اقدامات غیرسازنده آژانس مخل مسیر مذاکره است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 21 تير 1403 - 22:52

اقدامات غیرسازنده آژانس مخل مسیر مذاکره است

شماره: 14791
Aa Aa

ابراهیم رئیسی گفته طبیعی است در صورت برخورد غیرسازنده در آژانس بین المللی انرژی اتمی انتظار اینکه ایران واکنش سازنده داشته باشد منطقی نیست.

رییس جمهور ایران در مکالمه با رئیس شورای اروپا؛
اقدامات غیرسازنده آژانس مخل مسیر مذاکره است

ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران در مکالمه تلفنی با شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت:

جمهوری اسلامی ایران تمایل دارد مناسبات خود با اتحادیه و کشورهای اروپایی‌ها را در عرصه های مورد علاقه دو طرف توسعه دهد.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

استمرار و پایداری روابط دو جانبه با اتحادیه اروپا و هرکدام از کشورهای عضودر گرو رعایت اصل احترام متقابل، تمرکز روی مشترکات و جلوگیری از تاثیرگذاری عوامل برون زا بر این روابط است. این موضوع نیازمند اراده عملی طرف اروپایی و وابسته نکردن آن به اراده قدرت‌های یکجانبه‌گرا مثل آمریکا است. امیدواریم اروپا در مسیر استقلال استراتژیک پیشرفت داشته باشد.

رییسی با اشاره به تحولات افغانستان اظهار داشت:

تجربه حضور ۲۰ ساله آمریکایی ها در افغانستان ثابت کرد که راه حل مسائل افغانستان رویکرد نظامی و ارسال تانک و تجهیزات نظامی نیست. رعایت حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان از دغدغه های جدی جمهوری اسلامی ایران در مورد افغانستان است. تخلیه اتباع اروپایی و آمریکایی از افغانستان فاز نهایی تحولات این کشور نیست و به باور جمهوری اسلامی ایران فقدان دولت فراگیر با مشارکت تمامی اقوام در افغانستان ضربه بزرگی به آینده این کشور و امنیت اروپا وارد می‌کند.

او درباره موضوع احیای برجام گفت:

ایران هرگز ناقض برجام نبوده و نیست. این آمریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شده و آن را نقض کردند. با این وجود انتظار این بود که اروپایی‌ها به تعهدات شان در برجام عمل کنند اما اروپایی‌ها هم به آنچه در برجام متعهد بودند، آنچنان که باید پایبند نماندند.

رییسی درباره همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت:

همکاری های جدی جمهوری اسلامی ایران با آژانس نمونه بارزی از اراده ایران برای شفافیت در فعالیت‌های هسته ای است. طبیعی است در صورت برخورد غیرسازنده در آژانس بین المللی انرژی اتمی انتظار اینکه ایران واکنش سازنده داشته باشد، منطقی نیست. اقدامات غیرسازنده طبیعتا مخل مسیر مذاکره نیز هست. اگر چه در آمریکا دولت ترامپ رفته و دولت بایدن بر سر کار آمده، اما در عمل تغییری در سیاست‌های آمریکا درباره ایران رخ نداده و همان رویکرد و اقدامات یعنی تحریم و فشار علیه ایران باقی مانده است.

 

منبع| پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان