گمانه‌زنی‌های مذاکرات تایید نمی‌ شوند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 17:36

گمانه‌زنی‌های مذاکرات تایید نمی‌ شوند

شماره: 22620
Aa Aa

تا وقتی که نگاه و رفتار دولت آمریکا نسبت به ایران به‌طور بنیادین تغییر نکند نگاه ما هم تغییر نخواهد کرد| آمریکا در تصمیم‌گیری برای تبادل زندانیان دچار مشکل شده| باید ببینیم طرف آمریکایی اراده لازم را دارد یا نه| روند اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران بی‌نتیجه و باطل است.

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
گمانه‌زنی‌های مذاکرات تایید نمی‌ شوند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خویش گفت:

نگاه ایران به آمریکا برآمده از اقدامات خصمانه آن کشور است.

به گزارش اسپادانا خبر، او با بیان این که موضع نظام در رابطه با آمریکا کاملا مشخص است ادامه داد:

تا وقتی که نگاه و رفتار دولت آمریکا نسبت به ایران به‌طور بنیادین تغییر نکند نگاه ما هم تغییر نخواهد کرد.

وی با طرح این که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید گفت:

آمریکا از یک سو درخواست مذاکره مستقیم می‌کند و از سوی دیگر همچنان تحریم می‌کند؛ این یک تناقض آشکار است. دولت آمریکا به سیاست تحریم‌ها علیه دولت‌های دیگر اعتیاد پیدا کرده و تحریم به یک ابزار در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده که مردود است. تحریم‌های یکجانبه آمریکا یک اقدام کاملا غیرقانونی و ظالمانه بوده و عملا به نتایج مورد نظر این کشور ختم نشده است.

او با بیان این که بازداشت افراد به‌خاطر دور زدن تحریم‌های آمریکا ظالمانه است اظهار داشت:

آمریکا در تصمیم‌گیری برای تبادل زندانیان دچار مشکل شده است. دولت ایران تلاش‌های لازم را برای آزادی زندانیان ایرانی خارج از کشور انجام داده و موفقیت‌های زیادی نیز حاصل شده است اما در زمان اجرای تفاهمات برای آزادی زندانیان دولت آمریکا در تصمیم‌گیری نهایی دچار مشکل شده است.

وی در مورد جزئیات مذاکرات علی باقری با مورا و مقامات سه کشور اروپایی نیز با بیان این که به‌دنبال مذاکره برای مذاکره نیستیم گفت:

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها را تایید و اظهارنظر نمی‌کنیم. ایران پایبند روند مذاکره بوده و در چارچوب سیاست اصولی اقدامات خود را ادامه خواهد داد. یکی از محورهای مذاکرات، مسیر مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده و فضای مذاکرات هم جدی بوده و هم مواضع ایران به‌طور صریح بیان شده است و دیدگاه‌های طرف مقابل نیز شنیده شده است

گفت‌وگوها با هدف نتیجه گرفتن از مذاکرات و احقاق حقوق ملت ایران ادامه خواهد یافت. باید ببینیم طرف آمریکایی برای ترک سیاست‌های غیرسازنده خود اراده لازم را دارد یا نه.

او با بیان این که ماهیت تروریستی سازمان منافقین بر کسی پوشیده نیست گفت:

ما در جهت پیگیری جنایات سازمان منافقین اقدامات حقوقی و سیاسی زیادی انجام داده‌ایم و پیگیری‌ها ادامه خواهد یافت. ماهیت سازمان منافقین کاملا روشن بوده و کارنامه کاملا سیاه و روشنی دارد. سازمان منافقین برای میزبان خود هم می‌تواند خطرناک باشد.

او گفت که میزبانی از رهبران منافقین و اعضای آن توسط برخی کشورها و خاصه دولت آلبانی را محکوم می‌کنیم.

 او تحولات داخلی روسیه را یک موضوع داخلی خواند:

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با همتای روسی خود تاکید داشته که ایران مخالف مداخله خارجی در امور داخلی کشورها است و این اصل مورد تاکید جمهوری اسلامی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:

دولت‌های اروپایی قطعا از استمرار استفاده از ابزار تحریم ضرر خواهند کرد و روند اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران روند بی‌نتیجه و باطلی است.

او اظهار داشت:

موضوع آزادی حمید نوری را با جدیت دنبال می‌کنیم. دادگاه تجدیدنظر حمید نوری خیلی طولانی شده و همچنان ادامه خواهد داشت.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان