دولت سوئد ملزم شد سپاه را سازمان تروریستی شناسایی کند | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 13 تير 1403 - 15:51

دولت سوئد ملزم شد سپاه را سازمان تروریستی شناسایی کند

شماره: 22141
Aa Aa

بر اساس مصوبه نمایندگان پارلمان سوئد دولت این کشور موظف است تا برای افزودن نام سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا تلاش کند.

با رای نمایندگان پارلمان سوئد؛
دولت سوئد ملزم شد سپاه را سازمان تروریستی شناسایی کند

نمایندگان پارلمان سوئد به طرحی که دولت این کشور را ملزم می‌کند در چارچوب اتحادیه اروپا سپاه پاسداران را سازمان تروریستی شناسایی کند رای مثبت دادند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، بر اساس این مصوبه دولت سوئد موظف است تا برای افزودن نام سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا تلاش کند.

پیش از این هم پارلمان اروپا مصوبه ای غیر الزام‌آور در خصوص تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران تصویب کرد.

قانون‌گذاران اروپایی اواخر دی‌ماه سال گذشته به درخواست افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند.

سوم بهمن ۱۴۰۱جوسپ بورل به خبرنگاران گفت که نمی‌توان بدون رای دادگاه درباره سپاه تصمیم‌گیری کرد.

او توضیح داد که انتصاب عنوان تروریستی به یک شخص یا نهاد مستلزم روند قضایی است و بر اساس تمایلات افراد صورت نمی‌گیرد.

بورل گفت تنها هنگامی می‌توان یک سازمان را به فهرست تروریستی اتحادیه اروپا اضافه کرد که دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا حکم حقوقی صادر کند و «بعد از آن ما در سطح اروپایی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.»

  •  

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام گفت:

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فراتر از مسؤلیت دفاع از امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران با ایفای نقش تعیین‌کننده در مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی تکفیری و داعشی، نقشی تاریخی در حفاظت از صلح و امنیت منطقه‌ای و بين‌المللی ایفا کرده است.

اقدام غیرقانونی پارلمان سوئد تحت تاثیر عناصر تروریست و مطرود ملت ایران حرکتی ضد ایرانی، مغایر با موازین و اصول پذیرفته شده حقوق بين‌الملل از جمله برابری حاکمیت‌ها و عدم مداخله در امور داخلی دولت‌ها و مصداق تعرض به حاکمیت و امنیت ملی ایران است. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این اقدام پارلمان سوئد را با قوی ترین عبارات محکوم می کند. به دولت سوئد توصیه می کنیم با دوراندیشی و درایت از فروافتادن در دام پهن شده برای روابط دو کشور اجتناب کرده و با تفکر نسبت به پیامدهای چنین اقدام نسنجیده‌ای منافع ملی سوئد و روابط دیرینه دو کشور را فدای منافع تروریست‌ها و رژیم آپارتاید صهیونیستی و دشمنان شناسنامه‌دار ملت ایران نکند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان