همهٔ مردم نگران و ناراضی‌اند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 31 خرداد 1403 - 15:48

همهٔ مردم نگران و ناراضی‌اند

شماره: 25669
Aa Aa

ما در این مملکت مغزها را فراری می‌دهیم| مجلس، دولت و قوه‌قضائیه هر کدام برای خودشان سفره جداگانه‌ای پهن کرده‌اند| بدهی دولت به بانک‌ها چندین برابر شده و تورم طی سه سال همواره بالای ۴۰ درصد بوده| به جای تسهیل مردم را آزار داده‌ایم.

مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری؛
همهٔ مردم نگران و ناراضی‌اند

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در یک برنامه تلویزیونی گفت:

تورم، گرانی و مشکلات کمر مردم را خورد می‌کند.

به گزارش اسپادانا خبر، او با بیان این که رشد اقتصادی ما بدون نفت منفی بوده است گفت:

بدهی دولت به بانک مرکزی و بانک‌ها چندین برابر شده و تورم طی سه سال همواره بالای ۴۰ درصد بوده است. اقتصاد ما نشان می‌دهد ۶۰۰ الی هزار میلیارد تومان رانت داده‌ایم. همهٔ مردم نگران و ناراضی‌اند و اگر جلوی این وضعیت اقتصاد گرفته نشود با مشکل زیادی مواجه خواهیم شد.

پزشکیان اظهار داشت:

طبق مستندات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بدهی دولت به بانک مرکزی از آغاز سال ۱۴۰۰ از ۱۱۵ همت به ۳۰۲ همت و بدهی دولت به بانکها از ۴۱۶ همت ۷۵۲ همت رسیده است. تورم گوشت در ۱۴۰۳ حدود ۷۹ درصد بوده است و رشد اقتصادی کجا بوده است؟ گروه کشاورزی منفی دو درصد و دو استخراج نفت و گاز طبیعی ۲۰ درصد. به استناد گزارش رئیس‌کل بانک مرکزی ۲۰ میلیارد دلار ارز به قیمت ۲۸ هزارتومان، ۵۰ میلیارد دلار به نرخ پایین‌تر از ۴۰ هزارتومان داده شده است و به معنی این است که ارز کشور به یک عده‌ای به صورت رانت داده‌‌ایم.

او با بیان این که اگر سرمایه‌گذاریِ خارجی بیاوریم، می‌تواند جلوی فشار اقتصادی را بگیرد گفت:

اگر‌می‌خواهیم مشکلات حل شود باید رفتار و نگاه‌مان را عوض ‌کنیم. اگر من را مسئول اقتصاد بگذارید، قطعاً خراب می‌کنم؛ باید مشاور و کارشناسِ متخصص مسئول اقتصاد شود. اگر می‌خواهیم مشکل حل شود باید در مقررات، نظارت، ارتباط بین‌المللی و موضوعات دیگر به‌سمت کارشناس‌ها برگردیم. وقتی وزارت صمت هر روز یک بخشنامه ابلاغ می‌کند، وقتی دستورات خلع‌الساعه داریم و دنبال کارشناس نگشته‌ایم پیشرفت نمی‌کنیم. باید با عقل جمعی باید مقررات را تنظیم کنیم. سیاست‌های کلی می‌گوید تنش کم کنیم. دلیل عدم موفقیت کسانی هستند که بر مسند درستی ننشسته‌اند. بستر مهاجرت را در ذهن نیرو‌ها فراهم کرده‌ایم. تا مقررات را اصلاح نکنیم نمی‌شود. به جای تسهیل مردم را آزار داده‌ایم.
وی اظهار داشت:

سازمان مالیات کمر تولیدکننده را شکسته است. آدم‌های غیرکارشناس را به اسم کارشناس منصوب کردند. هیچ بیماری دنبال پزشک حزب‌اللهی و مسلمان نمی‌رود بلکه دنبال پزشک متخصص می‌رود. باید برای رسیدن به اهدافی که داریم مشاوره‌های خارجی بگیریم. روابط خارجی ما باید بدون تنش باشد و با همه دعوا نکنیم. کسانی که قرار بود مذاکره کنند این‌کاره نبودند. باید مقررات را اصلاح کنیم تا وضعیت تغییر کند. در کل به جای تسهیل آزار دادیم. اگر اینکار را نمی کردیم و اجازه رشد می دادیم وضعیت تغییر می کرد. ما در این مملکت داریم مغزها را فراری می‌دهیم. مشکل ما این است که هر وزارتخانه‌ای برای خودش کار می‌کند. وقتی قرار است قانون بنویسیم و کسی اجرا نکند برای چه قانون می‌نویسیم؟

پزشکیان گفت:

ما نمی‌گوییم با اسرائیل دوست شویم اما چه لزومی داشت سفارت عربستان و انگلستان را تخریب کنیم؟ با خیلی از کشورها می‌توانیم با زبان دیپلماتیک حرف بزنیم. میلیاردها دلار هزینه ایجاد شد چون نتوانستیم روابطمان با کشورهای دیگر را درست کنیم.

 وی اظهار داشت:

پزشک باید از نظر مالی تأمین باشد. با این روند پرداخت نمی‌شود پزشک را به مناطق محروم فرستاد. پزشک متخصص با قانون فعلی کمتر از ۲۵ میلیون می‌گیرد؛ در خارج از کشور به همین پزشک ۵ هزار دلار حقوق می‌دهند. به عنوان یک فوق تخصص قلب با حقوق سه ماهم نمی‌توانم یک موتور هوندا بخرم.

او گفت که مجلس، دولت و قوه‌قضائیه هر کدام برای خودشان سفره جداگانه‌ای پهن کرده‌اند.

 

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان