تغییر ژئوپلتیک در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 8:44

تغییر ژئوپلتیک در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت

شماره: 23370
Aa Aa

وزیر خارجه ترکیه می گوید ایران و ترکیه مسئول هستند صلح و ثبات را در منطقه حاکم کنند؛ رئیسی به زودی در آنکارا با اردوغان دیدار می کند.

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه ای؛
تغییر ژئوپلتیک در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه ترکیه در تهران با بیان این که در حوزه حمل و نقل و ترانزیت اتفاق نظر داریم که مسیر ترانزیت در منطقه ما مسیرهای مکمل بین ایران و ترکیه است گفت:

مسیرهای ترانزیتی منطقه مورد رقابت ایران و ترکیه نیست بلکه مکمل هم هستند.

به گزارش اسپادانا خبر، او اظهار داشت:

باید در موضوعات کنسولی به دلیل تردد فراوان اتباع ایران و ترکیه بتوانیم همکاری های کنسولی نیرومندی داشته باشیم

وی گفت:

هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه و محدودکردن مسیرهای ترانزیتی موجود در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت.

هدف‌گذاری حجم تبادل تجاری دو کشور ۳۰ میلیارد یورو است

او گفت:

ما در بروزرسانی سند تجارت ترجیحی اتفاق نظر داریم و مسیرهای ترانزیت در منطقه مکمل بین ایران و ترکیه است و عامل رقابت نیست بلکه عامل تقویت روابط ایران و ترکیه است. فردا نیز نشست کمیته انتقال محکومان به صورت مشترک در آنکارا برگزار خواهد شد. امیدوارم نسبت به انتقال مجرمان همکاری لازم را به عمل آوریم.

وی با بیان این که آمادگی خود برای امضای سند تجاری را اعلام کردیم ادامه داد:

اتفاق نظر داریم که نسبت به توسعه منطقه آزاد در مرز مشترک و اتصال به اوراسیا اقدام کنیم. در خصوص افتتاح گذرگاه‌های مرزی جدید از سال گذشته با همکاران عزیز در ترکیه گفتگو کردیم که علاوه بر بازارچه مرزی ساری‌سو، بازارچه‌های دیگر در دستورکار قرار بگیرد. ما پیشنهاداتی را از طرف ترکیه دریافت کردیم.

تضمین ترکیه در مورد منابع آبی مشترک

امیر عبداللهیان همچنین گفت:

ما از برادرانمان در ترکیه اطمینان یافتیم که هیچ برنامه ای در ترکیه برای محروم کردن و یا  کاهش آب استان های شمالی غربی ایران وجود ندارند. معتقدیم که استفاده منصفانه از آب ارس با در نظر گرفتن حق آبه باید به طور کامل رعایت شود و آقای فیدان در مسیر گفتگوها و مذاکرات دستورات لازم را صادر خواهند کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:

حضور رژیم صهیونیستی در منطقه نتیجه‌ای جز فتنه انگیزی و اختلاف افکنی در بین مسلمانان در پی نداشته است.

او گفت که موضوعات اسلام هراسی و جلوگیری از اهانت به کتب آسمانی و قرآن کریم را مورد بررسی قرار دادیم. در خصوص مساله قفقاز نیز قویا معتقد هستیم دوره عبور از تنش به دوره صلح و ثبات فرا  رسیده است.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه نیز با بیان این که ایران و ترکیه پیوندهای تاریخی با هم دارند گفت که در چارچوب هشتمین نشست شورای عالی ایران و ترکیه ابراهیم رئیسی به زودی در آنکارا با اردوغان دیدار و گفتگو  می کند.

  •  

دیدار وزیر امور خارجه ترکیه با رئيس‌جمهور اسلامی ایران

 

22

 

ابراهیم رئیسی در این دیدار گفت:

موثرترین راهکار برای مقابله با تروریسم، احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی همه کشور‌های منطقه است. اعمال مؤثر حاکمیت ملی هر دولتی بر تمام اراضی سرزمینی آن بهترین راه جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی و ضد امنیتی است.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان