انقطاع دانشگاه از حوزه حاصل دخالتهای نظام شاهنشاهی است
علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه سراسر جمهوری اسلامی ایران در نشست هماندیشی دانشگاهیان لرستان گفت:
راز پیشرفت همه ما این است که به دو چیز مجهز باشیم؛ یکی غم و دیگری نگرانی، غم نسبت به گذشته و نگرانی نسبت به آینده.
به گزارش اسپادانا خبر، وی بیان کرد:
نشاط مدنظر اسلام فقط از نوع مادی نیست بلکه فراتر از مادیات و برپایه لذتها و شادمانیهای معنوی و عرفانی است.
وی ادامه داد:
نقاط قوت و ضعف نظام آموزش عالی کشور را بایستی همراه هم دید. از جمله نقاط مثبت و امتیازات نظام آموزش عالی کشور برخورداری از اسناد بالادستی و نقشه جامع، گسترش کمی، افزایش تعداد دانشجویان و اساتید، حرکت به سمت عدالت منطقهای، اقلیمی، عدالت جنسیتی، نقشآفرینی بخش خصوصی در فضای علمی و دانشگاهی، عدالت قومی و مذهبی، رتبههای خوب رشد علمی در حوزه مقالات و نظریهپردازی، وجود کمابیش رویکردهای اسلامی در برخی از رشتهها، نقشآفرینی دانشگاه در شکلگیری نظام مستقل جمهوری اسلامی در جهان معاصر است. از جمله ضعفها این است که بودجههای علم و پژوهش بایستی به چهار درصد میرسیدند که متأسفانه هنوز در سطح یک و یک و نیم درصد هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:
نقش نسپردن درست و نقشنپذیری درست دانشگاهها و حوزههای علمیه در حل چالشهای مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه از ضعفهای نظام آموزش عالی کشور است. انقطاع تاریخی دانشگاه از سنت حوزههای علمیه یک واقعیت است؛ در غرب دانشگاه در همان بستر تاریخی خودش بالا آمد اما در ایران، محقق نشد و علت آن دخالتهای نظام استبدادی شاهنشاهی و استعمار جهانی بود. هم در حوزههای علمیه و هم در دانشگاهها ما از نگاه بزرگ تمدنی که محصول انقلاب اسلامی بود همچنان فاصله داریم و این هم یکی از ضعفهاست. دشمن، توطئههای سنگینی در مقاطع مختلف علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اجرا کرد که نظام جمهوری اسلامی با موفقیت آنها را شکست داد و این نشانه دایره نفوذ و قدرت فکری و گفتمانی انقلاب اسلامی ایران است. یک حوزه علمیه ایدهآل آن است که تمدنساز، پاسخگو و مطالبهگر باشد. ما اگر مشکلات اجتماعی داریم حتماً یک کنشگر رفع آن، حوزه است و یک کنشگر دیگر آن، دانشگاه است پس حوزههای علمیه و دانشگاهها بایستی پاسخگوی عملکرد خود و در عین حال مطالبهگر برای رفع مشکلات باشند.