مذاکرات احیای برجام به پایان رسید | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 21 تير 1403 - 22:49

مذاکرات احیای برجام به پایان رسید

شماره: 19054
Aa Aa

مورا، هماهنگ کننده اروپایی گفت‌وگوها چند ایده درباره برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داده است. ایران می گوید این ایده ها نیازمند بررسی جامع است.

طرفین مذاکره وین را ترک می کنند؛
مذاکرات احیای برجام به پایان رسید

دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین به پایان رسید.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، دور جدید گفتگوها از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه در پایتخت اتریش آغاز شده بود.

با پایان این دور از گفت‌وگوها هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران ساعاتی دیگر به تهران باز خواهد گشت.

رایزنی‌ها و تماس‌ها با هماهنگ کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد داشت.

یک مقام ارشد وزارت خارجه با بیان اینکه انریکه مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوها چند ایده درباره برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داده است گفت:

در ۴ روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و‌ نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفتگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد. پاسخ و ملاحظات اولیه منتقل شده اما نیازمند بررسی جامع است و نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به مورا و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد. بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است. احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است.

خبرنگار پولتیکو نیز به نقل از دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا از پایان مذاکرات احیای برجام خبر داد.

استفانی لیختشنتاین نوشت:
دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا می گوید که طرفین مذاکره وین را طی چند ساعت آینده ترک می کنند. مذاکرات به اتمام رسید. بهترین توافق ممکن را مذاکره کردیم و اکنون این طرفین مذاکرات هستند که باید توافق را بپذیرند.
سید محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در وین در توئیتر نوشت که در این دور درباره پیشنهادهای اتحادیه اروپا و دیگر طرف ها برای حل مسائل باقی مانده مذاکره و بررسی شد.
مرندی افزود:
ایران به تعامل سازنده با بررسی پیشنهادهای تازه ادامه خواهد داد. هر چند نقش هماهنگ کنننده (انریکه مورا) از اهمیت بسیاری برخوردار است اما طرف ها باید در باره متن نهایی آتی تصمیم بگیرند.
  •  

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتر نوشت:  

مذاکره‌کنندگان از رایزنی‌های این چند روزه و گفت‌وگوهای غیرمسقیم بین ایران و آمریکا برای هماهنگ شدن و پرداختن به مسائلی استفاده کردند که در متنی که من ۲۱ ژوئیه به عنوان هماهنگ‌کننده توافق هسته‌ای روی میز باقی گذاشتم باز باقی مانده بودند. آنچه قابل مذاکره‌ است مورد مذاکره قرار گرفته و اکنون یک متن نهایی به دست آمده است. با وجود این پشت هر مسئله فنی و هر پاراگراف یک تصمیم سیاسی قرار دارد که باید در پایتخت‌ها گرفته شود. اگر پاسخ‌ها مثبت باشد می‌توانیم این توافق را امضا کنیم.

  •  

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد:

دیدگاه‌ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران درباره ایده‌های ارائه‌شده از سوی انریکه مورا به وی‌ منتقل شده است و انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند.

امیرعبداللهیان گفت که توافق نهایی باید تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران بوده و رفع پایدار مؤثر تحریم‌ها را تضمین نماید.

امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد که با واقع‌بینی و اجتناب از اتخاذ مواضع غیرسازنده به خصوص از سوی آمریکا مسیر دستیابی به توافق هموار شود.

  •  

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این کشور آماده است بر اساس متن ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا «به سرعت» توافقی را برای احیای برجام امضا کند.

پیش از این یک مقام اروپایی با اعلام این‌که مذاکرات به پایان رسیده است گفت که نماینده اتحادیه اروپا «متن نهایی» برای احیای برجام را به هیأت‌های نمایندگی طرف‌های مذاکره ارائه کرده است.

این مقام اروپایی که نخواست نامش فاش شود ادامه داد:

«ما چهار روز کار کردیم و اکنون این متن روی میز قرار دارد. مذاکرات به پایان رسیده و این متن نهایی و غیرقابل مذاکره مجدد است».

  •  

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین در خصوص روند مذاکرات گفت که هنوز دلایلی برای احیای برجام هست اما برخی دشواری‌ها در جزئیات وجود دارد.

وی در توییتر نوشت:

«در حقیقت منظورم این است که تمام دلایل با احترام به تمامی طرف‌های توافق هسته‌ای از جمله در وهله اول ایران برای احیای برجام وجود دارد و مثل همیشه دشواری‌هایی در جزئیات وجود دارد».

او در توییت دیگری در خصوص دور فعلی مذاکرات وین نیز نوشت:

«این حرف‌ها به نظر حرف‌های نهایی نمی‌آیند. تصمیمات در پایتخت‌های طرف‌های برجام گرفته می‌شود. آن‌ها تصمیم می‌گیرند».

  •  

محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران می‌گوید گزارش‌ها درباره جزئیات چیزی که پیشنهد شده «صرفا گمانه‌زنی‌اند.»

مرندی گفت:

تیم مذاکره‌کننده تا زمانی که متن حاصله با دقت در تهران مطالعه و بررسی نشود نمی‌تواند درباره چیزی که تا الان به دست آمده نظری ارائه دهد. در چند ماه اخیر، چه در وین و چه زمانی که مذاکره‌کنندگان در پایتخت‌هایشان هستند، مذاکره‌کنندگان ایران تهدیدهای غربی و ضرب‌الاجل‌های ساختگی را برای حفظ حقوق ایرانیان و دست یافتن به امتیازات مهم، نادیده گرفته‌اند. تفاوت آن موقع با الان بسیار زیاد است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان