حرم امام نماد جمهوری اسلامی است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 9:44

حرم امام نماد جمهوری اسلامی است

شماره: 18083
Aa Aa

وقتی دینداران تصدی دنیای مردم می کنند باید بیش از همه دنیا را بسازند و الّا به دین ضربه می زنند| امکان مبارزه با فضای مجازی وجود ندارد.

سید حسن خمینی در برنامه «صف اول» تلویزیون؛
حرم امام نماد جمهوری اسلامی است
سید حسن خمینی در برنامه «صف اول» تلویزیون گفت:

امام نماد آرزوهایی بود که مردم ایران تاریخ در خودشان داشته اند.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

آرمان های انقلاب استقلال، آزادی، جمهوری، اسلام، عزت، اسلام ناب در مقابل تحجر، استضعاف و توجه به قشر ضعفا و فقرا بود که در جمال یک نفر به عنوان منادی آنها دیده می شود و اگر جامعه به این فرد اقبال می کند از باب این است که او نماد، پرچم و منادی این آرمان های بزرگ است.

او با بیان این که یکی از ویژگی های ممتاز امام «شجاعت» است گفت:

آن لحظه که سال 43 من را گرفتند که ببرند ماشین ما طرف دریاچه نمک پیچید و من تقریبا مطمئن شدم که می خواهند ببرند آنجا من را اعدام کنند و یک لحظه نگاه کردم که ببینم می ترسم؟ دیدم نمی ترسم. شجاعت یعنی انسان برای هزینه کردن مال، جان و آبرو آماده باشد. خیلی ها آماده هزینه کردن آبرو نیستند ولی امام شجاعت هزینه کرد آبرو دارد. این اتفاقات یک ویژگی شخصی لازم دارد که انسان بتواند خودش را فدا کند. آقازاده شان مرحوم حاج آقا مصطفی را فدا کند و در همه جا آماده هزینه کرد آبرو باشد. آبرو هم بحث مهمی است. امام در آخر جنگ گفتند من اگر آبرو دارم با خدا معامله می کنم برای اینکه رفاه مردم پدید بیاید یعنی برای اینکه مردم به رفاه برسند من حاضرم حتی آبرویم را بدهم البته خدا هم چند برابر او را به امام برگرداند.

وی اظهار داشت:

ما باید با تمام توان از محرومین و مستضعفین حمایت کنیم و آنها را دوست داشته باشیم حداقل در دل، به زبان و بعد عمل اما با اصل محرومیت و استضعاف مبارزه کنیم یعنی بعضی وقت ها توجه نمی کنیم که باید حامی محروم باشیم برای اینکه محرومیتش زدوده شود نه اینکه محروم بماند. بحث مستضعفین به این است که آنها را از استضعاف خارج کنیم. اولین شرط یک مسئول این است که توان حل مشکل مردم را داشته باشد یعنی اگر قرار باشد شما محروم باشید و محرومیت بماند به درد نمی خورد. شما باید طعم محرومیت را چشیده باشی و محرومیت را از بین ببری. غرض پایان بخشی به استضعاف در کشور ما و بعد در دنیا است. جان، روح و تمام توان جمهوری اسلامی به عنوان نظام برآمده از اندیشه امام باید برای رفع استضعاف و محرومیت باشد یعنی اگر کسی آب دستش هست باید کنار بگذارد و فقر را از بین ببرد. علتش این است که وقتی دینداران تصدی دنیای مردم می کنند باید بیش از همه دنیا را بسازند و الّا به دین ضربه می زنند. امروز هم همه باید کمک کنند بحث فقر و مشکلات معیشتی را بردارند البته ممکن است کار دست من و شما نباشد ولی به بیان، کمک و حمایت انجام بدهیم. ساده زیستی یک رکن است و قدرت بسیار قوی هم به رهبران می دهد. به خصوص کسانی که تصدی دارند چون دارند برای مردم کار می کنند باید درد مردم را بچشند و به نوعی همراه مردم باشند و در زندگی بتوانند خودشان را با طبقات پایین همتراز کنند.

او در پاسخ به این سؤال که برخی ها معتقدند که مشی سادگی زندگی امام با شرایطی که در توسعه حرم ایشان اتفاق افتاد چندان همخوان نیست گفت:

البته دوستان دیگر باید بگویند چون مجموعه کسانی که تصمیم گرفته اند فقط یک نفر نبوده است. حرم در حقیقت نمادی برای جمهوری است و ادای دینی است که مردم داشته اند. مثل حرم ائمه و احیانا امامزادگان دیگری که در کشور هست. زندگی فردی فرد یک چیز است و چیزی که بعدا به عنوان ادای دین و یا نمادی برای جامعه ساخته می شود چیز دیگری است البته این بحث مقدمات زیادی دارد و طبیعتا باید کسانی که بیشتر متصدی بوده اند جواب بدهند.

وی گفت:

اگر مردم باشند شما توفیق دارید حتی در زمینه سیاست خارجی. وقتی یک دیپلمات مقتدر است و می تواند حرف قوی بزند که دارای پشتوانه قوی در حوزه ملی باشد. دولت هایی که با پشتوانه های قوی سر کار می آیند بسیار توانمند هستند. هیچ چیزی هم به اندازه حضور مردم توانایی یک مملکت را بالا نمی برد. البته واقعیت این است که باید خیلی چیزها داشت ولی برای یک حاکم و حکومت، اگر مردم باشند و همدل و مدافع باشند همه کار می تواند بکند. امام چون مردم را داشت در مقابل دنیا می ایستاد و مردم هم می ایستادند و الّا اینرسی سکونی حاکم می کنند که هیچ کاری از دست شما بر نمی آید. امام چون مردم را داشت در مقابل دنیا می ایستاد و مردم هم می ایستادند البته امام می گفتند اگر همه هم با من نباشند وظیفه من این است که همین کار را انجام بدهم. به ابوی ما گفته بودند اگر همه به جای درود، بگویند مرگ من باز همین کار را می کنم. از باب اینکه وظیفه ام این است که مردم را ارشاد کنم، نه اینکه به زور مردم را بگیرم.

او در مورد فضای مجازی نیز گفت:

چیزهایی که امکان مبارزه با آن نیست را باید مدیریت کرد مثلا در بحث ماهواره چه قدر گرفتیم و بستیم؟ آخرش چه شد؟ اصلا بحث خوب و بدش یک بحث و مدیریتش یک بحث دیگر است. یعنی حتما آثار سوء دارد و کسی تردید ندارد اما راهش بسته نیست مثلا تلگرام فیلتر شد ولی همه باز آمدند. راه درست این است که صدا و سیما بتواند بخش بزرگتری از جامعه را نمایندگی کند و درهایش را روی خیلی ها باز کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان