مردم اصل این انقلاب را دوست دارند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 15 تير 1403 - 18:58

مردم اصل این انقلاب را دوست دارند

شماره: 25823
Aa Aa

مردم‌سالاری قبل از مدرنیته در اسلام سابقه داشته است| فقدان نگرش دینی نقطه ضعف دموکراسی لیبرال است و آن چیزی که مدرنیته در پوشش دموکراسی آورده مضر و مخرب است و سعادت جامعه را هم تأمین نمی‌کند.

دور دوم انتخابات مهم‌تر از دور اول است؛
مردم اصل این انقلاب را دوست دارند

سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در خطبه های نماز جمعه مشهد با تأکید بر ضرورت مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد:

امروز مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان تصویر روشنی از مردم‌سالاری دینی است.

به گزارش اسپادانا خبر، وی اظهار داشت:

اصولاً مردم‌سالاری تأسیس مدرنیسم نبود چون بعضی‌ها خیال می‌کنند مبدأ مردم‌سالاری دین از مدرنیته بوده است. از ابتدای تاریخ بشریت تاکنون چهار نوع حاکمیت مسلط بوده است. در نوع نخست آریستوکراسی شامل دیکتاتوری فردی که حکومت فردی و اشرافی را شامل می‌شود و در آن یک قبیله به دلیل آن که در یک جریان خاص نسلی قرار دارند برای خود تبعیض ویژه قائل هستند. نوع دوم پولتوکراسی یا همان تسلط قشر ثروتمند بر سایر اقشار ملت است. شکل سوم انگیزاسیون، تئوکراسی یا همان حاکمیت کلیساست که چهار قرن بر اروپا حاکم بود و نوع چهارم همان دموکراسی یا مردم‌سالاری است. تا پیش از حاکمیت مدرنیته سه نوع حاکمیت اول در میان انسان‌ها وجود داشت و برخی فکر می‌کنند فقط مدرنیته که آمد دموکراسی را حاکم کرد تا قدرت نه در دست یک طبقه خاص، نه کلیسا و نه ثروتمندان بلکه در دست خود مردم باشد اما این ادعا حرف درستی نیست. مردم‌سالاری تأسیس‌یافته از مدرنیته نیست. مردم‌سالاری قبلاً در اسلام سابقه داشته است. اول جریانی که این موضوع به معنای حاکمیت مردم بر خودشان را مطرح کرد، وجود اقدس رسول خدا(ص) در تعالیم عالی اسلام بود. در این اندیشه‌ها بنا بر این بود که مردم زندگی اجتماعی خود را خودشان رقم بزنند و مملکتشان را خودشان تعیین کنند.

علم‌الهدی با اشاره به حدیث نبوی «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» تصریح کرد:

در روایت از رسول خدا(ص) آمده است اگر کسی شب را به صبح برساند و به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد گویا مسلمان نیست. دقت کنید نگفتند مؤمن نیست، اصلاً تأکید کردند فرد دیگر مسلمانی ندارد. امور هم جمع امر است و به‌روشنی مسائل سیاسی و اجتماعی مسلمانان را در بر می گیرد. مردم‌سالاری دینی و دموکراسی لیبرالیستی تفاوت‌های عمده باهم دارند. اصلاً آن چیزی که مدرنیته در پوشش دموکراسی آورده یک موضوع مضر و مخرب است که سعادت جامعه را هم تأمین نمی‌کند. در دموکراسی لیبرالی آن آقایی که به‌عنوان حاکم توسط مردم انتخاب می‌شود قبل از این قدرت ندارد و امکانات و ثروت جامعه در اختیار او نیست. این آقا وقتی قدرت را به دست می‌گیرد معلوم نیست شهوات و سلایق فردی خود را حاکم کند یا نه زیرا تنها شرط موجود حاکم بر عاقل‌بودن فرد است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فقدان روح معنوی و نگرش دینی در دموکراسی لیبرال بزرگترین نقطه ضعف آن محسوب می‌شود اظهار کرد:

در دموکراسی لیبرالیستی هیچ اشاره‌ای به آخرت نمی‌شود. یا اینکه فرد باید مؤمن باشد. به همین دلیل هیچ تضمینی وجود ندارد آن آقایی که حاکم می‌شود، امکانات جامعه را در خدمت دنیای خود به کار نگیرد. با این حال، در مردم‌سالاری دینی، فرد منتخب بر جان و مال مردم مسلط نیست و آن کس که مسلط است یا خداست یا مظهر خداست یا حجت مظهر خداست. در مردم‌سالاری دینی اگر قرار باشد تغییر و تصرفی در جان و مال مردم صورت بگیرد باید با اذن و اجازه کسی باشد که دنیا و آخرت خود و ملت را درنظر می‌گیرد. در دموکراسی لیبرال مشارکت سیاسی یک حق است و اگر کسی نخواست می‌تواند در انتخابات شرکت نکند اما در مردم‌سالاری دینی مشارکت سیاسی یک حق و تکلیف است. به همین دلیل کسی که در انتخابات شرکت نکند گویا تکلیف شرعی خود را انجام نداده است. مردم باید به تکلیف خودشان عمل کنند. شما مسلمانید. شما نماز می‌خوانید. باید به تکلیف شرعی خود عمل کنید. حالا کسی ممکن است بگوید آقاجان ما در مرحله اول شرکت می‌کنیم اما دیگر تکلیفی نداریم در دور دوم. این حرف‌ها نیست. آن چه سرنوشت شما را تعیین می‌کند مرحله دوم انتخابات است.

امام جمعه مشهد گفت:

مقام معظم رهبری دیروز در فرمایشاتشان فرمودند آن‌هایی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، مخالف نظام نیستند چون ممکن است بعضی‌ها بگویند آن‌هایی که شرکت نکرده‌اند، مخالف نظام هستند. عزیزان من، بدانید حضرت آقا این نکته را در مقابل دشمن مطرح کردند چون آن‌ها تلاش داشتند این‌طور القا کنند آمار آن‌‌هایی که مشارکت نکردند، کسانی هستند که با اصل نظام زاویه دارند. این تحلیل نادرست است. آن‌هایی که شرکت نکردند، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند. حالا ممکن است بعضی‌ها محذوریتی داشته باشند و به هر دلیل شرکت نکرده باشند. این نیست که آن ها مخالف نظام هستند. این‌طور نیست، 45 سال این ملت پای این نظام ایستاده است. مقام معظم رهبری خودشان فرمودند در جریان تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی یکی از سران کشورها به ایشان گفته این هیجان و اقبال عمومی مردم در جریان شهادت رئیس جمهور شما ثابت می‌کند ملت شما انقلاب را می‌خواهند چون شهید رئیسی، گفتمانش انقلابی بود، هر حرفی می‌زد از انقلاب بود. با همین گفتمان آمد، مسئله مظلومیت مردم غزه و جنایت اسرائیل را در کل عالم در همه مجامع بین‌المللی و ارتباطات دیپلماتیک ثابت کرد و بر همین اساس حالا که ملت دارد در غم شهادت او این هیجان را نشان می‌دهد، ثابت می‌کند مردم اصل این انقلاب را دوست دارند. شرکت در مرحله دوم انتخابات تکلیف شرعی است و اگر کسی شرکت نکند حضورش در دور اول ناقص می‌ماند. انشالله شما در این مرحله سرنوشت‌ساز مشارکت قوی و نیرومند داشته باشید و امیدواریم خداوند عالم به پاس این شکرگزاری نعمتش که شما تکلیف خود را به درستی انجام داده‌اید، سرنوشت اجرایی نظام و کشور ما را در دست باکفایت عنصری قرار بدهد که بتواند تأمین‌کننده خواسته‌های شما ملت باشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان