سالانه ۳۰ هزار دختر ایرانی زیر ۱۴سال ازدواج می کنند | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 3 مرداد 1403 - 4:45

سالانه ۳۰ هزار دختر ایرانی زیر ۱۴سال ازدواج می کنند

شماره: 11456
Aa Aa

ابتکار از تشکل ها و فعالان حقوق کودک خواسته در تببین لوایح تامین امنیت زنان در برابر خشونت و تشدید مجازات پدر در صورت  قتل فرزند ورود کنند.

در وبینار حقوق کودک در نظام حقوقی ایران؛
سالانه ۳۰ هزار دختر ایرانی زیر ۱۴سال ازدواج می کنند

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ایران در وبینار حقوق کودک در نظام حقوقی ایران با بیان اینکه به دنبال افزایش سن ازدواج نیستیم اظهار کرد:

طبق آمار، ازدواج دختران زیر ۱۴ سال حدود ۳۰ هزار در سال بیان شده است. ازدواج دختر ۱۵ یا ۱۶ ساله‌ای که به بلوغ فکری و جسمی رسیده باشد ایرادی ندارد اما حقیقتا دختران زیر سن ۱۳ سال کودک محسوب می‌شوند و مشکلات متعددی را نظیر خرید و فروش دختران به همراه خواهد داشت.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ازدواج دختران زیر ۱۳ سال می‌تواند مشکلات عدیده روحی را به همراه داشته باشد ادامه داد:

هنگامی که دختران کمتر از ۱۳ سال از حقوق اجتماعی نظیر دریافت گواهینامه و... برخوردار نیستند، چگونه می‌توانند ازدواج کنند؟.

ابتکار تصویب و ابلاغ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را امری مهم دانسته و گفت: این قانون از دو جنبه‌ فرهنگی و بازدارندگی اهمیت بالایی دارد. در این راستا باید آموزش هایی در سطوح مختلف برای مجریان قانون و عموم مردم انجام شود تا همگان اطلاع داشته باشند که چه رفتارهایی با فرزند می‌تواند جرم تلقی شود.

وی با اشاره به دو لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت و تشدید مجازات پدر در صورت  قتل فرزند پیشنهاد کرده تشکل ها سازمان های مردم نهاد و فعالان حقوق کودک در بحث تبیین و آموزش این قوانین ورود کنند.

وی تاکید کرد:

ما نباید به دلیل انقلاب دیجیتال، مناسبات انسانی مان را  در عرصه خانواده دچار اختلال کنیم

به گفته‌ ابتکار یکی دیگر از مواردی که به عنوان احقاق حقوق کودکان باید مورد توجه قرار گیرد تبصره فرزندخواندگی است که به موجب آن این اجازه به پدر داده می‌شود تا با فرزند خوانده خود در شرایطی که قاضی اجازه دهد ازدواج کند.

او گفت:

البته خود قانون این ازدواج را ممنوع می‌داند اما در تبصره آن اجازه ازدواج داده می‌شود که از نظر ما این تبصره نیازمند اصلاح است و معاونت در حال پیگیری اصلاح آن است. 
 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان