توافق راه آهن رشت - آستارا گام راهبردی در روابط ایران و روسیه است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 9:08

توافق راه آهن رشت - آستارا گام راهبردی در روابط ایران و روسیه است

شماره: 22205
Aa Aa

رئیس جمهور اسلامی ایران در مراسم امضای توافقتانه احداث راه‌آهن رشت -آستارا گفته کریدور شمال - جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود.

پوتین از رهبر انقلاب و ابراهیم رئیسی قدردانی کرد؛
توافق راه آهن رشت - آستارا گام راهبردی در روابط ایران و روسیه است

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در مراسم امضای توافقتانه احداث راه‌آهن رشت -آستارا که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور روسای جمهور ایران و روسیه برگزار شد با قدردانی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دولت و مردم این کشور اظهار داشت:

بدون تردید این توافق گام مهم راهبردی در جهت همکاری های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او گفت:

همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه های مختلف وجود دارد و این هم یکی از جلوه های همکاری است که امروز بین دو کشور رقم می خورد. امضای این توافقنامه محدود به همکاری ایران و روسیه نبوده و کشورهایی که در مسیر گذرگاه ریلی شمال - جنوب قرار دارند از آن سود می برند. کریدور شمال - جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود. این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا جلوه ای از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاری ها بیش از گذشته برقرار خواهد شد.

رئیسی ادامه داد:

مذاکرات اولیه این توافق مربوط به دو دهه قبل است که به دلایلی به تعویق افتاد و باید در زمان خود انجام می گرفت اما امروز با اراده ای که بین مسئولان عالی دو کشور وجود دارد، این کار بزرگ بین دو کشور در حال شکل گیری است و حتما کمک بسزایی به تجارت و اقتصاد و ترانزیت در منطقه می کند. این دولت وظیفه الهی، ملی و تاریخی خود می‌داند که در جهت سیاست همسایگی، احیای ظرفیت هایی که جمهوری اسلامی ایران از آن برخوردار است و امکاناتی که می تواند در نظام بین‌الملل ما را در جایگاه شایسته و بایسته خودمان قرار دهد گام بردارد. کشور دوست ما فدراسیون روسیه و کشورهای در مسیر همه می‌دانند که مسیر ایران ارزان‌ترین، باصرفه‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر برای کارهای تجاری، اقتصادی و ترانزیتی است. برهیچکس پوشیده نیست که امروز جایگاه و موقعیت ایران در منطقه به نحوی است که می‌تواند ظرفیت‌های بسیاری که در شرق آسیا وجود دارد را به اروپا متصل کند و امروز با این توافق نامه، مسیر شمال - جنوب مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت:

با جدیتی که همکاران من در ایران خواهند داشت، سریعا این کار آغاز می شود و منافع آن برای کشورهای منطقه و احیای ظرفیت های اقتصادی و ترانزیتی بین دو کشور و کشورهای منطقه خواهد بود.

او ضمن قدردانی از رهنمودهای رهبر انقلاب در جهت احیای ظرفیت‌های اقتصادی و ترانزیتی منطقه ابراز امیدواری کرد که این گام در جهت احیای روابط بین دو کشور و کشورهای منطقه تاثیر بسزایی داشته و در جهت احیای ظرفیت های اقتصادی بسیاری که وجود دارد مؤثر باشد.

وی ادامه داد:

در گام بعدی با اوراسیا، روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خواهد بود. گامی که حتما به زودی رقم خواهد خورد حذف تعرفه بین شش کشور است که می‌تواند گام بلندی بین ایران، روسیه و کشورهای اوراسیا باشد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه نیز در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت - آستارا اظهار داشت:

این کریدور حمل و نقل سهم‌ ملموسی در تأمین امنیت غذایی در ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی این مسیر بتوان مواد غذایی و سایر محصولات دیگر را بین کشورهای حوزه خزر و حاشیه خلیج فارس مبادله کرد.

پوتین با بیان اینکه این کریدور فقط آغاز کار برای افزایش ظرفیت مسیر شمال - جنوب است گفت:

مسیرهای دیگری نیز وجود دارد که بعداً توسعه پیدا خواهد کرد. مسیر خط آهن رشت - آستارا به ما فرصتی می‌دهد که مسیرهای جهانی حمل و نقل را متحول و متنوع کنیم و سبب سیاست رقابتی برای تقویت ظرفیت‌ بخش ترانزیت می شود.

ولادیمیر پوتین باقدردانی از رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور ایران برای توجه به همکاری‌های بین دو کشور گفت:

ایجاد مسیر مستقل و بدون ‌وقفه در حمل‌ونقل در مسیر شمال_جنوب برای ما مهم است. طرح اتصال بنادر روسیه در حاشیه دریای بالتیک به بنادر ایرانی در حاشیه دریای خلیج‌فارس بعد از ۲۰ سال عملی می‌شود و کالاهای تجاری از طریق این مسیر ظرف ۱۰ روز منتقل می‌شود در صورتی‌که در حال‎‌حاضر بین ۳۰ تا ۴۵ روز زمان می‌برد.

وی گفت:

در چارچوب این پروژه عظیم ما شاهد سطح عالی در روابط ایران و روسیه هستیم. ما می‌توانیم از این مسیر جدید برای ارسال مواد غذایی و محصولات کشاورزی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و همچنین کشور‌های آفریقایی استفاده کنیم و از این طریق احداث این خط ریلی به بهبود امنیت غذایی در جهان منجر می‌شود و منافع اقتصادی قابل توجهی هم به همراه خواهد داشت. احداث این خط ریلی همچنین موجب فراهم شدن امکان استفاده بیشتر از ظرفیت بنادر دو کشور و بهتر شدن شرایط اشتغال و باز شدن فضا برای سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود. این آغاز کار است و در کنار تلاش‌ها برای افزایش ظرفیت کریدور شمال ـ جنوب، مسیر‌های دیگری هم قرار است بین دو کشور توسعه پیدا کنند. در این مسیر به دنبال آن هستیم که با تعامل بیشتر با کشور آذربایجان، متن موافقت‌نامه همکاری در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی بین ایران، آذربایجان و روسیه نهایی شود.

  •  

امضا ١٠ قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و روسیه

معاون بین‌الملل وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران گفت:

هشت تفاهم نامه و دو قرارداد بین ایران و روس امضا شد.

احمد اسدزاده در مراسم اختتامیه B۲B و نشست روسای کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه روز گذشته بیش از ٨٠ شرکت روس و ١٠٠ شرکت ایرانی اجلاس B۲B را برگزار کردند افزود:

این اجلاس منجر به انعقاد ٢ قرارداد و هشت تفاهم نامه شد.

به گفته وی همکاری دو کشور در بخش شرکت‌های دولتی وارد فصل خوبی شد و با قدرت در حال پیگیری است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان