سگ گردانی خلاف است يا نه؟ | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 21 ارديبهشت 1403 - 6:20

سگ گردانی خلاف است يا نه؟

شماره: 22264
Aa Aa

قوانین مصوب خاصی تاکنون توسط قانونگذاران برای ممنوعیت سگ گردانی در سطح جامعه تعیین نشده و این موضوع برای سالها از چالش های میان مردم و مسئولان بوده است.

به بهانه طرح مجلس در ممنوعیت سگ گردانی؛
سگ گردانی خلاف است يا نه؟

اسپادانا خبر| سيدفريور موسوی

 

اين سؤال اغلب كساني است كه ازسگ های خانگی نگهداري می كنند و به درستي به جواب سؤال خودنرسيده اند اما بهتراست بدانيم قانون تاکنون برای نگهداری از حیوان خانگی مانند سگ در خودرو یا همراه داشتن آن در خیابان جرم و مجازات تعیین نکرده است با این وجود رئیس پلیس پایتخت اعلام کرده با این اقدامات مقابله خواهد کرد.

قوانین مصوب خاصی تاکنون توسط قانونگذاران برای ممنوعیت سگ گردانی در سطح جامعه تعیین نشده است و این موضوع برای سالها از چالش های میان مردم و مسئولان بوده است.

مسئولان نیروی انتظامی به عنوان یکی از مجریان اصلی نظارت بر اجرای صحیح قوانین مختلف از معدود افراد و در واقع تنها نهادی هستند که طی سالهای اخیر از موضوع جرم بودن سگ گردانی در معابر و خیابان‌های سطح شهر سخن می‌گویند البته اگر قانون خاصی هم توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد و در نهایت به تصویب نهایی برسد كه به نظر می رسد درحال طرح ومصوب شدن است امید چندانی به اجرای صحیح آن نیست و مثل خیلی دیگر از قوانینی که توسط مجریان قانون اجرایی نشده است چنین قانونی هم پس از تصویب به دایره قوانین متروکه می‌پیوندد.

بر اساس قانون مجازات اسلامی اگر فردی از طرف حیوان همراه فرد دیگر در سطح جامعه دچار آسیب و ضرر و زیان جسمی شود صاحب حیوان باید برابر قانون مجازات شود اما در این بند از قانون نیز به ممنوعیت سگ گردانی در جامعه اشاره‌ای نشده است.

مجلس در طرح ممنوعیت برای سگ گردانی، واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خرید و فروش، حمل و نقل و گردانیدن حیوانات مضر و خطرناک از جمله سگ را ممنوع اعلام کرده و جریمه سنگینی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق اعلامی از سوی وزارت کار را برای آن معین کرده است. از طرفی اتحادیه صنف مشاورین املاک موظف شده است ممنوعیت نگهداری حیوانات موضوع این قانون را جهت اطلاع و رعایت موجرین و مستاجرین در قراردادهای اجاره گنجانیده و ذکر نماید.

مطلب حائز اهمیت در مجازات سگ گردانی این است همه مفاد مذکور که مبنای صدور رأی در دادگاه‌ها هستند به جبران خسارت توسط صاحب حیوان اشاره می‌کنند و نه مجازات آن‌ها و همگی نیز به لفظ حیوان اشاره دارند نه فقط به یک حیوان خاص مثل سگ بنابراین تنها جبران خسارت متوجه صاحبان حیوانات آسیب‌رسان است و جبران خسارت تنها چیزی است که عاید افراد آسیب‌دیده می‌شود.

در مجموع با توجه به موارد مذکور اصل پدیده "سگ گردانی" در قانون مجازات اسلامی و قانون مدنی جرم محسوب نمی‌شود و یک عمل وقتی جرم تلقی می‌شود که قانون‌گذار آن را جرم دانسته باشد.

در پایان گفتنی است بر اساس ماده‌ ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مرتکبان هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

طرح مجلس كه برای ممنوعیت سگ گردانی و مجازات سگ گردانی مقرر کرده است:

در صورت حمل و گردانیدن حیوانات موضوع این قانون با وسائل نقلیه علاوه بر مجازات نقدی مالک یا حامل حیوان راننده خودرو نیز به جزای نقدی تعیین شده در این قانون محکوم و خودروی مربوطه نیز علاوه بر جریمه توسط پلیس به مدت ۳ ماه توقیف می‌گردد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان