قوانین جدید افغانستان براساس اصول دین خواهد بود | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 13 تير 1403 - 15:06

قوانین جدید افغانستان براساس اصول دین خواهد بود

شماره: 14499
Aa Aa

طالبان رعایت حقوق زنان در افغانستان را مطابق قوانین شریعت تضمین می کند| روزنامه‌نگاران نباید بر خلاف ارزش‌های ملی و اسلامی کار کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در نشست خبری؛
قوانین جدید افغانستان براساس اصول دین خواهد بود

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان برای نخستین بار در یک نشست خبری در انظار عمومی ظاهر شد.

به گزارش اسپادانا خبر، وی با بیان این که این گروه تصمیمی به انتقام و ادامه جنگ ندارد گفت:

طالبان به فرمان رهبر این گروه عفو عمومی برای پایان جنگ اعلام می‌کند. افغانستان به مدت ۲۰ سال تحت اشغال قرار داشت و ما موفق به آزادی کشور شدیم. این پیروزی را به همه شما تبریک می‌گویم. هر افغان می‌خواهد زندگی شخصی خود را داشته باشد و ما در پی تغییر اقتصادی بزرگ هستیم که شرط اساسی آن امنیت است.

سخنگوی طالبان گفت:

مسأله زنان یک موضوع مهم است. ما همه حقوق زنان را که دین ما پذیرفته است تامین می‌کنیم. آن‌ها می‌توانند کار کنند و آموزش ببینند. به جهان اطمینان می‌دهیم که اجازه هیچ نوع تبعیض علیه زنان را نمی‌دهیم اما در چارچوب اسلام. طالبان رعایت حقوق زنان در افغانستان را مطابق قوانین شریعت تضمین می کند. ما به آداب و رسوممان احترام می گذاریم. این حق مسالمت آمیز ما است که قوانین اسلامی را در کشور خود اجرا کنیم. ما معتقدیم که حق داریم قوانین اسلامی را در خاک افغانستان وضع کنیم.

مجاهد افزود :

بحث‌های جدی درباره نظام سیاسی افغانستان جریان دارد و به زودی توافق سیاسی حاصل می‌شود. جهان هم باید براساس چارچوب بین‌المللی وارد تعاملات دیپلماتیک شود. آن‌ها نگرانی‌های خود را به ما ابراز کنند و ما نگرانی‌های آن‌ها را پاسخ می‌دهیم. کشورهای جهان باید به ارزش‌های دینی ما و اصول دینی ما احترام بگذارند. قوانین ما براساس اصول دینی خواهد بود و این حق افغان‌هاست. به شهروندان کابل در خصوص امنیت این شهر تضمین می‌دهیم و تاکید داریم که وضعیت هر روز بهتر خواهد شد. همچنین امنیت سفارت‌ها و همه نهاد‌های خارجی را تأمین می‌کنیم. ما نمی‌خواستیم در کابل هرج‌و مرج ایجاد شود به همین دلیل تصمیم نداشتیم وارد کابل شویم. ما تصمیم داشتیم در دروازه های کابل توقف کنیم تا روند انتقال قدرت با آرامش صورت بگیرد. متاسفانه دولت پیشین به تعهد خود پابند نماند. آنها پیش از وقت فرار کردند. دولت سابق به حدی بی‌کفایت بود که نیروهای امنیتی آن نمی توانستند برای حفظ امنیت کاری بکنند. ما مجبور بودیم وارد عمل شویم و ناگزیر بودیم که برای حفظ امنیت ساکنان وارد کابل شویم.

او گفت:

چنانچه مردم در جریان جنگ آسیبی دیده باشند باید آن را به حساب اثرات جانبی جنگ دانست. ما نیروی اشغالگر را بیرون کردیم. حملات ما در گذشته به غیرنظامیان عمدی نبوده است. آزاد کردن افغانستان دستاورد بزرگی است. برای مردمی که صدمه دیدند متاسف هستیم و از آنها می‌خواهیم ما را حلال کنند. آزادی افغانستان یک هدف مهم بود. ما به دنبال صلح بودیم. مذاکرات جریان داشت و ما تمام تلاش کردیم اما طرف مقابل اعلام جنگ کردند. ما مجبور شدیم که اقدام جدی کنیم و جنگ ما برای قدرت نبود. می‌خواهیم نظام آینده همه‌شمول باشد. پیام ما تکبر نیست بلکه به دنبال صلح هستیم. ما از پایان جنگ، امنیت و عفو صحبت می‌کنیم. ما بنای انتقام‌جویی نداریم و جوانان را سرمایه‌های خود می‌دانیم و نمی‌خواهیم آنها کشوری که در آن رشد کرده‌اند را ترک کنند. هرگز از آنها در خصوص مکانی که کار کرده‌اند پرسش نخواهد شد. آنها در امنیت خواهند بود و تحت بازجویی یا تعقیب قرار نمی‌گیرند. بعد از ایجاد و استقرار نظام، مردم افغانستان درباره پرچم تصمیم خواهند گرفت. کاری جدی برای تشکیل دولت در حال انجام است و پس از اینکه دولت تکمیل شد آن را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی طالبان گفت:

در حال حاضر تمامی مرزها در کنترل ماست و در خصوص توقف کشت و قاچاق خشخاش در افغانستان به جامعه جهانی اطمینان می‌دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره آدم ربایی و قتل در مناطق تحت تسلط طالبان گفت:

نباید امکان چنین اقدامی وجود داشته باشد و ما روز به روز بر امنیت کشور خواهیم افزود.

سخنگوی ارشد طالبان گفت: 

در مورد ایدیولوژی و باورها تفاوت بین طالبان الان و بیست سال وجود ندارد اما به لحاظ پختگی سیاسی تغییراتی ایجاد شده و در حال حاضر طالبان از نظر سیاسی پخته‌تر شده است.

مجاهد در واکنش به متوقف شدن فعالیت اعضای این گروه در فیس بوک نیز گفت: باید از فیس بوک بپرسید که چرا آزادی بیان را نادیده نمی‌گیرد و آزادی بیان را محدود می کند.

سخنگوی طالبان درباره آزادی رسانه‌ها گفت:
این گروه موافق «مستقل و آزاد» ماندن رسانه‌های خصوصی است اما روزنامه‌نگاران «نباید بر خلاف ارزش‌های ملی و اسلامی کار کنند.»
ذبیح‌الله مجاهد درباره امکان تبدیل افغانستان به پایگاهی برای حملات تروریستی فرامرزی تاکید کرد که این کشور به خود اجازه نخواهد داد که از خاکش برای حمله به دیگر کشورها استفاده شود.
او در پاسخ به خبرنگار طلوع‌نیوز که شما می‌گویید همه را عفو کرده‌اید اما آیا مردم افغانستان شما را عفو خواهند کرد؟ گفت:
جنگ علیه دشمن عوارض جانبی دارد اما جز آن هیچ حمله‌ای علیه مردم افغانستان صورت نگرفته و هرچه بوده غیرقابل پیشگیری بوده است.
 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان