تنها دو دهم درصد از مردم یک شهر در نماز جمعه شرکت می‌کنند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 18 ارديبهشت 1403 - 18:22

تنها دو دهم درصد از مردم یک شهر در نماز جمعه شرکت می‌کنند

شماره: 18962
Aa Aa

حجاب حتی جزو اصول و فروع دین هم نیست؛ فروعِ فروعِ فروع دین است | برخی طرح های سیاسی ابتدا در مشهد و اصفهان آزمایش می شوند.

آیت‌الله ایازی، استاد حوزه ی علمیه؛
تنها دو دهم درصد از مردم یک شهر در نماز جمعه شرکت می‌کنند

آیت‌الله ایازی، استاد حوزه ی علمیه و عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت:

باید فردی به عنوان خطیب نماز جمعه انتخاب شود که به لحاظ جایگاه «علمی»، «تقوا» و «مقبولیت» در میان مردم مورد پذیرش باشد.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفت و با دیده بان ایران ادامه داد:

فردی که در جایگاه «امام جمعه» قرار می‌گیرد باید در ادبیات خود بسیار دقت کند زیرا این فرد وظیفه دارد با بیان خود نماز جمعه را تبدیل به یک کانون همبستگی کرده و اقشار مختلف را در کنار هم قرار دهد. خطیب نمازجمعه نباید یک نگاه محدود سیاسی داشته باشد و تنها به نفع یک حزب و جریان سیاسی نزدیک به خود سخن بگوید. نگاه مطلق به یک جریان سیاسی موجب می‌شود تا روز به روز نمازگزاران کمتری در فریضه مهم نماز جمعه حاضر شوند.

او بیان داشت:

متأسفانه پس از انقلاب اسلامی به هر میزان که منزلت ائمه جمعه کشور کاهش پیدا کرده و افراد ضعیف، فرصت طلب در این جایگاه مهم قرار گرفتند به همان اندازه موجب ریزش مخاطب این فریضه مهم دینی شده است. انتخاب افرادی که خوشنام نیستند و زبان ادبیات ضعیف دارند در این سالها موجب کاهش حضور مردم در نماز جمعه شده است. آمارها نشان می‌دهد که تنها دو دهم درصد از جمعیت مردم یک شهر در فریضه مهم نماز جمعه حضور پیدا می‌کنند. این آمار نشانگر آن است که تلاش‌های اشتباه موجب شده تا جایگاه مهم نماز جمعه تقلیل پیدا کند. اتفاقی که در کاهش میزان حضور مردم در نماز جمعه رخ داده را حتی دشمنان نیز نمی‌توانستند تا به این سطح رقم بزنند. گاهی مشاهده می‌شود که یکسری کانون برای تسویه حساب با اشخاص در نمازهای جمعه شکل می‌گیرد. حملات به اشخاص مختلف و برخی حرکت‌های سیاسی که امروز دیده می‌شود هیچگونه سنخیتی با نماز جمعه صدر اسلام و همچنین اوایل انقلاب اسلامی ندارد.

وی گفت:

تندترین شعارهای و موضع‌گیری‌های «سازمان‌دهی» و مدیریت شده از نمازهای جمعه شنیده می‌شود. این اتفاقات به هیچ وجه خودجوش نیست و همه این افراد به صورت تشکیلاتی و با استفاده از امکانات و بودجه‌های عمومی دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

ایازی بیان داشت:

موضع‌گیری‌های امامان جمعه مشهد و اصفهان نیز را می‌توان ذیل برخی رفتارهای مدیریت شده بررسی کرد.

ائمه جمعه مشهد و اصفهان سخنان یک جریان خاص را مطرح می‌کنند. امامان جمعه مشهد و اصفهان تنها درباره مسئله «حجاب» به صورت حساب شده سخن نمی‌گویند. این افراد درباره مسائلی همچون «موسیقی» و «مسائل سیاسی» اظهارنظر می‌کنند. ریشه حوادث دی‌ماه سال ۹۶ و آبان ۹۸ در برخی کانون‌های شکل گرفته در مشهد بود. این کانون‌های شناخته‌شده با بودجه‌های مختص به خود منجر به رخ دادن برخی اتفاقات و حرکات شدند. به نظر می‌رسد برخی از کانون‌های شکل گرفته فکر می‌کنند اگر بتوانند اهداف خود را در مشهد و اصفهان آزمایش کنند این امکان را پیدا خواهند کرد تا موضوعات مدنظر خود را به کل کشور تسری دهند.

ایازی در گفت و گوی دیگری با جماران نیز گفته است:

حجاب حتی جزو اصول و فروع دین هم نیست؛ فروعِ فروعِ فروع دین است.

وی افزود:

من ۲۰ سال پیش عرض کردم که مسئله حجاب یک مسئله فرهنگی است. اگر این را به یک مسئله حکومتی تبدیل کنیم آثار و توابع بسیار بدی برای جامعه خواهد داشت. آن وقت رفتار‌هایی که در مسئله حجاب پیش می‌آید هم تبدیل به یک مسئله سیاسی در برابر حکومت می‌شود و همه کسانی که می‌خواهند به‌نوعی با حکومت تعارض کنند از این شیوه استفاده می‌کنند و این نه تنها به مسئله حجاب کمک نمی‌کند، بلکه روزبه‌روز مسئله بی‌حجابی را گسترش می‌دهد.

او گفت:
در همه کشور‌های اسلامی بسیاری از زنانی داریم که حجاب را رعایت نمی‌کنند اما نماز می‌خوانند، روزه می‌گیرند و دستورات دینی را عمل می‌کنند و خیلی به دستورات اخلاقی توجه می‌کنند.
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان