متوسط سن ابتلا به ایدز در ایران به ۲۵ سال رسید | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 10:59

متوسط سن ابتلا به ایدز در ایران به ۲۵ سال رسید

شماره: 20341
Aa Aa

او می گوید از زمانی که آمار مبتلایان از طریق روابط جنسی رو به افزایش رفته هم سن مبتلایان کاهش یافته و هم زنان مبتلا هم افزایش یافته‌اند.

مینو محرز، متخصص عفونی و پزشکی عنوان کرد؛
متوسط سن ابتلا به ایدز در ایران به ۲۵ سال رسید

مینو محرز، متخصص عفونی و پزشکی گفت:

متأسفانه در ایران هنوز هم نمی‌توان گفت که آمار مبتلایان به اچ‌آی‌وی کاملا تحت کنترل است و می‌توان نگرانی‌ای بابت شیوع آن نداشته باشیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خبرآنلاین، وی اظهار داشت:

به دلیل نبود آگاهی دقیق در جامعه و انگ بیماری هنوز افراد از مراجعه به مراکز مشاوره و درمان ایدز خودداری می‌کنند و حتی گاهی پزشکان هم در تشخیص علائم دچار اشتباه می‌شوند و ممکن است برای بیمار آزمایش ایدز تجویز نکنند یا حتی ممکن است فرد به خاطر انگ بیماری نسبت به انجام آزمایش اقدام نکند. متأسفانه هنوز برخی‌ها تصور می‌کنند تنها راه انتقال این ویروس از رابطه جنسی است و نگران هستند در صورتی که مبتلا به ایدز شوند از سوی جامعه متهم به روابط خاص و در نتیجه طرد شوند.

او گفت:

در ایران بیش از ۲۰۰ مرکز مشاوره بیماران رفتاری در ایران داریم که با حفظ حریم شخصی و رازداری بیماران، مشاوره و کار بیماریابی را انجام می‌دهند و علاوه بر این بیمار را بدون دریافت هزینه وارد فاز درمان می‌کنند، درمان ایدز در ایران کاملا دقیق و درست انجام می‌شود و از این لحاظ بسیار عالی هستیم اما متأسفانه برخی‌ها بسیار دیر مراجعه می‌کنند. از آنجایی که به‌طور متوسط پس از ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی ممکن است ده سال طول بکشد که علائم بیماری ایدز ظاهر شود، خیلی‌ها بی‌توجهی کرده و دیر مراجعه می‌کنند، اپیدمی کووید هم البته بی‌تاثیر نبوده است. جز این، دو مساله دیگر هم مورد توجه است؛ پایین آمدن سن مبتلایان و افزایش ابتلا در زنان.

وی با بیان این که به طور متوسط سن مراجعه‌کنندگان جدید مبتلا به این بیماری در کشور به حدود ۲۵ سال رسیده است گفت:

درواقع تا پیش از اجرای برنامه تاثیرگذار کاهش آسیب در بین معتادان تزرقی و توزیع سرنگ و متادون، بیشترین آمار مبتلایان به ایدز در کشور در بین همین جمعیت بود و در نتیجه هم سن مبتلایان خیلی پایین نبود و هم جمعیت زنان مبتلا کم بودند اما از زمانی که آمار مبتلایان از طریق روابط جنسی رو به افزایش رفته هم سن مبتلایان کاهش یافته و هم زنان مبتلا هم افزایش یافته‌اند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان