حماقت آمریکایی ها با واکنش جدی ایران مواجه خواهد شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 28 ارديبهشت 1403 - 12:39

حماقت آمریکایی ها با واکنش جدی ایران مواجه خواهد شد

شماره: 9993
Aa Aa

موسوی گفته نفتکش‌های ایرانی که به سمت ونزوئلا در حال حرکت هستند حامل محموله‌های سوختی بوده و فعالیت آن ها رسمی و قانونی است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
حماقت آمریکایی ها با واکنش جدی ایران مواجه خواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که گفته شده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در جریان رایزنی تلفنی با نخست وزیر جدید عراق از این کشور خواسته که بین ایران و عربستان رایزنی کند و آیا تهران در جریان جزئیات مربوط به این موضوع است یا نه گفت:

ما چیزی دریافت نکرده‌ایم و آن چیزی که شنیده‌ایم مسائلی است که در این زمینه در رسانه‌ها مطرح شده است ایشان ظاهرا خواستار این شده‌اند که فضا در منطقه بهبود پیدا کنند. ایران با میانجی و یا بدون میانجی آماده مذاکره برای رفع مسائل و سوتفاهم‌های احتمالی است. منطقه ما نیازمند این است که به سمت صلح و ثبات حرکت کنند  و اگر آنها به این سمت بروند ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌ها مدعی شده‌اند که ایران و روسیه به دنبال برکناری و عزل بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستند گفت: ما چنین موضوعی را رد کرده‌ایم و اکنون نیز در این جلسه بار دیگر آن را رد می‌کنم.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر این که روابط ما با سوریه روابطی نزدیک دوستانه و استراتژیک است تصریح کرد: ما و یا هر کشور دیگر در جایگاهی نیستیم که برای ملت و دولت سوریه تصمیم بگیریم. .

موسوی تاکید کرد: ما این اخبار و خبرسازی‌ها را تکذیب می‌کنیم و مشخص است که پشت این گونه خبرسازی‌ها چه مسائلی نهفته است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به این سوال که سفیر سوئیس در تهران اعلام کرده است که این زمینه فراهم شده که دارایی‌های بلوکه شده ایران در کانال مالی سوئیس جریان پیدا کنند اظهار کرد: همانطور که می‌دانید کانال اروپایی ها بعد از مدتها با سر و صدا راه انداخته شده و عملا تاکنون چیز جدی در آن اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: اگر دولت سوئیس کمک کند و آمریکایی‌ها همان گونه که ادعا می‌کند که دارو و کالاهای بشر دوستانه جزوی از تحریم‌ها نیست، مانعی در این زمینه ایجاد نکند. ما به دنبال این هستیم که منابعی که در جاهای مختلف داریم وارد این کانال شود تا کالاهای مورد نیاز خود را تامین کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تا آن جا که خبر دارم چنین اتفاقی نیفتاده است ولی تلاش‌های در حال انجام است که این اتفاق بیفتد. این پول‌ها پول‌های ملت ایران است و این حق ملت ایران است که این منابع وارد چرخه اقتصادی و زندگی روزمره مردم ما شود. امیدواریم کشوری مثل آمریکا دست از مانع تراشی در این زمینه بردارند چرا که داشتن تجارت آزاد حق همه کشورها است و کشوری مثل آمریکا حق ندارد مانع روابط تجاری کشورها با همدیگر شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نفتکش‌های ایرانی که به سمت ونزوئلا در حال حرکت هستند چه چیزی حمل می‌کند و از سوی دیگر با توجه به تهدیدهای آمریکا اگر اتفاقی برای این نفتکش ها رخ دهد ایران چه واکنشی انجام خواهد داد تصریح کرد:

این نفتکش‌ها حامل محموله‌های سوختی به سمت ونزوئلا هستند. فعالیت این کشتی‌ها کاملا رسمی و قانونی است. در واقع این موضوع در چارچوب تجارت آزاد در حال انجام است و هیچ مانع قانونی در راه انجام این تجارت مشروع وجود ندارد.

بعید است که ایران بخواهد در سطح دولتی با مقامات آمریکایی تماسی داشته باشد و این موضوع در دستور کار ایران نیست.

وی ادامه داد: امیدوارم آمریکایی ها دست به کار احمقانه‌ای در این زمینه نزند چرا که در این صورت این موضوع با واکنش جدی ایران مواجه خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اظهارات یکی از سناتورهای آمریکایی مبنی بر اجرای طرح صلح کرونا بین ایران و آمریکا گفت:

بعید است که ایران بخواهد در سطح دولتی با مقامات آمریکایی تماسی داشته باشد و این موضوع در دستور کار ایران نیست.

موسوی در پاسخ به این سوال که  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی  در پاسخ به سوالی در مورد طرح آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و واکنش اروپا به این موضوع گفته که ما باید در این زمینه فکر کنیم و اگر اروپایی‌ها بخواهند با آمریکا درباره این موضوع همراهی داشته باشند واکنش ایران چه خواهد بود تصریح کرد:

ما مزاحم فکر کردن آنها نمی‌شویم. آنها حدود دو سال است که در حال فکر کردن هستند که چگونه می‌تواند به تعهدات خود در مورد ایران عمل کنند و با یکجانبه گرایی آمریکا مقابله کنند.

وی با اشاره به بی عملی کشورهای اروپایی در برابر اقدامات یک جانبه گرایانه آمریکا در مورد ایران و برجام ادامه داد:

ما متاسفانه همچنان شاهد بی عملی اروپایی‌ها هستیم و آنها در این مدت به گفتار درمانی و خطابه خوانی اکتفا کردند و فکر می‌کنیم موضوع جدیدی که شما نیز به آن اشاره کردید شامل این مسئله شود. ما در این زمینه خیلی نمی‌توانیم روی اروپایی‌ها حساب کنیم ما اقدامات خودرا به پیش می‌بریم البته با اروپایی‌ها در تعامل هستیم و آنها امیدواریم آنها مقداری بجنبد و از حیثیت تاریخی خود دفاع کنند. یک کشور قلدر از دیگر کشورها می‌خواهد که قطعنامه سازمان ملل را نقض کنند و اروپایی‌ها در برابر این فشار و زورگویی تاکنون اقدامی انجام ندادند به جز گفتار درمانی. به نظر می‌رسد  ترامپ دنبال یک نوع آنارشیسم جهانی است و دود این موضوع قطعا به چشم کسانی که در برابر این قلدری سکوت کردند خواهد رفت.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان