یک زن باید بیش از ۲ بچه داشته باشد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 22 تير 1403 - 22:01

یک زن باید بیش از ۲ بچه داشته باشد

شماره: 15421
Aa Aa

فرهنگ الگوی غربی زندگی، فرهنگ کار کردن زنان، اشتغال و تحصیل‌شان عوامل مهمی در بحث کاهش جمعیت‌اند و حاکمیت توازن میان آن ها ایجاد نکرده است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت ایران؛
یک زن باید بیش از ۲ بچه داشته باشد

کسی را که نمی‌شود اجبار به فرزندآوری کرد ولی به زنان گفته می‌شود که اگر بین فرزندآوری فاصله بیفتد حتما عوارضی دارد.

به گزارش اسپادانا خبر، حامد برکاتی، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت ایران در گفت و گو با خبرآنلاین گفت:

بحث اقناع جوان‌ها برای ازدواج و فرزندآوری الزاماتی دارد. الزاماتش، بحث اقتصاد و معیشت، مسکن و ایجاد شغل پایدار است. در کنار آن ما هم به‌عنوان بخش سلامت باید فعال باشیم. باید ازدواج و بارداری سالم شود. فرزندآوری و بعد از آن، مراقبت از فرزند هم، درست باشد که به آن ترکیب جمعیتی که کشور نیاز دارد برسیم. فرهنگ الگوی غربی زندگی، فرهنگ کار کردن زنان، اشتغال و تحصیل‌شان عوامل مهمی در بحث کاهش جمعیت‌اند. کاری که حاکمیت نکرده، توازن میان اشتغال یک زن، ازدواج و توازن میان تحصیل و اشتغال و فرزندآوری اوست.

او ادامه داد:

همانطور که سرعت کاهش موالید از ۹۸ به ۹۹ کمتر شده است در سال‌های آتی همین روند ادامه خواهد یافت. عملا اقدام موثری در دستگاه‌های مختلف کشور در این زمینه انجام نشده است. ما ۱۱ وزارتخانه داریم که در بحث جمعیت و ایجاد ظرفیت‌هایی که باید به جوانان کشور برای ازدواج و فرزندآوری کمک کنند نقش دارند. اگر با همین ساختار امروزی پیش برویم، فکر می‌کنم در پنج سال آینده به یک ثبات می‌رسیم یعنی به حدی خواهیم رسید که بعد از آن احتمالا  TFR(نرخ کل باروری) را در حدود ۱٫۵ خواهیم داشت که اصلا عدد خوبی نیست. کشور باید همه انرژی و توان خود را بگذارد که به حد جایگزینی برسیم. یعنی چیزی که همه کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه، دنبالش­ هستند. به این معنا که به ازای هر زن در سن باروری حداقل ۲٫۱ فرد جایگزین شود. یعنی یک زن بیش از ۲ بچه داشته باشد. این عددی حداقلی است. جدای بحث جوانی و ازدیاد جمعیت اگر بخواهیم همین ترکیب جمعیتی را داشته باشیم و بخواهیم بحث توسعه متوازن کشور را در آینده دنبال کنیم باید به ازای هر زن در سن باروری، ۲٫۱ نفر جایگزین شوند تا ترکیب جمعیتی ما، حفظ شود. برآورد ما این است بین سال‌های ۱۴۲۵ تا ۱۴۳۵ پنجره جمعیتی ما بسته خواهد شد.

حامد برکاتی ادامه داد:

بیش از ۹۹ درصد زوجین می‌خواهند فرزنددار شوند اما بحث‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی باید برایشان فراهم شود تا اولا ازدواج اتفاق بیافتد. دوم، فرزندآوری رخ دهد یعنی مطمئن باشید عدد آنهایی که می‌خواهند فرزنددار شوند و منتظر هستند که شرایط اجتماعی و فرهنگی آنها فراهم شود برای فرزندآوری، چند ده برابر آنهایی است که نمی‌خواهند بچه‌دار شوند. دختر امروزی ما، دختر نوجوان یا تازه جوان ما، دوست دارد تحصیل کند. بعد از این که تحصیل کرد، دوست دارد کار کند. نمی‌خواهد مدرکش را در طاقچه بگذارد و پز آن را بدهد، می‌خواهد با آن کار کند. اگر حاکمیت توازنی میان تحصیل عالی زنان و فرزندآوری آنها را ببیند مثلا مرخصی‌های تحصیلی، حمایت از زوج‌های جوان، خوابگاه متاهلی، مراکز و مهدکودک‌هایی برای زوجین در حال تحصیل فراهم کند و بحث‌های اقتصادی و وام‌هایی که لازم است داده شود حتما آن جمعیتی که می‌خواهند فرزندآوری کنند، اقدام خواهند کرد. این وظیفه حاکمیت است که از زنی که تحصیل می‌کند یا اشتغال دارد، حمایت کند. حمایت از فرزندآوری یک بحث و اقدام ملی است. بارداری‌های بعد از ۳۵ سال ما در سال‌های گذشته، افزایش پیدا کرده. پیش بینی ما این است که در سال‌های آتی باز هم افزایش بیشتری خواهد داشت. نسبت زنانی که بارداری خود را به تاخیر می‌اندازند، ازدواج خود را به تاخیر می‌اندازند، دیرتر ازدواج می‌کنند و بعد از ازدواج هم فرزندآوری را به تاخیر می‌اندازند بیشتر شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان