نظر روش‌شناختی نادرست و از نظر منطقی بی تدبیری است ضمن انتقاد از نادیده گرفتن تعهدات متقابل سایر شرکت کنندگان برجام افزود:

اگر یک آژانس بین‌المللی برای نظارت بر اشاعه تحریم‌های غیرقانونی داشتیم گزارش مربوط به نقض تعهدات توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا/E3 در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت (2015) طولانی بود.

غائبی ضمن دعوت از هیات‌ها جهت مطالعه بخش‌های 3 و 7 ضمیمه II از پیوست A ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که تصریح کننده تعهدات حقوقی طرفهای دیگر برجام است افزود:

معتقدم که مطالعه این بخش برای داشتن رویکردی متوازن تر و واقع بینانه تر نسبت به وضعیت فعلی برجام ارزشمند خواهد بود و در نهایت ارزیابی از گزارش فعلی مدیرکل را در چارچوب مناسب خود قرار می دهد.

وی با اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و همزمان اعمال مجدد تحریم های یکجانبه قهرآمیز، غیر انسانی و ظالمانه علیه ایران و بر شمردن مشکلات ناشی از آن افزود:

این تحریم‌ها نه تنها بر فعالیت های افراد و شرکت‌های مستقل خصوصی در سراسر جهان فشار می‌آورد بلکه در انتخاب‌های سیاست خارجی حاکمیتی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی که حامی برجام و تجارت با ایران هستند نیز تاثیر منفی گذاشته و اختلال ایجاد می کند. اِعمال فراسرزمینی چنین تحریم‌های یکجانبه به نوبه خود نقض قوانین بین‌المللی است چه رسد به نقض تعهدات ایالات متحده بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که خود مقوله ای جداست.

سرپرست نمایندگی دائم ایران با اشاره به اینکه ایالات متحده اساساً هر کاری را که ذیل برجام متعهد به عدم انجام آن شده بود را مرتکب گردید و هر کاری را که ذیل توافق متعهد به انجام آن شده بود، انجام نداد، اظهار داشت:

چنین تحریم هایی نه تنها هیچ مبنایی ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ندارند بلکه به وضوح بر خلاف آن قطعنامه که دستور لغو آن تحریم ها را می دهد نیز می باشد. آنها همچنین به منزله تحمیل موازین اقتصادی غیرقانونی هستند که نقض اصل عدم مداخله مندرج در منشور ملل متحد می باشند.

وی افزود:

با این تحریم ها ایالات متحده اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی را از طریق اعمال فراسرزمینی قوانین داخلی خود اجبار می کند که  با اختیارات نظارتی سایر بازیگران بین المللی نیز تداخل دارد. آمریکا از این طریق قصد دارد بر انتخاب های سیاسی سایر کشورهای مستقل در راستای ترجیحات سیاست خارجی خود تأثیر بگذارد.

او با تأکید بر صبر راهبردی ایران و اجرای کامل برجام تا یکسال پس از خروج آمریکا از آن و اعمال مجدد تحریم ها ضمن اشاره به قانونی بودن اقدام ایران در اجرای تعهدات خود ذیل بندهای 26 و 36 برجام افزود:

اقدام آمریکا را نمی توان تلافی یا اقدام متقابل قانونی تلقی کرد بلکه آنها صرفاً «سوء استفاده از قدرت» هستند که هنجارهای قوانین آمره حقوق بین‌الملل  را نقض می کنند و قطعاً منشور سازمان ملل را نیز تضعیف می کنند.

غائبی با اشاره به اثرات اقدامات غیرقانونی و غیر انسانی ایالات متحده بر مردم عادی ایران از جمله در حوزه داروها و تجهیزات پزشکی که ادعا میشود  مشمول تحریم نیستند افزود:

دولت‌ها به‌ویژه کشورهای عضو E3 و اتحادیه اروپا که بارها حمایت کلامی خود را از برجام ابراز کرده‌اند باید به این فکر کنند که تا چه حد عملاً حمایت خود را از جمله از طریق ابزارها و اقداماتی برای کاهش این اثرات منفی انجام داده‌اند؟ کسی نمی تواند از برجام حمایت کند در حالی که تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده را اجرا می‌کند یا دارایی های مردم ایران را در حوزه قلمرو خود مسدود می‌کند. آن حمایت شعاری بیش نیست وتناقض آن در عمل روشن است  

نماینده ایران با تأکید بر اینکه تمام اقدامات جبرانی هسته‌ای انجام شده توسط ایران در راستای حقوق و تعهدات کشورمان بر اساس NPT است با اشاره به دسترسی ها و بازرسی های گسترده شفاف ساز آژانس در ایران افزود:

جزئیات گزارش‌های مدیرکل جلوه‌ای قوی از سطح بی‌سابقه شفافیت در برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که تا کنون ادامه داشته است.
وی با اشاره به مذاکرات احیای برجام افزود:

این مذاکرات فرصتی منحصر به فرد برای طرف های برجام و ایالات متحده فراهم کرد تا نیت واقعی خود را برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات خود از طریق لغو تمامی تحریم های غیرانسانی و غیرقانونی به شیوه ای مؤثر و قابل راستی آزمایی ثابت کنند. بعد از مدت طولانی طی شده هنوز مشخص نیست که آیا دولت کنونی ایالات متحده آماده است تا سیاست رسوای فشار حداکثری و اعتیاد طولانی مدت خود را برای استفاده از تحریم علیه ایران را کنار بگذارد، به قوانین بین‌المللی احترام گذارد، تعهدات مربوط به لغو تحریم‌های خود را به طور کامل، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی اجرا نماید و تمام تصمیمات لازم اتخاذ کند.

سرپرست نمایندگی دائم ایران با اشاره به اینکه ایالات متحده باید دریابد که نیاز دارد به نگرانی‌های ناشی از تخلفات قبلی خود رسیدگی کند و حداقل آن این است که بتوان به اجرای آینده تعهداتشان اعتماد کرد افزود:

جمهوری اسلامی ایران نیز به نوبه خود به طور جدی و معنادار درگیر مذاکره با اعضای برجام برای رسیدگی به مسائل ناشی از خروج آمریکا شده است و مهم است که نتیجه این تلاش‌ها اجرای معنادار، مؤثر و قابل راستی آزمایی تعهدات سایر شرکت‌کنندگان برجام را نیز تضمین کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان