هیچ بندی و هیچ فردی به برجام اضافه نخواهد شد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 19 تير 1403 - 16:50

هیچ بندی و هیچ فردی به برجام اضافه نخواهد شد

شماره: 12615
Aa Aa

رئیس جمهور ایران گفته برخی ادعای ضدآمریکایی بودن دارند، مشکلات تحریم را می‌دانند و فحش به آمریکا نمی‌دهند. فقط بلدند به رئیس‌جمهور فحش بدهند. 

برجام را نمی خواهند بروند دنبال زندگی خودشان؛
هیچ بندی و هیچ فردی به برجام اضافه نخواهد شد

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در جلسه هیات دولت با بیان اینکه زنان بعد از انقلاب اسلامی به دور از افراط و تفریط واقعاً در مسیر رشد حرکت کردند گفت:

امروز در دولتی هستیم که سفرای زن دارد که این بی سابقه است. یک مدیر عالی زن در صنعت برق و پتروشیمی داریم. ما سفیر زن بلوچ اهل سنت داریم. قول ما مبنی بر حقوق اجتماعی مساوی برای همه بود. مذهب و شیعه و سنی و زن و مرد ندارد و ما امروز در عمل این کار را در دولت انجام دادیم. یکی از شاخص‌ها برای انقلاب اسلامی جایگاه زنان است که حقانیت انقلاب را نشان می‌دهد در حالی دشمنان ما این گونه تبلیغ می‌کردند که انقلاب زن‌ستیز است. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، وی نهضت اسلامی را یکی از افتخارات تاریخ ایران برشمرد و تصریح کرد:

امام به یک رهبر دنیا تلفن نکرد و نامه ننوشت که ما به‌حق هستیم و شما به ما کمک کنید.

رییس جمهور ایران با بیان اینکه ما به انقلاب اسلامی افتخار می‌کنیم  گفت: البته باید انقلاب را مراقبت کنیم تا در مسیر خودش و در خط امام و در مسیر حق خود و در مسیر اخلاق باشند و نگذاریم یک وقتی کسانی بخواهند انقلاب ما را منحرف کنند.

روحانی در خصوص عدم تصویب لایحه بودجه 1400 در مجلس گفت:

ما نگران بودیم. نگرانی من بیشتر از این بود و می‌ترسیدم- که همان هم به سرم آمد- من می‌ترسیدم که مصوبات کمیسیون تلفیق را صدا و سیما مرتب تبلیغ کند و به مردم بگوید. بازار را خراب کند، اقتصاد را خراب کند و آخر هم آن مصوبه تصویب نشود و همین هم شد. ما هم معتقد به اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم ولی این کار باید به تدریج انجام شود. می‌گویند این ارز را گرفته ولی کالا گران‌تر است. می‌دانید نقل و انتقال ارز چقدر هزینه دارد؟ شما می‌دانید با این وضع تحریم‌ها نقل و انتقال مالی، وضعیت حمل و انتقال کالاها و بیمه چگونه است؟ اگر این ارز را تغییر دهید می‌دانید مردم با چه وضعیتی روبه‌رو می‌شوند؟ ما نگران معیشت مردم و تورم بودیم.

روحانی با بیان اینکه درست نیست سردارانی در میدان جنگ در برابر دشمنان باشند و عده‌ای پشت دشمنان علیه این سرداران سنگر بگیرند عنوان کرد:

مشکلات را می‌دانند که بخش اعظم آن به خاطر تحریم است ولی یک جمله هم نمی‌گویند. برخی از آنها فحش به آمریکا نمی‌دهند، تازه ادعای ضدآمریکایی بودن را هم دارند. فحش برای دولت است، فقط بلدند به رئیس‌جمهور فحش بدهند. ما یک دولت و ملت هستیم. در دوماه گذشته برای بودجه چقدر وقت صرف شد. چقدر دولت و مجلس و کمیسیون وقت صرف کردند که حاصل جمع آن چی شد؟ صفر و در نهایت از بین رفت. در این فرصت دقت و تلاش کنیم که بتوانیم اقتصادمان را به حرکت درآوریم.

وی خطاب به جامعه جهانی و به خصوص کشورهایی که در برجام حضور داشتند تاکید کرد:

هیچ بندی از برجام عوض نخواهد شد. هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد. اگر ۱+۴ هستیم همان ۱+۴ هستیم. اگر ۱+۵ هستیم همان ۱+۵ هستیم. حرفهای ناروا گفته نشود. ما کاری انجام دادیم که محصول تلاش زیادی بود. ۱۰ سال تلاش شد. در آغاز دولت یازدهم ۲ سال تلاش شد. این همه خون جگر خورده شد و به توافقی رسیده شد. این توافق چیزی نیست که به سادگی به دست آمده باشد. کسی نمی تواند این توافق را پاره کند. می‌خواهند این توافق است اهلا و سهلا همه به تعهد بیایند. نمی خواهند بروند دنبال زندگی خودشان ما هم کار خودمان را انجام می دهیم اما احساس ما این است که افکار عمومی جهان، سیاستمداران جهان حتی بسیاری از سیاستمداران در خود آمریکا همه معتقدند که بر جام می تواند برای امنیت و صلح و تعامل با کشورها مفید باشد که ما هم بر همین مبنا حرکت می کنیم. آمریکایی ها  باید بدانند که آنها تا امروز ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ هستند بنابراین در باره برجام صحبت نکنند. من به آمریکایی ها دارم می گویم ۲۲۳۱. این بحث ایران نیست این قطعنامه مورد اتفاق شورای امنیت سازمان ملل است. شما هر لحظه که صبر کنید جرم بالاتری انجام داده اید برای این که شما ۲۲۳۱ را نقض کردید، برگردید به قطعنامه، قانون و مقررات بین المللی. البته اگر برگردید ما هم به طور کامل به تعهداتمان عمل خواهیم کرد و این خیلی روشن است. ما قطعنامه را نقض نکردیم که بخواهیم اصلاح کنیم. ما از برجام خارج نشدیم که بخواهیم برگردیم. ۷ صندلی بوده و ما ۶ نفر نشسته ایم یک نفر از آنها یک دفعه جنون ادواری گرفت و بیرون رفت. حالا کمی عقل پیدا کرده است و جنون ادواری تمام شده  برگردد به میزش،‌ چکار به بقیه دارد آنها که همه در سرجای خود نشسته اند. آمریکایی ها باید به ۲۲۳۱ برگردند باید به مقررات بین المللی برگردند باید به مصوبه شورای عالی امنیت سازمان مللی که به اتفاق آرا تصویب شده برگردند. اگر ما هر گونه حسن نیست دیدیم پاسخ آن حسن نیت خواهد بود. اگر هر گونه اقدامی در مقام عمل دیدیم پاسخ آن اقدام خواهد . اگر تعهد کامل بود از طرف ما هم تعهد کامل خواهد بود. امیدوارم همه ملت‌ها و جوامع بتوانیم در کنار دیگر آنچه منفعت جهان و به  نفع منطقه است و منفعت صلح جهانی است همه با هم انجام بدیم و به مقصدی که به نفع همه است دست یابیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان