آرای باطله انتخابات در ایران پیشتاز شد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 2 مرداد 1403 - 11:50

آرای باطله انتخابات در ایران پیشتاز شد

شماره: 13837
Aa Aa

در همدان، اراک و کرج تعداد آرای باطله از تعداد آرای منتخب اول پیشی گرفته و منتخبان شورا در اصفهان، کرمان، تبریز، یزد و رشت حتی موفق به کسب ده درصد آرا هم نشده اند.

شور و اشتیاق انتخابات از بین رفته است؛
آرای باطله انتخابات در ایران پیشتاز شد

آمار مشارکت شهروندان تهران در انتخابات ششمین دوره شورا‌های شهر و روستا نسبت به تمام ادوار گذشته کمترین نرخ را به خود اختصاص داد.

 

آرای باطله در ۳ شهر بزرگ پیشتاز شد. آمار غیررسمی حکایت از مشارکت حدود ۳۴ درصدی در انتخابات شورای شهر استان تهران دارد و اصولگرایان با کمتر از حدود یک سوم رأی دوره پنجم اصلاح‌طلبان توانستند بار دیگر مهمان خیابان بهشت شوند.

 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از همشهری، نفر اول فهرست راه‌یافته به شورای ششم شهر تهران کمتر از یک سوم نفر اول راه‌یافته به شورای پنجم رای آورده است. 

1

شورای ششم شهر تهران 

 در شهر تهران از مجموع ۹ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۷۷ نفر واجدین شرایط شرکت در انتخابات در استان تهران ۳ میلیون و ۳۴۷ هزار و ۵۸۰ رأی اخذ شده که معادل مشارکت ۳۴.۳۸ درصد واجدین شرایط در استان تهران است. مشارکت شهر تهران ۲۶ درصد است و ۱۲ درصد از رأی‌دهندگان نیز رأی سفید یا باطله به صندوق انداختند.

در همدان تعداد آرای باطله ۲۰ هزار و ۴۵۳ رأی بود و آرای منتخب اول این شهر ۲۰ هزار و ۲۸۲ رأی اعلام شده است. در اراک نیز تعداد آرای باطله ۲۸ هزار و ۵۶۵ر أی اعلام شده است درحالی‌که آرای نفر اول ۱۴ هزار و ۵۶۰ رأی بود. در شورای شهر کرج نیز آرای باطله اول شده است. تعداد آرای باطله در انتخابات شورا‌های کرج ۳۸ هزار و ۸۸۸ر أی است که حدود ۱۶ هزار رأی بیش از آرای نفر اول این شهر است.

در شهر یزد واجدین شرایط ۴۱۵ هزار و ۱۲۶ نفر بودند و نفر اول این شهر فقط ۲۹ هزار و ۶۰۳ رأی یعنی معادل ۷ درصد آرا را به‌خود اختصاص داده است. نفر اول شورای شهر رشت ۱۱ هزار و ۹۰۴ رأی داشته که با توجه به آمار ۶۹۲ هزار نفری واجدین شرایط مشارکت کمتر از ۲ درصدی را نشان می‌دهد. اصفهان، کرمان و تبریز دیگر مراکز استانی هستند که به‌ترتیب ۸.۹، ۴.۸و ۱.۵ درصد از واجدین شرایط به نفر اول شورای شهر ششم رأی دادند؛ آماری که نشان می‌دهد بخش بزرگی از مردم در دوره ششم در عرصه مدیریت شهر غایب بودند یا ترجیح دادند که غایب باشند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان