برنامه هسته ای ایران جامعه جهانی را در معرض خطر جدی قرار داده است | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 23 مرداد 1403 - 15:15

برنامه هسته ای ایران جامعه جهانی را در معرض خطر جدی قرار داده است

شماره: 15818
Aa Aa

ایران در دو سال گذشته به "تنش زایی نظام‌مند هسته ای" ادامه داده و تولید اورانیوم با غنای بالا برای یک کشورِ بدون تسلیحات هسته ای بی سابقه است.

در بیانیه مشترک انگلیس، آلمان و فرانسه ادعا شد؛
برنامه هسته ای ایران جامعه جهانی را در معرض خطر جدی قرار داده است

تروئیکای اروپا، انگلیس، آلمان و فرانسه، بیانیه ای مشترک خطاب به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات هسته ای ایران منتشر کردند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، این سه کشور در ابتدای بیانیه خود از جدیدترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران و کار حرفه ای و بی طرفانه آژانس در ایران قدردانی کردند.

آنها با طرح این ادعا که ایران طی دو سال گذشته به آنچه "تنش زایی نظام‌مند هسته ای" خوانده شده ادامه داده مدعی شدند که تهران با توسعه ظرفیت های هسته ای خود جامعه جهانی را در معرض خطر جدی قرار داده است:

ایران هیچ توجیه غیرنظامی برای غنی سازی ٢٠ و ٦٠ درصد ندارد و همچنین تولید اورانیوم با غنای بالا برای یک کشورِ بدون تسلیحات هسته ای بی سابقه است. اقدام اخیر ایران در نصب زیرساخت‌های سانتریفیوژهای پیشرفته تحولی نگران‌کننده است و این رویداد می‌تواند غنی‌سازی در سطوح بالاتر را برای ایران آسان‌تر کند. اقدامات هسته ای اخیر ایران موجب کاهش ارزش های برجام در زمینه عدم اشاعه به شکلی بازگشت‌ناپذیر شده است.

این کشورها مدعی کاهش همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شده و ادعا کردند:

این امر باعث کمتر شدن توانایی آژانس برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران شده است.  ۹ ماه است که تهران تمامی اقدامات شفاف‌سازی و راستی‌آزمایی مورد توافق ذیل برجام و پروتکل الحاقی را به حالت تعلیق درآورده است و ایران باید دسترسی های آژانس اتمی را مجددا برقرار و به طور کامل با آن همکاری کند.

آنها خواستار بازگرداندن دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به مجتمع کرج شدند تا بررسی کند که آیا تولید لوله های روتور سانتریفیوژ و بیلوزها از سر گرفته شده است یا خیر و دوربین های جایگزین را نیز نصب کند.

انگلیس، فرانسه و آلمان با اشاره به از سرگیری مذاکرات برجامی در وین آورده اند:

ما به عنوان تروئیکای اروپا با حسن نیت به این مذاکرات بازمی گردیم و بر این باوریم که امکان دستیابی به یک تفاهم و اجرای آن به گونه ای که موجب بازگشت ایران به پایبندی کامل به برجام و بازگشت ایالات متحده به این توافق شود وجود دارد. ما متقاعد شده ایم که به نفع تمام طرف هاست که هرچه سریعتر این کار انجام شود. در حقیقت بازگشت به اجرای کامل برجام در راستای امنیت ملی همگان از جمله ایران است.

آن ها با ابراز نگرانی نسبت به توسعه فعالیت های هسته ای ایران مدعی شده اند که توانایی آژانس برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران کاهش یافته است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان