چین، ایران و کره شمالی خطراتی جدی هستند | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 13 تير 1403 - 11:11

چین، ایران و کره شمالی خطراتی جدی هستند

شماره: 12828
Aa Aa

بلینکن گفته از قدرت نظامی، مداخله یا سرنگونی رژیم‌ها برای پیشبرد دموکراسی استفاده نمی‌کنیم؛ این روش موثر نبوده و دموکراسی را بد نام کرده است.

وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد؛
چین، ایران و کره شمالی خطراتی جدی هستند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نخستین سخنرانی خود در تشریح اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا اظهار کرد: 

هدف ما در توافق‌های تجاری خوب بود اما باید آنها را اجرا می‌کردیم. الان رویکرد ما متفاوت شده است. برای هر شغل آمریکایی دفاع می کنیم و با هر کشوری که مالکیت معنوی ما را سرقت کند یا در برابری ارزش ارز خود دستکاری کند مقابله می کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، بلینکن گفت:

اقتدارگرایی در سراسر جهان افزایش یافته، انتخابات صوری شده و خشونت همه‌گیر شده است. فرسایش دموکراسی در آمریکا هم در حال شکل‌گیری است. رهبران منتخب ما هدف قرار می‌گیرند و به کنگره حمله شد. نهادهایی که برای مدیریت اختلاف هستند، تحت فشارند. تقویت دموکراسی و دفاع از آن مساله اساسی است و گرنه در برابر چین و روسیه که از هر فرصتی برای تضعیف دموکراسی ما می‌کوشند، خواهیم باخت.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد:

هیچ شکی نیست که دموکراسی ما شکننده است. مردم جهان به ما نگاه می‌کنند که آیا دموکراسی ما مقاوم است؟ انجام این کار بنیان مشروعیت ما در سال‌های آینده است. در غیر این صورت مردم در برابر گروه‌های افراطی، آسیب‌پذیرتر خواهند شد.

بلینکن با تاکید بر اینکه از قدرت نظامی، مداخله یا سرنگونی رژیم‌ها برای پیشبرد دموکراسی استفاده نمی‌کنیم گفت:

این روش موثر نبوده، دموکراسی را بد نام کرده و اعتماد مردم آمریکا را از بین برده است.

وی گفت:

مرزهای امن سنگ بنای دیپلماسی ما است. ما باید با مشکلات و ریشه‌های آن برخورد کنیم. با کشورهای آمریکای مرکزی برای ارائه فرصت اقتصادی همکاری می‌کنیم.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: چندجانبه‌گرایی و ائتلاف‌ها قدرتمندترین کاری است که انجام می‌دهیم. ارتش می گوید ائتلاف یعنی چندبرابر کردن قدرت. طی سال‌ها این تعهدات باعث ایجاد بازارهای جدید برای محصولات و جلوگیری از تجاوزات شده است. هرجایی که قوانین مشترکی باشد، آمریکا در آنجا خواهد بود. وقتی در میز مذاکره باشیم برای ما بهتر از خروج از اتاق است.

وی با اشاره به نفوذ سایبری موسوم سولارویندز اظهار کرد:

دشمنان ما از فناوری برای تضعیف ما استفاده می‌کنند. امروز پاسداری از امنیت ما به معنای سرمایه گذاری در فناوری و اهمیت دادن آن در بخش دیپلماسی و دفاعی ما است.

وزیر خارجه آمریکا گفت:

بزرگترین آزمون ژئوپلتیک را در پیش داریم. کشورهای زیادی همچون چین، ایران، کره شمالی خطرات جدی هستند و بحران‌های جدی همچون یمن، اتیوپی و میانمار را هم داریم. رقابت ما با چین وقتی لازم باشد، همکاری است، وقتی لازم باشد رقابتی است و وقتی لازم باشد خصمانه خواهد بود. هر جایی همچون نهادهای بین‌المللی خارج شدیم، چین جای آن را پر کرد.

بلینکن با تاکید بر اینکه دیپلماسی نه اقدام نظامی در اولویت است گفت:

آمریکایی‌ها از مداخله نظامی طولانی مدت خسته شده‌اند و هزینه‌های زیادی برای آن پرداخت شده است. وقتی به مداخله نظامی در افغانستان و جاهای دیگر نگاه می‌کنیم باید به درس‌های آن توجه کنیم.

وی دخالت نظامی را برای ایجاد صلح پایدار محدود دانست و افزود:

باید از راه حل دیپلماسی استفاده کنیم هرچند اگر منافع ما مورد تهدید قرار گیرد در استفاده از نیروی نظامی تردید نخواهیم کرد و به همین دلیل رئیس جمهوری دستور حمله به نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه را صادر کرد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: قدرت ما فقط مبتنی بر نیروی نظامی نیست. باید مطمئن شویم که مهم‌ترین کالای ما، سرمایه انسانی است.

آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با شبکه خبری پی بی اس نیز گفت:

هنگامی که ما از توافق هسته‌ای موسوم به برجام که برنامه هسته‌ای ایران را محصور کرده بود خارج شدیم ایران از آن جعبه بیرون آمد. اکنون در موقعیتی قرار دارد که ظرف چند ماه به توانایی تولید مواد شکاف پذیر برای سلاح هسته‌ای نزدیکتر است. این توافقنامه باعث شده بود که این مدت به یکسال برسد. منافع واقعی ما در تلاش برای بازگرداندن ایران به آن جعبه است و دیپلماسی راهی برای انجام آن است. ما روشن کردیم که راه دیپلماسی باز است. اتحادیه اروپا که یکی از طرف‌های اصلی توافق است، از همه طرف‌های دیگر یعنی شرکای اروپایی ما، روسیه، چین و ایران و ما دعوت کرده است تا در مورد بازگشت احتمالی به توافق هسته‌ای صحبت کنند. ما گفتیم بله، ایران گفت نه. خواهیم دید که آنها چه کاری ادامه می‌دهند. ما روشن بوده‌ایم که راه دیپلماسی باز است. اکنون توپ در زمین ایران است تا در مورد موافقت تصمیم بگیرد. ما کاملاً واضح بوده‌ایم که ایران باید به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کند و اگر چنین شود، ما نیز همان کار را خواهیم کرد و این چرخش خواهد داشت که در صورت اقدام آنها، برخی از تحریم‌ها را شامل می‌شود اما تا آنجا فاصله داریم. متأسفانه ایران در مسیری اشتباه حرکت می‌کند. این اقدامات همچنان به برداشتن محدودیت‌های مختلف توافق ادامه می‌دهد و باعث می‌شود برنامه آن خطرناک‌تر و نه کم‌ خطرتر شود. بنابراین، نخستین و مهمترین این است که ما می‌خواهیم ببینیم ایران به تعهدات خود عمل می‌کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان