سامانه تجارت اروپا و ایران منحل شد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 2 مرداد 1403 - 2:12

سامانه تجارت اروپا و ایران منحل شد

شماره: 21516
Aa Aa

۱۰ سهامدار اینستکس گفته اند بعد از امتناع ایران برای کار کردن با این سامانه دلیلی برای ادامه فعالیت آن وجود ندارد. از سال ۲۰۱۹ تنها یک معامله از طریق این سامانه انجام شد.

با اعلام وزرای خارجه فرانسه و آلمان؛
سامانه تجارت اروپا و ایران منحل شد

اروپا سامانه «اینستکس» را تعطیل کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل ازفارس، کشورهای اروپایی اعلام کردند سیستمی را که در سال ۲۰۱۹ برای محافظت از تجارت با ایران در برابر تحریم‌های آمریکا راه‌اندازی کردند تعطیل کرده است.

طبق اذعان کشورهای اروپایی تنها یک معامله از طریق این سامانه انجام شد.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، وزرای خارجه فرانسه و آلمان گفتند ۱۰ سهامدار اینستکس (بلژیک، آلمان، فنلاند، دانمارک، فرانسه، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و انگلیس) به این جمع‌بندی رسیدند که بعد از امتناع ایران برای کار کردن با این سامانه دلیلی برای ادامه فعالیت آن وجود ندارد.

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به منحل اعلام شدن سامانه «اینستکس» گفت:

 متأسفانه دولت‌های اروپایی در کنار بی‌عملی در خصوص سایر تعهدات خود در راه‌اندازی مؤثر ایستکس نیز ناکام بودند و‌ اقدامات لازم و ضروری برای فعالسازی آن در قالب انجام تعهدات اروپا ذیل برجام را انجام ندادند. این کشورها در تمام طول زمان فعالیت اینستکس هیچ منبع مالی یا خط اعتباری بلندمدت به این کانال تزریق نکردند.

او گفت:

ایران هیچگاه به اینستکس دل نبسته بود و تجارت بین‌المللی خود را از سایر کانال‌های مالی و بانکی بین‌المللی انجام داده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان