ایران امرور کشوری پیشرفته است | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 2:50

ایران امرور کشوری پیشرفته است

شماره: 25254
Aa Aa

او از اعلام آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی خبر داده و گفته دشمن نمی‌خواست ما پیشرفت کنیم اما ملت ما اراده کرد که پیشرفت کنیم. خواست و اراده ملت بزرگ ایران تحقق پیدا کرد و دشمن ناکام ماند. 

رئیسی سد و نیروگاه اومااویا در سریلانکا را افتتاح کرد؛
ایران امرور کشوری پیشرفته است

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در سفر به سریلانکا و در مراسم افتتاح پروژه چندمنظوره سد و نیروگاه «اومااویا» گفت:

جمهوری اسلامی با توانمندی فنی ومهندسی که از آن برخودار است در بیش از ۲۰ کشور جهان طرح ها وپروژه های بزرگ برق _ آبی را اجرایی می‌کند. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او گفت:

اجابت دعوت رییس جمهور محترم سریلانکا وحضور در این‌کشور برای بهره‌برداری از نماد دوستی دو کشور برای من افتخار آمیز است. آنچه از طرح بزرگ و چند منظوره سریلانکا مهم تر است تحقق اراده دو کشور ودوملت است که می خواهند رفاه و آسایش و بهتر زیستن را برای خود رقم بزنند.

وی با بیان اینکه تأمین مالی پروژه از سوی کشور سریلانکا و نیروی فنی و مهندسی از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت اظهار داشت:

پیگیری این پروژه از سوی کشور دوست سریلانکا و انتقال علم و دانش ایرانی به سرزمین سریلانکا صورت گرفت. سد و طرح بزرگ اومااویا گرچه امروز به عنوان ابر پروژه بهره‌برداری می‌شود ولی آنچه مهم تر است همبستگی همدلی وهمراهی دو کشور و ملت در آسیاست. جمهوری اسلامی با توانمندی فنی ومهندسی که از آن برخودار است در بیش از ۲۰ کشور جهان طرح ها وپروژه های بزرگ برق و ابی را اجرایی می‌کند. 

رئیسی ادامه داد:

مغرب زمین میخواست القا کند که فقط دانش وتکنولوژی در اختیار آنهاست ولی دستان توانای متخصصین و دانشمندان ایرانی امروز نه فقط در ایران بلکه در سراسر قاره اسیا و در کشورهای منطقه کارهای بزرگی را  رقم زده ودر حال رقم زدن است.

وی با بیان اینکه ما با کشورهای آسیایی و همسایه مستقل بنای توسعه مناسبات را  داریم اظهار داشت:

ارتباط ایران و سریلانکا از جمله ارتباط با کشور آسیا و کشور همسو و مستقلی است که می‌تواند آینده درخشانی را برای دوکشور و دو ملت رقم بزند.  دشمن نمی‌خواست ما پیشرفت کنیم اما ملت ما اراده کرد که پیشرفت کنیم. خواست و اراده ملت بزرگ ایران تحقق پیدا کرد و دشمن ناکام ماند. 

وی خطاب به رئیس جمهور سریلانکا گفت:

جمهوری اسلامی آمادگی دارد در پیشرفت کشور سریلانکا شریک شود و همه تجربیات خویش را که نتیجه ۴۵ سال مجاهدت مردان و زنان ایرانی است با شما به اشتراک بگذارد. ما آمادگی داریم در پروژه‌های بزرگ سریلانکا با صدور خدمات فنی و مهندسی ایران در پیشرفت کشور سریلانکا شرکت کنیم. با کشورهای آسیایی و کشورهای همسایه و کشورهای مستقل بنای توسعه مناسبات داریم و ارتباط ایران و سریلانکا از جمله ارتباط با کشورهای آسیایی  همسو و مستقلی است که می‌تواند آینده درخشانی را برای دو کشور و دو ملت رقم بزند. من به صاحبان ادیان مختلف که در جلسه حضور دارند، مسلمانان، هندوها و همه صاحبان ادیان و جوانان سریلانکایی می‌گویم شمامی‌توانید با اتکای به خداوند و با اعتماد به نفس و داشته‌هایی که خداوند مرحمت کرده راه پیشرفت را طی کنید. آنچه نظام سلطه به ملت ها القا می‌کنند این است که شما بدون حضور، دانش و مشارکت ما نمی‌توانید، این حرف القای استعماری - استکباری است و نظام سلطه از نظر ما مردود است.ئبدون تردید رفاه حال مردم سریلانکا رفاه حال مردم ما است. زنده باد ایران، زنده باد سریلانکا.

  •  

۵ سند همکاری بین مقامات عالی‌رتبه ایران و سریلانکا در زمینه های فرهنگی، سینمایی، گردشگری و علمی‌وفناوری در حضور «رئیسی» و «رانیل ویکرمسینگه» به امضا رسید.

 

222

 

  •  

سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری با همتای سریلانکایی خود با بیان اینکه بعد از انقلاب روابط خوبی ایران و سریلانکا برقرار شد تصریح کرد:

این روابط رو به توسعه است و طی گفت‌وگوهایی که با رئیس جمهور و همکاران شان داشتیم قرار شد این همکاری ها در حوزه های گردشگری، کشاورزی، صنعتی، تجاری و اقتصادی فرهنگی و علمی و فناورانه بین دو کشور ادامه یابد. 

وی ضمن ابراز امیدواری برای توسعه روابط ایران و سریلانکا اظهار کرد:

امیدواریم روابط ایران و سریلانکا به توسعه همکاری دو کشور و ملت بینجامد ظرفیت های خوبی در دو کشور است و تبادل آنها به نفع هر دو کشور و منطقه خواهد بود.

 

2224

 

رئیسی از اعلام آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی خبر داد و تاکید کرد:

برای صدور خدمات فنی و مهندسی آمادگی داریم؛ حتما در توسعه اقتصادی سریلانکا ایران می تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی مشارکت کند. به مردم و مسئولان سریلانکا می‌گویم که تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده و حرکت مردم ایران را کند نکرده و پیشرفت ادامه داشته است ایران امروز را می تواند کشوری پیشرفته و فناور نامید.

وی از تشکیل کمیسیون مشترک میان ایران و سریلانکا خبر داد و بیان کرد: 

مقرر کردیم با پیگیری وزاری خارجه دو کشور کمیسیون مشترک هر چه سریعتر تشکیل شود و سازوکار روابط تجاری و اقتصادی و کشاورزی و علمی فناوری را مورد بررسی قرار دهند و این تصمیمات سریعا اجرایی شود. مثل آنچه در این پروژه بزرگ گذشت، تأمین مالی از شما و انتقال فناوری و صدور خدمات فنی مهندسی از ایران نمونه این طرح می تواند در حوزه های مختلف به پیشرفت کشور دوست و برادر سریلانکا کمک کند

رئیسی جنایت و کودک کشی در غزه را موجب تأسف بشریت دانست و خاطر نشان کرد:

پیروان همه ادیان در دنیا متأسفند کسانی که در شکل انسان جنایتی می‌کنند که هیچ درنده ای این همه جنایت مرتکب نمی شود؟ تأسف بارتر این است که این جنایت چرا مورد حمایت غربی هاست؟ با چه منطقی از نسل‌کشی حمایت می کنند؟ تأسف بارتر این است که چرا سازمان های حقوق بشری و شورای امنیت و سازمان ملل از کارآمدی افتاده اند و کاری برای مقابله با این جنایت در غزه نمی کنند؟

او همچنین با بیان این که رژیم صهیونیستی باید از سرزمین‌های اشغالی اخراج و مجازات شود گفت:

تهران و کلمبو در قطع سریع بمباران نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی و کمک‌رسانی فوری به فلسطینیان اتفاق نظر دارند. راه حل مسئله فلسطین عبارت است از «هر فلسطینی یک رای»، یعنی اهالی فلسطین اعم از مسلمان،‌ مسیحی و یهودی بتوانند حکومت مورد نظر خود را انتخاب کنند. این راه حل هم عادلانه و هم دموکراتیک است . راهکار برخورد با غاصب، میدان دادن به او نیست بلکه باید غاصب از سرزمین غصب‌شده بیرون رانده و مجازات شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان