به کنسولگری ایران در هرات حمله شد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 2 مرداد 1403 - 11:02

به کنسولگری ایران در هرات حمله شد

شماره: 17390
Aa Aa

معترضان اقدام به سنگ‌پراکنی به درب و پنجره‌های کنسولگری، آتش زدن لاستیک و شکستن دوربین های امنیتی نموده و نیروهای محافظ ایران با شلیک تیرهوایی اقدام به پراکنده‌ کردن آن ها کردند.

در واکنش به ادعای آزار مهاجرین افغان در ایران؛
به کنسولگری ایران در هرات حمله شد

عده ای در هرات به سرکنسولگری ایران حمله کرده و دوربین های امنیتی را شکستند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از صدا و سیما، در واکنش به ادعای آزار و اذیت مهاجرین افغان در ایران عده ای در هرات به سرکنسولگری ایران حمله کردند و علاوه بر آتش زدن لاستیک در مقابل سرکنسول گری، دوربین های امنیتی را شکستند.

حمله کنندگان موفق به ورود به سرکنسولگری نشدند.

تسنیم به نقل از یک منبع آگاه نوشته است:

معترضان در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات از اهالی برخی روستاهای اطراف شهر هرات بودند که با برنامه ریزی قبلی و با همراه داشتن کیسه‌های سنگ در مقابل کنسولگری حضور یافتند.

این افراد در خلال اعتراضات اقدام به سنگ‌پراکنی به سمت درب و پنجره‌های خدمات کنسولی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات کردند.

نیروهای محافظ نمایندگی ایران با شلیک تیرهوایی اقدام به پراکنده‌ کردن این افراد کردند و در نهایت با حضور مولوی «اسلام‌جار» والی حکومت سرپرست افغانستان در هرات در مقابل نمایندگی سیاسی ایران این غائله ختم شده است.

برخی منابع در هرات می‌گویند پشت صحنه این تظاهرات گروه‌های غربگرای «جنبش عدالت و آزادی» و «تیم بانوان عدالت‌جو» که پیش از این توسط غربی‌های حاضر در افغانستان تأمین مالی می‌شدند قرار دارند.

این گروه‌ها برای روزهای آینده نیز فراخوان تظاهرات داده‌اند.

  •  

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص تجمع ها در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری ایران در هرات با یاد آوری مسئولیت قطعی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در حفظ و صیانت از امنیت اماکن دیپلماتیک تاکید کرد:

امنیت کامل سفارت و نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در هرات و دیگر شهرهای افغانستان می بایست به صورت کامل تامین و تضمین های لازم برای فعالیت امن این نمایندگیها ارائه گردد.

او با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و چند لایه دو ملت ایران و افغانستان و چند دهه میزبانی محترمانه دولت و ملت ایران از مردم افغانستان نسبت به طراحی های توطئه گران و بدخواهان دو کشور ایران و افغانستان هشدار داد:

متأسفانه برخی کلیپها و اظهار  نظرها با هدف ایران یا افغانستان هراسی در حال انتشار است که تحریک عواطف مردم دو کشور را  هدف قرار داده و هوشیاری بیش از پیش مردم و مسئولین دو کشور را می طلبد. با سفیر و مسئولین نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در تماس مستمر هستیم.

  •  

«نعیم الحق حقانی» رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات در توییتر نوشته که تظاهرات مقابل کنسولگری ایران در هرات خودسرانه بوده است:

با دخالت نیروهای امنیتی طالبان به صورت فوری در محل کنسولگری وضعیت به طور کامل تحت کنترل قرار گرفت و از آنجایی که این اقدام با سرعت به وقوع پیوست هیچ مورد خاصی رخ نداده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان