به یک توافق خوب و دست یافتنی بسیار نزدیک هستیم | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 7 مرداد 1403 - 18:22

به یک توافق خوب و دست یافتنی بسیار نزدیک هستیم

شماره: 16833
Aa Aa

این طرف های غربی هستند که باید ابتکار و انعطاف واقعی خود را به تصویر بکشند. آنها تعیین می کنند مذاکرات در چند روز یا در چند هفته به نتیجه برسد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران؛
به یک توافق خوب و دست یافتنی بسیار نزدیک هستیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به مونیخ برای حضور در ۵۸ امین نشست کنفرانس امنیت مونیخ گفت:

سفر به مونیخ برای حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ فرصتی است برای این که اولا سیاستت خارجی دولت مردمی و تحول گرای سیزدهم در جمهوری اسلامی ایران را تبیین کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر، وی ادامه داد:

به موازات آن اعلام مواضع منطقه ای ایران با توجه به بحران هایی که در منطقه غرب آسیا با آن مواجه هستیم و طبعا تمرکز بر موضوع مذاکرات وین برای لغو تحریم ها از جمله اهداف این سفر است. امیدوار هستیم که گفت‌و های ایران و ۱+۴ در وین منجر به رسیدن به یک توافق خوب در آینده نزدیک شود. برای مرحله پس از توافق خوب نیازمند این هستیم که گفت‌وگوهایی را با کشورهای مختلف داشته باشیم. بخشی از دیدارها و گفت‌وگوها به موازات تبیین سیاست  خارجی دولت جدیدی و مسایل منطقه ای و بین المللی به موضوع همکاری های بین المللی با جمهوری اسلامی ایران و توسعه مناسبات اقتصادی جهان با ایران برمی‌گردد.

وی تاکید کرد:

در موضوع مذاکرات وین هنوز با برخی مسایل حل نشده مواجهیم که جناب آقای باقری و همکارانم در وین با جدیت و با هدف رسیدن به یک توافق خوب گفت‌وگوها را ادامه می‌دهند. آن چه که مربوط به جمهوری اسلامی ایران هست و ابتکارات فعالی که ایران روز میز مذاکره قرار داده ما به یک توافق خوب و دست یافتنی بسیار نزدیکیم اما این طرف های غربی هستند که باید ابتکار و انعطاف واقعی خود را به تصویر بکشند و آنها هستند که می‌توانند تعیین کنند که مذاکرات در چند روز آینده به نتیجه خواهد رسید یا در چند هفته آینده.

  •  

امیرحسین امیرعبداللهیان همچنین با گوترش، دبیرکل سازمان ملل در هتل محل برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

آنتونیو گوترش در این دیدار در خصوص موضوع مذاکرات وین و برجام گفت:

همه منتظریم که یک توافق مورد قبول همه طرف ها برای اجرایی شدن هرچه زودتر توافق از سوی طرف های مذاکره و تامین منافع ایران حاصل شود.

  •  

حسین امیرعبداللهیان در دیدار با آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان با تاکید بر اینکه تهران از روز اول عزم جدی برای یک توافق خوب داشته اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد طرف های اروپایی و برجامی خطوط قرمز ایران را با دقت در نظر داشته و تلاش نمایند پس از سالها بی‌عملی نقش موثری در تامین حقوق مشروع ایران به عنوان طرف متضرر از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا داشته باشند.

 

32

او با رد برخی اظهارات در خصوص تعیین ضرب الاجل های ساختگی گفت:

تهران کیفیت توافق را در کنار عنصر زمان می‌بیند و اگر همین‌ امروز به خواسته‌های مشروع تهران توجه شود می‌توان در وین به توافق دست یافت. ضروری است در این گام های آخر طرف مقابل اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه ای نکشاند.

وزیر امور خارجه آلمان نیز با مرور پیشرفت ها در وین اظهار داشت:

گفتگوها در نقطه حساسی قرار دارد و لازم است همه طرف ها حداکثر تلاش خود را بنمایند تا بتوان در کوتاه ترین زمان از این مرحله عبور کرد و فصل جدیدی را گشود.

وی با تاکید بر رعایت حقوق ایران خواستار تشدید فعالیت ها برای رسیدن به یک توافق خوب در وین شد.

  •  

حسین امیرعبداللهیان در دیدار با «آن لینده» وزیر امور خارجه سوئد با اشاره به برخی موضوعات کنسولی از جمله حمید نوری گفت:

قابل قبول نیست که روابط دو کشور هدف دسیسه‌های گروهک تروریستی منافقین قرار گیرد.

 

25

آن‌لینده، وزیر امور خارجه سوئد نیز گفت: 

چهار صد سال رابطه دوجانبه بین تهران و استکهلم و حضور ایرانیان نخبه در جامعه سوئد و دو وزیر با ریشه‌های ایرانی حاکی از رشته‌های قوی اتصال و پیوند بین دو کشور و ملت است.

لینده همچنین ابراز امیدواری کرد که موضوعات میان کشورهای منطقه در خلیج فارس به سمت حل و فصل با راهکار سیاسی حرکت کند.

وزرای امور خارجه دو کشور همچنین در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین نیز تبادل نظر نمودند.

امیرعبداللهیان همتای سوئدی خود را در جریان اراده جدی تهران برای حصول توافقی خوب در صورت عمل طرف‌های مقابل به تعهدات خود قرار داد.

  •  

وزیر امور خارجه ایران در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیدار و رایزنی کرد.

 

237

یکی از مباحث اصلی گفت‌وگو در  این دیدار بررسی آخرین روند مذاکرات وین بوده است.

او در این دیدار ضمن تقدیر از نقش جوزف بورل و انریکه مورا به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات بر اراده ایران برای یک پایان همراه با توافق خوب برای گفتگوها در وین تاکید و مواضع تهران را تبیین‌ نمود.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تمامی ابتکارات و پیشنهادهای ممکن را ارائه کرده اظهار داشت:

اکنون وقت آن رسیده است که آمریکا و سه کشور اروپایی نیز با اخذ تصمیم های سیاسی لازم نشان دهند اراده واقعی برای رسیدن به توافق در کمترین زمان را دارند. اگر ابتکارات ایران نبود تا این حد به توافق نزدیک نبودیم ولی طرف مقابل باید بداند تهران خطوط قرمز خود را نادیده نخواهد گرفت.

جوزپ بورل نیز در این ملاقات ضمن مرور بخش های مختلف متن در حال مذاکره در حوزه رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته ای، راستی آزمایی و اخذ تضامین نظرات خود را به عنوان هماهنگ کننده برجام به اطلاع امیرعبداللهیان رساند.

دو طرف توافق کردندرایزنی‌های خود را ادامه دهند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان