ایران متن پیشنهادی خود را در وین تحویل داد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 21 تير 1403 - 22:55

ایران متن پیشنهادی خود را در وین تحویل داد

شماره: 15936
Aa Aa

علی باقری می گوید ایران تحت هیچ‌فشاری حاضر به توافق درباره برنامه غنی‌سازی هسته ای خود نیست و توپ دقیقاً در «زمین آمریکا است».

مذاکره کننده ارشد ایران در وین اعلام کرد؛
ایران متن پیشنهادی خود را در وین تحویل داد

مذاکره کننده ارشد ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای تحویل داده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، علی باقری با اعلام این خبر افزود:

مفاد پیش نویس شامل کلیه پیشنهادات و مواضع تیم مذاکره کننده ایرانی است.

یک منبع نزدیک به تیم ایران در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر اینکه نتیجه این دور از مذاکرات چه خواهد بود و چه زمانی این دور تمام می شود گفت:

این موضوع بستگی به پاسخ اروپایی‌ها به دو متن پیشنهادی ایران که قرار است در دیدار با آقای باقری برگزار شود بستگی دارد.

  •  

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مذاکره‌کننده ارشد هیأت ایرانی در مذاکرات «وین» در مصاحبه با وبگاه انگلیسی «میدل ایست آی» گفت:

ایران تحت هیچ‌فشاری حاضر به توافق درباره برنامه غنی‌سازی نیست و توپ دقیقاً در «زمین آمریکا است». هم‌اکنون بازگشت به پایبندی کامل به برجام و رفع تحریم‌های جمهوری اسلامی به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بستگی دارد زیرا واشینگتن اولین طرفی بوده که به صورت یکجانبه در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد.

باقری در خصوص روند مذاکرات فعلی وین به این رسانه انگلیسی گفته است:

۴۰ نفر هیأت همراه با وی که او را در سفر به پایتخت اتریش همراهی کرده‌اند نشان‌دهنده عزم و جدیت ایران در مذاکرات است.

  •  

رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در وین در جمع خبرنگاران گفت:

بازیگران دیگری که خارج از عرصه این گفت‌وگوها هستند یا به طور مستقیم با به واسطه برخی از بازیگران داخل گفت‌وگوها تلاش می‌کنند که در روند گفت‌وگوها اخلال ایجاد کرده و مسیر دستیابی به توافق و مسیر گفت‌وگوهای سازنده را دچار اخلال کنند.

باقری ادامه داد:

ما به طرف مقابل اعلام کردیم که برای ادامه گفت‌وگوها آمادگی داریم. ما در وین هستیم که این گفت‌وگوها را ادامه دهیم. قاعدتا آن‌ها نیاز دارند که اسنادی را که ما در اختیار آن‌ها قرار دادیم بررسی کنند. اگر آن‌ها برای استمرار گفت‌وگوها آماده باشند ما هیچ مانعی در این زمینه نداریم. آن چیزی که پیش روی ما قرار دارد متن پیش نویسی است که در آخرین دور گفت‌وگوها در وین ۶ حاصل شده است و همه طرف‌ها اذعان داشتند و دارند که این متن حداکثر یک پیش نویس است که پیش نویس قابل مذاکره است. هیچ اختلافی بین ما و آنها در این زمینه نیست. برخی نکات است که در پیش نویس وجود دارد که با اسنادی که مورد قبول طرفین است مغایرت دارد و طرفین آن اسناد را قبول دارند. بر همان اساس ما پیش نویس را ارزیابی کرده و نگاه و اصلاحات خودمان را در مورد آن اعمال کردیم.

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی اظهار داشت:

در ایران دولت جدیدی سر کار آمده و دولت تیم جدیدی را مامور ادامه گفت‌وگوها کرده است. بر اساس این واقعیت ما با یک اصلاحاتی در متن مواجه شدیم که این اصلاحات در اختیار طرف مقابل قرار گرفته و قاعدتا طرف مقابل هم این اختیار را دارد که نظرات خودش را درباره پیشنهادات و اصلاحاتی که ما روی متن پیش نویس اعمال کردیم بیان کند. اساس مذاکرات هم بر همین نکته است. چون یکی از محورهایی که برخی جریان‌هایی که نمی‌خواهند گفت‌وگوها به نتیجه برسد، این بود که اینگونه القا می‌کردند که طرف ایرانی در گفت‌وگوها جدی نیست. ارائه این ۲ سند نشانه جدیت ما بود و ما حتی به صورت ریز نگاه و رویکرد و مواضع خودمان را در مورد بخش‌های مختلف سند ارائه کردیم.

  •  

لاوروف و بلینکن نیز در گفتگویی اعلام نمودند که رویکرد مشترکی در خصوص برنامه هسته ای ایران دارند.

اسپوتنیک نوشته است"سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی در استکهلم درباره وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را با یکدیگر رویکرد هماهنگی دارند.

در بیانیه وب سایت وزارت خارجه روسیه آمده است:

"رویکرد مشترک ما (روسیه و آمریکا) در مورد وضعیت برنامه هسته ای ایران نیز صورت گرفته است"

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است:

برای اینکه ایران در گفت‌وگوها تعامل معنادار کند دیر نیست.ظرف چند روز آینده متوجه خواهیم شد ایران در گفت‌وگوها جدی است یا خیر. فکر می‌کنم روسیه با موضع ما در خصوص برنامه هسته‌ای ایران موافق است. اقدامات و لفاظی‌های اخیر ایران جای چندانی برای خوش‌بینی ما باقی نمی‌گذارد البته هنوز برای تغییر سیر و روند ایران دیر نیست.

او ادامه داد:

ایران نخواهد توانست وضعیت فعلی یعنی تقویت برنامه هسته‌ای را در حین کش‌دار کردن مذاکرات ادامه دهد.

 

  •  

علی باقری، رئیس هیئت مذاکره کننده ایران پیش از دیدار با مدیرکل آژانس در پاسخ به این پرسش که در اسناد ارایه شده ایران به طرف های مقابل رفع تحریم ها گام به گام خواهد بود یا یکجا؟ گفت:

رفع تحریم ها گام به گام نیست.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مدت راستی آزمایی از رفع تحریم ها اظهار کرد:

ما سه سند داریم و این مساله در سند سوم هست که هنوز تحویل طرف‌ها نشده است.

او در پاسخ به اینکه بازخورد اولیه طرف های مقابل به دو سند ارائه شده ایران چه بوده است؟ گفت:

هنوز در حال صحبت هستیم.

  •  

علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد.

باقری، دیدار با گروسی را مؤثر و با هدف تداوم همکاری‌های فنی میان ایران و آژانس دانست و گفت:

در این دیدار تاکید کردم که ایران مصمم است که به مشارکت فعالانه و مثبت در گفت‌وگوها در وین ادامه دهد. آژانس می‌تواند نقش فنی مثبتی ایفا کند.

  •  

 ایران باید به بازرسان آژانس دسترسی بی‌قید و شرط بدهد 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد:

گزارش اخیر بیانگر آن است که ایران ظرفیت تولید خود را در تأسیسات فردو افزایش داده است که این در واقع به آن‌ها اجازه می‌دهد حجم اورانیوم خود را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهند. اگر ایران چنین حجم بلندپروازی در زمینه تأسیسات هسته‌ای خود دارد پس باید دسترسی به ناظران ما را باز و گسترده‌تر کند.

  •  

همزمان با مذاکرات وین و ارایه دو سند از سوی هیئت ایرانی به طرف های مذاکره کننده با موضوع لغو تحریم های ظالمانه و مساله هسته ای اسرائیل خواستار توقف هر چه سریعتر مذاکرات وین شد.

نفتالی بنت گفته است:

ایران باج خواهی هسته ای را بعنوان روش مذاکره به کار برده و این موضوع باید سریعا با توقف مذاکرات و اجرای گام ها و اقدامات سخت از سوی قدرت های جهانی پاسخ داده شود. ایران غنی سازی اورانیوم با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته را اغاز کرده است.

بنت در گفتگو با مقامات آمریکایی خواستار توقف مذاکرات وین شده است.

  •  

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با هایاشی یوشیماسا، وزیر خارجه ژاپن از عزم جدی و دستورکار روشن و منطقی ایران در گفتگوهای وین سخن گفت.

امیرعبداللهیان با تاکید بر این که ما از گفتگوی جدی و یک توافق خوب استقبال می کنیم و باید طرف های مقابل از خود حسن نیت نشان دهند گفت:

جمهوری اسلامی ایران با عزم جدی و دستورکار روشن و منطقی شده به وین رفته است اما درباره اراده و نیت آمریکا و سه کشور اروپایی خوش بین نیستیم.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان