دولت ما دولت حل مسئله است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 11:28

دولت ما دولت حل مسئله است

شماره: 18360
Aa Aa

او با بیان این که جنگ اوکراین یکی از عوامل گرانی است گفته برخی از کشور‌های اروپایی نیز روش تخصیص کوپن را برای توزیع کالا در پیش گرفته اند.

رئیس جمهور ایران در سفر استانی به خراسان شمالی؛
دولت ما دولت حل مسئله است

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در سفر استانی به خراسان شمالی اظهار کرد:

باید از تمامی ظرفیت‎ها و پتانسل‎های این استان در سال اشتغال و دانش‎بنیان استفاده و اشتغال ایجاد کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، او افزود:

ما در این دولت نهضت اتمام پروژه‎های نیمه تمام را راه انداختیم. پروژه های نیمه تمام که مردم را رنج می دهد را حل کنیم.

رئیسی گفت:

دولت به دنبال راه‌اندازی پروژه جدید نیست و بنا دارد آنچه نیمه تمام است را باید به اتمام برساند. دولت در عرصه های مختلف از تولید حمایت و تسهیلات لازم را در اختیار سرمایه‌گذار قرار می دهد.

  •  

او در بازدید از مجتمع پتروشیمی بجنورد نیز اظهار داشت:

تلاش شما کارگران و کارکنان این واحد تولیدی برای کشور قدرت، امنیت و عزت ایجاد می کند. کشوری می‌تواند مستقل و مقاوم باشد که استقلال اقتصادی و تولید عالی داشته و دستش جلوی بیگانگان دراز نباشد و در نتیجه اقتصاد مقاوم در مقابل تکانه‌های اقتصادی داشته باشد.

  •  

سیدابراهیم رئیسی همچنین با خانواده تعدادی از شهدای محله محروم جوادیه در حاشیه شهر بجنورد دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار خانواده شهدا را پرچم برافراشته انقلاب برشمرد و گفت:

خانواده شهدا این پرچم را تا ابد برافراشته نگه خواهند داشت.

وی با تاکید بر جایگاه رفیع خانواده معظم شهدا در جامعه اظهار داشت:

هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد باید حرمت خون شهدا را حفظ کند.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در دیدار با اقشار مختلف خراسان شمالی در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد مرکز خراسان شمالی نیز اظهار کرد:

در آغاز شروع به کار دولت رشد اقتصادی کشور ۴ دهم درصد بود اما در حال حاضر و پس از چند ماه آخر سال گذشته در حدود ۵ درصد است. رشد اقتصادی کشور نوید این را می دهد که می شود با پیگیری و برنامه‌ریزی‌ها زمینه رشد اقتصادی و ارزش پیدا کردن پول ملی در جامعه را فراهم کرد.

 

22

وی با بیان اینکه کنترل تورم وظیفه ما در دولت است افزود:

به دنبال گشایش اقتصادی و بهبود کسب و کار هستیم. کنترل تورم، بیماری کرونا، کسری بودجه و کالاهای اساسی از جمله مهمترین برنامه های دولت از بدو شروع به کار بوده و همچنان نیز ادامه دارد. زمانی که در دولت کار را آغاز کردیم با ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه روبرو بودیم و این موضوع برای همگان سؤال بود که چگونه قرار است آن را پشت سر بگذاریم اما با افزایش تولید و فروش نفت توانستیم بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول امیدوارانه سال ۱۴۰۰ را پشت سر بگذاریم. دولت ماهانه ۱۲ الی ۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه هایی که دولت های قبل انجام داده اند را پرداخت می کند. این هزینه هایی است که دولت مستقر انجام نداده و توسط دولت های قبلی انجام شده اما هزینه های آن را ما پرداخت می کنیم. مردم باید بدانند با قدرتی که خلق کرده‌اند بدون اینکه قراردادی را امضا کنیم و تعهد جدیدی را برای کشور بپذیریم با همان وضعیت سابق موفق شده ایم صادرات نفتی را به حد قابل قبول برسانیم.

 رئیسی گفت:

درآمدهای دولت افزایش پیدا کرده اما هزینه هایی نیز وجود دارد که در حال پرداخت آنها هستیم. ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه، افزایش حقوق و دستمزد و غیره مواردی است که از طریق افزایش درآمدهای کشور در حال پرداخت است. به عنوان خدمتگزار مردم تلاش می‌کنیم تا راه های برون رفت از مشکلات فعلی را پیدا کنیم و جز این موضوع به چیز دیگری فکر نمی‌کنیم.
وی بهبود اوضاع اقتصادی اجتماعی و فرهنگی مردم تا رسیدن به تراز جمهوری اسلامی ایران و مردم را وظیفه دولت دانست و گفت:

به حضور در استان‌های کشور برای مشاهده مشکلات از نزدیک اعتقاد دارم. افرادی که به سفرهای استانی انتقاد می‌کنند تجربه حضور بین مردم را ندارند اما بنده به این موضوع اعتقاد داشته و آن را دنبال خواهم کرد. زیارت کردن مردم البته که مغتنم است اما کافی نیست و تمام مسئولان باید مشکلات مردم را پیگیری کنند تا برطرف شود.
رئیس جمهوری اسلامی ایران بیان کرد:

مردم استان مانند سایر مردم کشور طی بیش از ۴۰ سال گذشته مقاومت خود را نشان داده اند که سبب شده دشمنان اعلام کنند که اقداماتشان علیه کشور ایران نافرجام مانده و در این مسیر شکست خورده اند، هم اکنون نیز دشمنان به دنبال این هستند تا مردم را دچار یأس کرده و آن‌ها را ناامید کنند.
وی با اشاره به اهمیت جهاد تبیین گفت:

همه بدانند که برای مأیوس کردن دشمن باید در جهاد تبیین مشارکت نمایند تا تیر دشمنان به سنگ بخورد. هر فردی در هر جایی و هر مسئولیتی که دارد باید تلاش کنند تا مردم امیدوار شوند. هر کسی که به با قلم و بیانش سبب ناامیدی مردم شود، خواسته یا ناخواسته و دانسته یا ندانسته در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

  •  

ابراهیم رئیسی در شورای اداری استان خراسان شمالی نیز اظهار داشت:

دولت ما دولت حل مسئله است.

وی افزود:

مسئولان باید با کار تحولی میدانی کار کنند و در وسط میدان باشند تا ریشه فساد خشکیده شده و مشکلات برطرف شود. امروز کشور نیازمند تفکر جهادی هم‌ چون سال‌های دفاع مقدس است. امروز هم نیروهای خوش استعداد زیادی وجود دارد که باید از آن‌ها در مدیریت‌ها استفاده شود. همه ما شاخصی برای عدالت تعریف کرده ایم که بر این مبنا در جامعه فقر و فساد و تبعیض نباشد و این شرایط زیبنده نظام اسلامی نیست و وضع موجود ما با وضع مطلوب متفاوت است و باید وضع موجود را کم کنیم و لازمه آن ریشه کن کردن فقر و فساد است.

 

254

او با بیان این که تورم حتما مهار شود گفت:

برنامه جدی دولت هم همین است و تلاش داریم تا این امر محقق شود. از شرایط زندگی مردم در شهر و روستا اطلاع دارم. ساعتی نیست که از زندگی مردم غفلت داشته باشم، تلاش داریم تا هرچه سریع تر مشکلات کاهش یابد و در کسب و کارها گشایش اتفاق افتد. امروز ما یک سرمایه بزرگ داریم، امروز پس از توکل بر خدا و مدیریت رهبر معظم انقلاب، یک سرمایه بزرگ داریم و آن پشتیبانی ملت و زنان و مردان است، شعار ما این است که با اتکا به خدا و به اعتماد به نقس می توانیم بر همه مشکلات فایق شویم. 

وی حمایت مردمی را سرمایه بزرگ نظام عنوان کرد وبا بیان اینکه مشکل حل نشدنی نداریم افزود:

با این میزان از مشارکت مردم و اراده دولت مردان و تلاش مجاهدانه استاد و دانشجو و طلبه و کاسبان و اقشار مختلف در کشور آینده برای کشور بسیار روشن و درخشان می بینم.

او ادامه داد:

اساس زندگی بر مبنای ولایت و ارتباط با خداوند و با محور عدالت شکل می گیرد بنابراین رابطه با مردم باید بر اساس برقراری عدالت شکل گیرد. در شرایط سخت که دشمن برای مردم ایجاد کرد مردم صبوری و مقاومت کردند به طوری که سخنگوی کاخ سفید رسما اعلام کردکه فشارهای حداکثری بر ایران مفتضحانه شکست خورده است و این به معنای پیروزی شما ملت ایران است. دشمن اگر تحریم ها را هم روز به روز اضافه کند و حلقه محاصره را روز به روز تنگ‌تر کند مقاومت مردم آن را  با شکست روبه رو می کند. دشمنان بدانند با ملت ایران با زبان زور  سخن نگویند. زبان زور با مردم ایران، جواب نمی دهد. دشمن در جنگ اقتصادی و جنگ رسانه ای دنبال این است که مردم را ناامید کند اما همه وظیفه دارند در این جنگ رسانه ای اجازه ندهند که یاس و ناامیدی در دل مردم ایجاد شود. فرهیختگان و همه و هر کسی در هر کجا مشغول است و هر مسوولیتی دارد باید در دل مردم ایجاد امید کند و این نه با حرف نه با بخشنامه بلکه باید در عمل باشد. هر کسی با قلم یا با تریبون و با بیانش در مردم ایجاد یاس و ناامیدی کند، بداند یا نداند و بخواهد یا نخواهد در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است. تمامی مسوولان در ادارات و سازمان ها که به نام حکومت به نظام خدمات می کنند باید با اقدامات و انجام خدمات در دل مردم و جوان ایران ایجاد امید کنند.

وی با اشاره به درخواست مردم برای کنار رفتن مدیران خسته و بی‌انگیزه گفت:

مدیران باید روحیه تحولی داشته باشند تا کارها به خوبی پیش برود و اگر روحیه تحولی نداشته باشند نمی‌توان بر مشکلات فائق آمد‌. مدیر کارآمد تحول خواه تحول‌آفرین باید در صدر جدول موفقیت قرار گیرد تا مشکلات مردم برطرف شود. مدیران بی‌انگیزه باید به حاشیه بروند. مدیران استاتی اختیارات کافی را دارند و باید در استان معطل مرکز نباشند و گره‌گشایی کنند. باید همه دنبال حل مسئله باشید.

او استان خراسان شمالی قطب تولیدات کشاورزی و دامداری دانست:

صنایع تبدیلی در استان خراسان شمالی یک کاستی است. در استانی که تولید کننده دام و لبنیات است چرا صنایع لبنی وجود ندارد؟

وی با بیان اینکه ارتباط با کشورهای همسایه از اولویت‌های دولت سیزدهم است اظهار داشت:

در ارتباطات اخیر با ترکمنستان بر برقراری ارتباط مرزی با این کشور تاکید کردم. باید دوباره این مبادلات احیاء شود. این کار باید با جدیت دنبال شود و توسعه تجارت با ترکمنستان در اولویت باشد.

او با اشاره به کاهش شمار مبتلایان کرونایی گفت:

از کادر درمان برای این مجاهدت بسیار سپاسگزارم.

  •  

رییس جمهور ایران همچنین در مسجد امام خمینی (ره) محله جوادیه از تلاش گروه‌های مردمی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تقدیر کرد.

 

2545

وی بر انجام امر به معروف و نهی از منکر در جامعه با محوریت تذکر به دستگاه‌های اجرایی تاکید و اظهار داشت:

مومنین نسبت به آسیب‌های اجتماعی در جامعه دارای احساس مسئولیت و دغدغه‌مندی هستند.

وی با ضروری دانستن انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه با محوریت تذکر به دستگاه‌های اجرایی برای انجام هر چه بهتر وظایف خود گفت:

فرهنگ غنی دینی ما به آحاد جامعه متذکر شده که در مقابل تخلفات، کوتاهی ها و ترک فعل مسوولان و مدیران جامعه نباید بی تفاوت باشد و در اصلاح این مسیر مسوولیت دارد. هر جا مردم حضور داشتند و کارها به آنان واگذار شده نتیجه موفقیت آمیز بوده است.

  •  

سید ابراهیم رئیسی همچنین در نشست با جمعی از نخبگان استان خراسان شمالی گفت:

تردیدی ندارم که شما نخبگان خیرخواه کشور هستید و باید به نظرات شما به چشم غنیمت نگاه شود. هر جا مردم در میدان بودند کشور توفیقات زیادی پیدا کرد.

رئیسی درباره تلاش دولت برای رفع مشکلات زنان بدسرپرست و بدون سرپرست اظهار داشت:

موضوع زن و خانواده بسیار مهم است که تنها یکی از مسایل آن مشکلات زنان بدسرپرست است. در این دولت صندوق حمایت از زنان بدسرپرست را تشکیل دادیم و نیاز است دفتر امور زنان و خانواده در استانداری‌ها فعال شوند.

وی با تشریح اهمیت نقش مالیات در اداره و تقویت اقتصاد کشور و اهمیت مقابله موثر و جدی با فرار مالیاتی بر لزوم حمایت از اصناف در این زمینه تأکید کرد:

پیش از این هم به متولیان امور مالیاتی تاکید کردم که در تعامل با اصناف بنا را بر اعتماد به اصناف بگذارند. مهم این است که ممیزان مالیاتی از فرار مالیاتی جلوگیری کنند. دلالانی هستند که درآمد زیادی دارند اما مالیات آن را نمی‌دهند.

رئیسی با مهم و موثر توصیف کردن فعالیت گروه‌های جهادی در رفع مشکلات گفت:

دارزش جهاد در بین ملت ما هنوز بسیار بالاست و این ارزش امروز در گروه‌های جهادی دنبال می‌شود. دولت وظیفه دارد از گروه‌های جهادی حمایت کند.

رئیسی در مورد گران شدن اقلام و کالا‌های اساسی نیز گفت:

اصلاح نحوه تخصیص یارانه‌ها تنها یکی از عوامل گرانی این نوع محصولات بود و همزمان قیمت‌های جهانی نیز افزایش پیدا کرد که یکی از عوامل آن جنگ اوکراین است. برخی از کشور‌های اروپایی نیز به دلیل گرانی کالا‌های اساسی روش تخصیص کوپن را برای توزیع کالا در پیش گرفتند و برخی کالا‌ها را بدین شکل در کشورشان توزیع می‌کنند.

رئیسی با ضروری دانستن کنترل قیمت‌ها و کاهش تورم گفت:

زمانی که دولت را تحویل گرفتیم تقریبا تمام مبلغ ۸ میلیارد ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای تامین کالا‌های اساسی در سال ۱۴۰۰ اختصاص یافته بود. در همان ۵ ماهه اول سال توسط دولت قبل هزینه شده بود و دیگر پولی برای ما نمانده بود اما با این وصف ۷ ماه کشور را مدیریت کردیم.

رئیس جمهور ایران گفت:

اکیداً از مدیران می‌خواهم افراد بدون انگیزه و فاقد روحیه تحول‌گرا را در مناصب مهم قرار ندهند و راه را برای افراد متخصص، متعهد و تحول‌گرا باز کنند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان