میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مدارس ایران نامطلوب است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 22 تير 1403 - 22:05

میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مدارس ایران نامطلوب است

شماره: 15867
Aa Aa

میانگین درصد رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در اماکن عمومی استان‌های ایران ۴۷٫۸۳ درصد و درصد استفاده ازماسک بیش از ۴۹ درصد برآورد شده است.

معاونت بهداشت وزارت بهداشت ایران اعلام کرد؛
میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مدارس ایران نامطلوب است

میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۶ آبان تا سوم آذر ماه ۴۷٫۸۳ درصد بوده است. بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی با ۶۱٫۳۲ درصد در آذربایجان غربی و کمترین میزان آن با ۴۰٫۸۴ درصد در بوشهر مشاهده می‌ شود.

به گزارش اسپادانا خبر و بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت ایران، میانگین میزان رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور طی این مدت، ۵۲٫۴۷ درصد بوده است.

در این شاخص نیز بیشترین میزان رعایت مربوط به استان آذربایجان غربی با ۷۳٫۶۲  درصد رعایت است و کمترین میزان رعایت هم مربوط به استان بوشهر با ۴۲٫۶۸ درصد است.

میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۶ آبان ماه تا سوم آذر ماه ۱۴۰۰، ۵۰٫۶۰ درصد بوده است. بیشترین میزان رعایت در این شاخص مربوط به استان آذربایجان غربی با ۷۷٫۵۲ درصد بوده و کمترین میزان رعایت نیز مربوط به استان بوشهر با ۴۲٫۳۳ درصد رعایت بوده است.

میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استان‌های کشور نیز در این مدت، ۴۹٫۸۹ درصد بوده است که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی با ۸۳٫۴۶ درصد مربوط به استان هرمزگان و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به استان قزوین با ۴۱٫۷۸ درصد است.

میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۶ آبان تا سوم آذر ماه ۱۴۰۰،  ۴۷٫۸۳ درصد بوده است که استان آذربایجان غربی با ۷۰٫۴۰ درصد بیشترین میزان رعایت و بوشهر با ۴۰٫۸۴ درصد کمترین میزان رعایت را داشته‌اند.

طی این مدت تعداد ۳۴۶۲۸ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و ۱۲۴۸ مورد از این مراکز نیز پلمب شده‌اند. سوپرمارکت‌ها و خواروبارفروشی‌ها، نانوایی‌ها و رستوران‌ها، رتبه‌های اول تا سوم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضایی را در میان اماکن عمومی از تاریخ ۲۶ آبان تا سوم آذر ماه به خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ادارات و سازمان‌ها، بانک‌ها، مطب ها، اماکن متبرکه و مساجد، پیشخوان و پلیس +۱۰، تالارهای پذیرایی، مراکز ورزشی، داروخانه‌ها، آرامستان‌ها، پاساژها و پایانه‌های مسافربری درون شهری قرار دارند.

گزارش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازگشایی مدارس از یکم تا پنجم آذر ماه نیز به شرح زیر است:

بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ بر اساس مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد. تعداد کل مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ بالغ بر ۱۳۵۸۵۶ مدرسه بوده و تعداد ساختمان مدارس ۱۰۷۱۷۱ است. تعداد کل مدارس ابتدایی ۶۱۳۴۶ مدرسه، تعداد کل مدارس دوره اول متوسطه ۲۳۰۷۹ مدرسه، تعداد کل مدارس دوره دوم متوسطه ۲۱۱۸۶ مدرسه، تعداد  کل مدارس استثنایی ۱۵۶۰ مدرسه، تعداد کل مدارس پیش دبستانی ۲۱۷۰۲ مدرسه، تعداد کل هنرستان ۵۹۹۶ مدرسه و تعداد کل مجتمع هنرستانی ۹۸۷مدرسه است. تعداد بازرسی انجام شده از ابتدای آذرماه تا پنجم آذر سال ۱۴۰۰، بالغ بر  ۶۱۳۷ مدرسه بوده است.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت، وزارت بهداشت، چالش‌های مهم  و پر خطر در برخی از مدارس شامل موارد زیر است:

_ متناسب نبودن فضای کلاس‌ها با تعداد دانش‌آموزان (پذیرش بیش از حد ظرفیت کلاس)

_ عدم رعایت فاصله گذاری مناسب بین دانش آموزان

_ عدم رعایت چیدمان صندلی بر اساس فاصله تعریف شده در پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده

_ عدم رعایت استفاده از ماسک در بین دانش آموزان و شاغلین.

در عین حال چالش‌های مهم و پرخطر در برخی مدارس نیز اعلام شده است که شامل:

_ فراهم نبودن شرایط مناسب برای تهویه وجریان هوا در کلاس‌ها به دلیل تجمع بیش حد ظرفیت دانش‌آموزان و فضای فیزیکی ناکافی

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان