آمریکا و اوکراین پیمان امنیتی ۱۰ ساله امضاء کردند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 31 خرداد 1403 - 15:47

آمریکا و اوکراین پیمان امنیتی ۱۰ ساله امضاء کردند

شماره: 25670
Aa Aa

این پیمان ایالات متحده را متعهد می کند در صورت هرگونه حمله نظامی به اوکراین ظرف ۲۴ ساعت به کمک مستشاری کی‌یف بیاید و ارتش اوکراین را آموزش دهد.

در حاشیه اجلاس گروه هفت در ایتالیا؛
آمریکا و اوکراین پیمان امنیتی ۱۰ ساله امضاء کردند

 جو بایدن و ولودیمیر زلنسکی در حاشیه اجلاس گروه هفت در ایتالیا یک پیمان امنیتی ۱۰ ساله امضاء کردند؛ پیمانی که پیش درآمد پیوستن اوکراین به ناتو قلمداد شده است.

به گزارش اسپادانا خبر، این پیمان ایالات متحده را متعهد می کند که در صورت هرگونه حمله نظامی به اوکراین ظرف ۲۴ ساعت به کمک مستشاری کی‌یف بیاید و اگر چه قرار نیست آمریکا نیروی نظامی به اوکراین گسیل کند اما به این کشور در زمینه برنامه‌ریزی دفاعی و امنیت سایبری کمک خواهد کرد.

جو بایدن همچنین در این توافق‌نامه به اوکراین تعهد داد که در تلاش این کشور برای جبران خسارات حمله نظامی روسیه کمک کند.

این توافق‌نامه تنها ساعتی پس از آن امضاء شد که سران ۷ کشور صنعتی و متمول دنیا در ایتالیا بسته کمک ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کردند.

این توافق‌نامه امنیتی به پنتاگون اجازه می‌دهد ارتش اوکراین را برای نوسازی و مدرن‌شدن آموزش دهد، با آن برنامه‌های مشترک نظامی برگزار کند و در امنیت سایبری نظامی به اوکراین کمک کند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، جیک سالیوان، مشاور عالی امنیت ملی کاخ‌سفید به خبرنگاران گفت:

روح پشت این توافق‌نامه نشان دادن حمایت «بلندمدت و ادامه‌دار» آمریکا و تعهد به همکاری های مداوم به ويژه در زمینه دفاعی و امنیتی است.

ولودیمیر زلنسکی در حاشیه اجلاس سران این گروه با ژاپن هم یک توافق‌نامه دو جانبه امضاء کرد.

ناظران امضای این توافق‌نامه میان آمریکا و اوکراین را گام بزرگی برای نزدیک شدن اوکراین به عضویت ناتو ارزیابی کرده‌اند. انتظار می‌رود روسیه مواضع تندی در برابر این پیمان امنیتی بگیرد چرا که نزدیک شدن اوکراین به اتحادیه اروپا و ناتو یکی از اصلی‌ترین دلایل مسکو برای لشکرکشی به خاک اوکراین بود.

موضوع دیگری که احتمالا با واکنش تند مسکو به اجلاس سران جی ۷ روبرو خواهد شد توافق سران هفت کشور قدرتمند جهان در تامین کمک ۵۰ میلیاردی به اوکراین از محل مسدود کردن دارایی‌های روسیه بود.

چند روز پیش انتشار یک برآورد از خسارات جنگ در اوکراین تخمین زد که بازسازی این کشور حدود ۵۰۰ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.

ساعتی قبل از این که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با جو بایدن، همتای آمریکایی خود در کنفرانس خبری پس از امضای توافق نامه حاضر شود، از واشنگتن برای مسدود کردن دارایی‌های روسیه و استفاده از آن‌ها برای کمک به هزینه‌های جنگ در اوکراین قدردانی کرد.

زلنسکی گفت:

«دارایی‌های روسیه باید برای محافظت از جان اوکراینی‌ها استفاده شود».

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان