اروپایی‌ها متهم اول و آخر هستند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 22 مرداد 1403 - 21:58

اروپایی‌ها متهم اول و آخر هستند

شماره: 25627
Aa Aa

کنعانی در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند که علت افزایش فشار کشورهای غربی در این مقطع علیه ایران تاثیرگذاری بر انتخابات ایران و مشارکت مردم در آن است گفته پاسخ آنها را مردم ایران با مشارکت خود در پای صندوق‌های رای خواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
اروپایی‌ها متهم اول و آخر هستند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود جنایت اخیر رژیم صهیونسیتی در اردوگاه النصیرات را هولناک و غیر انسانی خواند.

به گزارش اسپادانا خبر، وی با بیان این که براساس اخبار منتشر شده نیروهای آمریکا و انگلیس در انجام این جنایت مشارکت داشته‌اند گفت:

جامعه جهانی باید با توجه به جنایت‌های رخ داده به مسئولیت حقوقی خود برای توقف این جنایت‌ها عمل کند و در راستای متوقف کردن ماشین جنایت رژیم صهیونیستی اقدام جدی انجام دهد. رژیم صهیونسیتی در طول هشت ماه گذشته با شکست راهبردی مواجه شده است.

او در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از تغییرات ایجاد شده در کابینه رژیم صهیونیستی گفت:

عوض شدن چند قاتل و جنایتکار و جایگزین شدن چند قاتل  و جنایتکار دیگر به جای آنها، تغییری در ماهیت رفتار این رژیم ایجاد نمی‌کند و باید جامعه جهانی به مسئولیت خود در برابر جنایت‌های این رژیم عمل کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدامات و آمادگی وزارت خارجه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور تصریح کرد:

برای دستگاه دیپلماسی مشارکت حداکثری مردم به ویژه ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری بسیار حائز اهمیت است و در راستای ایجاد ساز و کار شایسته به منظور مشارکت حداکثری شهروندان ایرانی خارج از کشور از مدتی قبل اقدامات اولیه در این ارتباط انجام شده و با وزارت کشور در این زمینه هماهنگی‌های لازم شده است. شهروندان ایرانی خارج از کشور به عنوان بخشی از جامعه ایران باید بتوانند به راحتی در انتخابات شرکت کنند و ما باید ساز و کار مناسب را در این زمینه فراهم کنیم و اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده است. مکاتبات لازم نیز با مقامات ذی‌ربط کشورها که انتخابات ریاست جمهوری در آنها برگزار می‌شود برای مشارکت امن و راحت شهروندان ایران در انتخابات انجام می‌شود و تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ می‌شود. در هر کشوری که نمایندگی سیاسی و کنسولی داریم صندوق اخذ رای و شعبه اخذ رای برگزار می‌شود و شهروندان ایرانی که در آنجا حضور دارند در مدیریت برگزاری انتخابات نقش ایفا می‌کنند. زمان برگزاری انتخابات در خارج از کشور نیز همزمان با زمان برگزاری انتخابات در  داخل کشور است. در هر کشوری که نمایندگی سیاسی و کنسولی داریم صندوق اخذ رای و شعبه اخذ رای برگزار می‌شود و شهروندان ایرانی که در آنجا حضور دارند در مدیریت برگزاری انتخابات نقش ایفا می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند که علت افزایش فشار کشورهای غربی در این مقطع علیه ایران تاثیرگذاری بر انتخابات ایران و مشارکت مردم در آن است گفت:

پاسخ آنها را مردم ایران با مشارکت خود در پای صندوق‌های رای خواهند داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی در باره عملکرد کشورهای غربی در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت:

اقدامات برخی طرف‌های اروپایی علیه ایران درباره موضوع هسته‌ای ایران اقدامات غیرسازنده از سوی طرف‌هایی است که خود در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران و همچنین برجام متهم اول و آخر هستند. این اقدام از منطق سیاسی قابل پذیرش برخوردار نیست. به جای اتهام‌زنی علیه ایران متوجه مسئولیت‌های خود درباره وضع جاری باشند و به مسئولیت‌های خود عمل کنند. ایران به قوانین و معاهدات بین‌المللی پایبند است. درباره فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب آژانس، پادمان و ان‌پی‌تی عمل می‌کند و به اجرای توافقات با آژانس پاییند است. فشارهای سیاسی برخی طرف‌های غربی در مقطع زمانی اخیر باعث منحرف‌کردن آژانس از کارکرد و فعالیت حرفه‌ای خود و متأسفانه فعالیت‌های حرفه‌ای آژانس را تحت تاثیر رویکردهای سیاسی خود قرار دارند. این رویکردها سازنده نیست.

کنعانی همچنین در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند هدف برخی از کشورهای غربی در مورد افزایش فشار ایران زمینه سازی برای فعال کردن مکانیزم ماشه علیه تهران است گفت:

نیت‌خوانی نخواهیم کرد. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعهدات و تکالیف خود عمل کرده و می‌کند. جمهوری اسلامی ایران به رفتارهای سازنده واکنش مناسب نشان می‌دهد و در مقابل رفتارهای غیر سازنده از حقوق مسلم و قانونی خود استفاده خواهد کرد.

کنعانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با زمان از سرگیری فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت آذربایجان در تهران گفت:

در ارتباط با این موضوع بر اساس توافقات انجام شده میان ۲ کشور و روند خوب گفت‌وگوها، زمان تقریبی این موضوع مشخص شده است و زمینه‌سازی مناسب برای انجام این موضوع در حال انجام است.

او در پاسخ به سوالی در مورد موضوع پذیرش اعضای جدید در بریکس تصریح کرد:

این موضوع یکی از مسائل مورد توجه و اهتمام اعضای رسمی و اصلی این گروه است و کشورهای گوناگون با توجه به جایگاه بریکس تمایل دارند که در این گروه عضویت پیدا کنند. تصمیمات در این زمینه در یک ساز و کار جمعی توسط کشورهای عضو اخذ می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد آخرین پیگیری‌ها از سوی وزارت امور خارجه در مورد وضعیت «بشیر بی‌آزار» شهروند بازداشت شده ایرانی در فرانسه خاطرنشان کرد:

وزارت خارجه اطلاع روشنی از وضعیت این شهروند ایرانی دارد و پیگیری این موضوع به صورت جدی در دستور کار ما قرار دارد و تلاش‌ها تا آزادی وی ادامه پیدا می‌کند. برای آزادی این شهروند ایرانی اقدامات دیپلماتیک چه در قالب تماس و یا ارسال یادداشت رسمی برای مقامات ذیربط  فرانسه انجام شده است. با سفیر فرانسه در ایران در این زمینه صحبت شده و یادداشت رسمی در این ارتباط به او داده شده است. تماس با خانواده این شهروند ایرانی در جریان است. سرپرست وزارت خارجه نیز با سفیر ایران در فرانسه در ارتباط با وضعیت این شهروند ایرانی و پیگیری وضعیت وی گفت‌وگوی تلفنی کرد و توصیه‌های لازم انجام شده است. چندین بار در ارتباط با وضعیت این شهروند با سفیرمان در فرانسه گفت‌وگو کرده‌ایم. ما از اتهامات بی اساسی که به این شهروند ایرانی وارد شده است، اطلاع داریم و پیگیری این موضوع و تلاش برای آزادی وی به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان