بیش از ۲۶ هزار نفر بهدلیل آلودگی هوا جان خود را از دست دادند
داریوش گلعلیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست گفت:
«در بررسیهای انجام شده توسط وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱ در ۳۳ شهر بیش از ۲۶ هزار نفر بهدلیل مرگومیر منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست دادند که خسارت معادل آن ۱۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده است، طبق این گزارش تهران بیش از ۶ هزار مرگومیر منتسب به آلودگی هوا داشته که خسارت معادل آن ۳ میلیارد دلار است.
به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خبرآنلاین، او اظهار داشت:
اگر نیروگاهی مازوت بسوزاند کاملا مشخص است و قابل مخفی کردن نیست، نیروگاههایی که آلودگی آنها میتواند در آلوده شدن هوای تهران تاثیر بگذارد یکی نیروگاه بعثت تهران است و دیگری نیروگاه منتظرالقائم کرج که هیچکدام از آنها مازوت نمیسوزانند، در اصفهان که آلودگی هوا امسال بارها سبب تعطیلی مدارس شده است نیروگاههای اسلامآباد و شهید مسلمی شاهینشهر هیچکدام مازوت نمیسوزاند، در اراک هم همینطور است.
گلعلیزاده معتقد است در کلانشهرها وضعیت کیفیت سوخت قابل دفاع است.
او میگوید:
ما در محیط زیست و سازمان استاندارد سوخت را آنالیز میکنیم، بنزین و نفتوگاز(گازوئیل) در کلانشهرها و کل استانهایی مانند تهران و اصفهان استاندارد یورو چهار و پنج دارند، نتایج بررسی آنها قابل دفاع است. ما نه از پالایشگاهها بلکه از جایگاههایی که مردم سوختگیری میکنند کیفیت سوخت را بررسی میکنیم، کیفیت سوخت در تهران بد نیست اما خیلی از تهرانیها به شهرهای شمالی سفر میکنند، سوخت در آن استانها استاندارد یورو چهار پنج ندارد بنابراین بنزینی که از استانهای اطراف سوختگیری میشود هم در تهران سوزانده میشود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست گفت:
«دلایل آلودگی هوای تهران مانند سالهای گذشته است و اتفاق جدیدی برای امسال رخ نداده، منابع ثابت و متحرک آلوده کننده هوا نسبت به سالهای قبل کمتر نشده که بیشتر هم شده است، فقط در تهران نسبت به سال گذشته بین ۳۵۰ الی ۴۰۰ هزار خودرو، و در کل کشور حدود یک میلیون و ۴۷۰ هزار خودرو اضافه شد، درحالی که در مدت مشابه کمتر از ۲۱ هزار خودرو اسقاط و از رده خارج شدند. در شش ماهه اول امسال روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر مصرف بنزین داشتیم، همین الان هم آمار مصرف سوخت بالا است، ترافیک تهران را مشاهده کنید، این نشان میدهد به تردد خودروهای شخصی بهخصوص تک سرنشین اضافه شده برای اینکه حمل و نقل عمومی کارآمدی خود را از دست داده است، در تهران حدود دو هزار و پنجاه اتوبوس درحال حرکت داریم، با این حجم از مسافر درون شهری طبیعتا بار جابجایی مسافر را تاکسیهای اینترنتی و خودروهای شخصی تحمل میکنند. در کل کشور نزدیک به هفت میلیون خودروی فرسوده وجود دارد، هر سال که میگذرد به تعداد و سن این خودروها اضافه میشود، از طرفی مصرف سوخت هم افزایش پیدا میکند، همه اینها یعنی منابع جدید آلوده کننده هوا، بنابراین به دلایل آلودگی هوا چیزی اضافه نشده است، همان دلایل قبلی هستند که تشدید میشوند. نکته مهم این است که سوخت با کیفیت در کنار خودروی با کیفیت نتیجه مطلوب دارد، اگر سوخت با کیفیت در خودروی فرسوده و بدون استاندارد ریخته شود باز هم انتشار آلودگی دارد.»