ضرورتی ندارد برای همه متهمین از دستبند و پابند استفاده شود | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 11 مرداد 1403 - 17:42

ضرورتی ندارد برای همه متهمین از دستبند و پابند استفاده شود

شماره: 17315
Aa Aa

او بر تفکیک زندانیان با ملاحظه شاخص های سن، نوع جرم و غیره و گذراندن محکومیت در نزدیک‌ترین زندان به محل سکونت خانواده آن‌ها تاکید کرده است.

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه ایران؛
ضرورتی ندارد برای همه متهمین از دستبند و پابند استفاده شود

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه ایران در نشست شورای عالی این قوه اظهار کرذ:

«برداشتن گام‌های بلندتر برای تحقق عدالت اجتماعی»، «تسهیل و تسریع دسترسی مردم به مجموعه قضایی» و گره‌گشایی از کار مردم» را از اهداف‌ اصلی عدلیه در سال ۱۴۰۱ است.

به گزارش اسپادانا خبر، او به مسئولان قضایی توصیه کرد که از ایجاد حاشیه و دنباله‌روی از حواشی ساخته شده توسط دیگران و سرگرمی به آن‌ها به جد پرهیز کنند و صرفاً بر پیشبرد اهداف و اولویت‌ها تمرکز کنند.

او به زیر مجموعه خود متذکر شد که از هر اقدامی که سبب تحمیل هزینه‌های سیاسی و فرهنگی و مادی به کشور و مردم می‌شود به جد پرهیز کنند.

رئیس قوه قضاییه همچنین بر مقوله «طبقه‌بندی و تفکیک زندانیان تا حد ممکن با ملاحظه شاخصه‌های گوناگون نظیر سن، نوع جرم و غیره» و «گذراندن محکومیت مددجویان در زندان محل سکونت یا نزدیک‌ترین زندان به محل سکونت خانواده آن‌ها در حد مقدور» تاکید کرد.

«بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای بازاجتماعی کردن زندانیان و اشتغال آنها» توصیه دیگر اٰژه ای به رئیس سازمان زندان‌ها بود و به مسئولان سازمان زندان‌ها توصیه کرد که صرفاً به این نوع کمک‌های خیرین اکتفا نکند و از ظرفیت‌های بالای مردمی در جت ایجاد تحول بیشتر در زندان‌ها بهره گیرد.

او به معاونت حقوقی قوه قضاییه نیز دستور داد تا در اسرع وقت با همکاری سایر بخش‌های قضایی و لحاظ همه قوانین و مقررات موجود نسبت به تدوین دستورالعملی جهت ضابطه‌مندی بیشتر مقوله استفاده از دستبند و پابند برای جلب متهمین و انتقال محکومین از زندان به دادسرا یا دادگاه اقدام کند:

دستور صادر شده در سال گذشته مبنی بر نحوه استفاده از دستبند و پابند در قبال متهمین و محکومین به صورت کامل و جامع از سوی ضابطین و سایر بخش‌های قضایی اجرایی نشد. باید توجه داشت که ضرورتی ندارد برای همه متهمین هنگام جلب در مقابل چشمان خانواده یا همکاران و یا همچنین انتقال محکومان از زندان به مراجع قضایی از دستبند و پابند استفاده کرد مگر آنکه این افراد از مجرمان خطرناک باشند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان